نسخه چاپی

امكان برقراری آتش‌بس كامل اوكراین

سخنگوی ستاد كل ارتش اوكراین از امكان دستیابی به توافق بین مقامات كی‌یف و نظامیان جمهوری خودخوانده مردمی دونتسك در مورد برقراری آتش‌بس كامل در منطقه طی چند روز آینده خبر داد.

به گزارش نما،‌ «ولادیمیر سلزنیف» سخنگوی موقت ستاد کل ارتش اوکراین امروز (سه‌شنبه) در کنفرانس مطبوعاتی اعلام کرد که مقامات کی‌یف روی امضای پروتکلی در خصوص برقراری آتش‌بس کامل در «دونباس» (مناطق شرق اوکراین) در پایان ملاقات با نمایندگان جمهوری خودخوانده مردمی دونتسک، با میانجیگری سازمان امنیت و همکاری اروپا حساب می‌کنند.

به نوشته خبرگزاری «نووستی»، این مقام نظامی یادآور شد که روز دوشنبه در شهر دونتسک ملاقاتی بین نمایندگان روسیه، دولت اوکراین، رهبران نظامی استقلال طلبان شرق اوکراین انجام گرفت. سرگرد «الکساندر روزمازنین» از طرف دولت اوکراین در این نشست حضور داشت. طرفین روند اجرای مفاد توافقنامه صلح مینسک و رعایت اصول آتش‌بس را مورد بررسی قرار دادند.

به گفته سلزنیف، نشست مشابهی قرار است که بین نمایندگان استقلال طلبان و نظامیان اوکراینی روز چهارشنبه، 31 دسامبر(10 دی ماه) در شهر لوهانسک انجام شود.

سخنگوی ستاد کل ارتش اوکراین، بر اساس نتایج این نشست‌های کاری، انتظار می‌رود که طی چند روز آینده پروتکلی در خصوص برقراری آتش‌بس کامل در «دونباس» تهیه و تنظیم شود. به گفته وی، توجه اصلی در این نشست‌ها بر ممانعت از تکرار موارد نقض آتش‌بس از سوی طرفین، عدم استفاده از تسلیحات سنگین نظامی و همچنین توقف درگیری نظامی در منطقه فرودگاه شهر دونتسک و مناطق مسکونی است.

مقامات کی‌یف در اوایل ماه آوریل گذشته (فروردین ماه) عملیات نظامی گسترده‌ای را در مناطق شرقی اوکراین که خواستار فدراتیوه شدن این کشور هستند، آغاز کردند. درگیری‌های نظامی در این مناطق تاکنون ادامه دارد. بر اساس اطلاعات سازمان ملل متحد، قربانیان این مناقشه در بین مردم غیرنظامی ساکن مناطقه تاکنون به بیش از 4 هزار و 700 نفر رسیده است و بیش از 10 هزار نفر نیز زخمی شدند.

در اوایل ماه سپتامبر (اواخر شهریور) با میانجی مستقیم سازمان امنیت و همکاری اروپا مقامات کی‌یف و جمهوری‌های خودخوانده مردمی دونتسک و لوهانسک (در شرق اوکراین) در مینسک، پایتخت بلاروس توافقنامه صلحی را امضاء کردند که بر اساس آن رژیم آتش بس در مناطق درگیری برقرار شد، ولی تا به امروز طرفین بارها یکدیگر را به نقض این رژیم متهم کردند. دور جدید مذاکرات گروه تماس در حل و فصل مناقشه در شرق اوکراین که چهارشنبه گذشته در مینسک برگزار شد، به توافق جدیدی بین طرفین منجر نشده بود.

۱۳۹۳/۱۰/۹

نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...