نسخه چاپی

قمار الكترونیكی!

پرداخت جایزه بدون دریافت وجه خاصی از افراد اشكال ندارد، ولی به طور كلی شایسته است در اموری مانند پیش بینی مسابقات از گسترش و ترویج پرداخت جایزه جلوگیری شود، چرا كه حركت فرد بین حلال و حرام بسیار باریك است.

به گزارش تراز به نقل ازدر یادداشت گذشته در خصوص مسابقات پیامکی به سه نوع از این مسابقات اشاره شد که دو تای از آنها حرام بودند. آن دو تایی که حرامند یکی این است که شما بابت پیامک یا برگه قرعه کشی یا موارد مشابه پولی پرداخت کنید (غیر از هزینه عادی پیامک) و در نهایت به برندگان از همان پولها جایزه بدهند. در واقع جایزه فرد برنده را سایر شرکت کنندگانی که بازنده شده اند داده اند و این قطعاً حرام است. شکل دیگر اینست که چند نفر بنشینند و قرار بگذارند که مثلاً مسابقه ای را پیشبینی کنند و در نهایت بازنده ها مبلغی به برنده بدهند که این هم همان شرط بندی و حکمش نیز حرام است.
اما اگر پولی دریافت نشود یا مثلاً همان هزینه عادی و متعارف پیامک از شما کسر شود (نه اینکه برای یک پیام صد یا دویست تومان) و در نهایت نیز خود آن شرکت یا موسسه یا ارگان جایزه برنده را تقبل نماید. این بلا اشکال و حلال است.
در همین راستا سؤال می شود که مسابقاتی نظیر نظرسنجی برنامه نود یا مسابقات پیشبینی جام جهانی که با قرعه کشی و فرستادن پیامک و کسر هزینه همراه بود حکمش چیست؟
پاسخ کلی همان است که اگر جوایز از پولی تهیه شود كه از همین روش جمع آوری شده، حرام است و اگر از پول دیگر تهیه شود مانعی ندارد.
اما به جرات می توان گفت که خیلی از قرعه کشی ها و سمابقاتی که امروزه حتی از صدا و سیما پخش هم می شوند مصداق کامل و بی نقص قمار از نوع الکترونیکی هستند!

اما نظر برخی از مراجع را در زیر با هم مرور نماییم:
** حضرت آیت الله العظمی صافی گلپایگانی:
به نظر اینجانب پول گرفتن در مقابل پیش بینی مسابقات اکل مال به باطل است و جایزه نیست.
** حضرت آیت الله العظمی شبیری زنجانی:
پرداخت جایزه بدون دریافت وجه خاصی از افراد اشکال ندارد، ولی به طور کلی شایسته است در اموری مانند پیش بینی مسابقات از گسترش و ترویج پرداخت جایزه جلوگیری شود، چرا که فرد بین حلال و حرام بسیار باریک است.
** حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی:
در صورتی که وجهی از شرکت کنندگان گرفته نشود، اشکالی ندارد.
در آخر توصیه می شود که اگر مقید به حلال و حرام هستیم از شرکت در مسابقاتی که شبهه قمار و حرمت دارند خودداری نماییم.

۱۳۹۳/۱۰/۹

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...