نسخه چاپی

آمریكا مسئول بن‌بست در صلح خاورمیانه

نماینده روسیه در سازمان ملل با ابراز تأسف از عدم تصویب قطعنامه مربوط به فلسطین در شورای امنیت، آمریكا را مسئول به بن‌بست رسیدن روند صلح در خاورمیانه و شكست مذاكرات سازش بین تشكیلات خودگردان فلسطین و اسرائیل دانست.

به گزارش نما به نقل از فارس، «ویتالی چورکین» نماینده دائم روسیه در سازمان ملل متحد در نشست سه‌شنبه‌شب (دیشب) شورای امنیت ضمن ابراز تاسف از اینکه پیش‌نویس قطعنامه مربوط به پایان اشغال سرزمین فلسطین به تصویب نرسید، یادآور شد که مذاکرات بین نمایندگان فلسطین و دولت اسرائیل به دلیل انحصارطلبی آمریکا و کناره‌گیری این کشور از فعالیت «کمیته چهارجانبه» در حل و فصل مناقشه خاورمیانه به بن‌بست رسیده است.

رأی‌گیری درباره طرح پایان اشغالگری اسرائیل، در شورای امنیت، شب گذشته انجام شد و با کارشکنی آمریکا و استرالیا و عدم همراهی کشورهایی دیگر مانند انگلیس، رأی نیاورد. هر چند این طرح را تشکیلات خودگردان فلسطین آماده و ارائه کرده است، اما گروه‌های مقاومت فلسطین مانند جهاد اسلامی و حماس نیز آن را برآورده کننده حقوق از دست رفته ملت فلسطین نداسته‌ و آن را رد کرده‌اند.

به گزارش خبرگزاری «نووستی»، این دیپلمات بلندپایه روس بعد از رأی‌گیری در خصوص پیش‌نویس قطعنامه مربوط به فلسطین در سخنرانی گفت: «ما نمی‌توانیم با کسانی که مانع از تصویب این سند شدند، موافق باشیم. متاسفانه سال گذشته شاهد بودیم که روند صلح خاورمیانه با توجه به انحصارطلبی آمریکا و کناره گیری این کشور از فعالیت "کمیته چهارجانبه" حل و فصل مناقشه خاورمیانه به بن بست کشیده شد. ما این اقدام ایالات متحده را "یک اشتباه کامل" ارزیابی می‌کنیم، همانطور که ممانعت از تحقق پیشنهادات روسیه در شورای امنیت در خصوص فعال سازی مذاکرات صلح بین فلسطین و اسرائیل و اعزام هیئت نمایندگی از طرف شورای امنیت به خاورمیانه، اشتباه بود».

چورکین افزود: «فدراسیون روسیه بسیار متاسف است که شورای امنیت نتوانست قطعنامه مربوط به پایان اشغالگری فلسطین را به تصویب برساند که می‌توانست پایه و اساس حقوقی مناسبی برای حل و فصل مشکلات در منطقه خاورمیانه باشد».

در جریان رای گیری شورای امنیت در خصوص پیش‌نویس قطعنامه مربوط به فلسطین، 8 کشور عضو شورای امنیت، شامل روسیه، چین، فرانسه، آرژانتین، چاد، شیلی، اردن و لوکزامبورگ از این سند حمایت کردند. 5 عضو دیگر یعنی انگلیس، لیتوانی، نیجریه، کره جنوبی و رواندا، به این قطعنامه رأی ممتنع دادند و آمریکا به همراه استرالیا به آن رای منفی دادند که بدین ترتیب، با وتوی آمریکا، پیش‌نویس این قطعنامه علیه اسرائیل به تصویب نرسید.

۱۳۹۳/۱۰/۱۰

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...