نسخه چاپی

جوانان، ازدواج را سخت نگیرند

یك عضو هیأت علمی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه گفت: اگر بخواهیم با پدیده بالا رفتن سن ازدواج جوانان مبارزه كنیم و مشكلات را از بین ببریم باید در زمینه‌های فرهنگی كارهای زیادی صورت گیرد.

به گزارش نما، حجت‌الاسلام والمسلمین سالاری‌فر در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان این‌که «در بالا رفتن سن ازدواج در جامعه عوامل مختلفی دخیل هستند» اظهار کرد: با بالا رفتن سن ازدواج زمینه‌های تأمین نیازهای طبیعی، فطری و عاطفی افراد به تأخیر می‌افتد و در سنی که باید افراد از آن لذت‌ها بهره‌مند شوند به نوعی خود را از این نعمت‌های الهی محروم می‌کنند. در اثر همین محرومیت‌ها دچار یک سری آسیب‌ها می‌شوند و در این آسیب‌ها ممکن است به رفتارهای جنسی ناسالم دست بزنند.

این عضو هیأت علمی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه، با بیان این‌که « باید علل بالارفتن سن ازدواج جوانان مشخص شود؟» گفت: تحقیقات گسترده‌ای در این زمینه صورت گرفته است که یک سری از تحقیقات، بحث تحصیلات را از عوامل تأخیر ازدواج می‌دانند. یک سری دیگر فرهنگ شهری و بعضی هم مسائل اقتصادی را از عوامل تأخیر در ازدواج می‌دانند.

سالاری‌فر گفت: یکی دیگر از عواملی که باعث تأخیر ازدواج می‌شود باز بودن رابطه بعضی از دخترها و پسرهاست. در این رابطه تحقیقات نشان داده که این رابطه دو سال سن ازدواج را بالا می‌برد. به این تحقیقات در سایت جهاد دانشگاهی اشاره شده است.

این استاد حوزه تاکید کرد: نکته کلیدی و مهمی که نباید فراموش کنیم این است که ما ازدواج را مشکل شمرده‌ایم و از نظر فرهنگی آن را سخت می‌بینیم در صورتی که ازدواج به این سختی که در فرهنگ ایرانی به آن نگاه می‌شود نیست.

این عضو هیأت علمی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه با بیان اینکه «باید در جهت آسان‌سازی ازدواج کارهای فرهنگی انجام داد» تصریح کرد: در فرهنگ ایرانی، ازدواج تشریفات و حواشی زیادی دارد. درحالی که لزومی ندارد این همه مراسم و تشریفات داشته باشیم و خود را در قید و بندهای اضافی قرار دهیم.

سالاری‌فر در ادامه گفت: روحانیون و متصدیان فرهنگی باید در مورد آسان‌سازی ازدواج یک جو و فضایی را راه بیاندازند و به مردم بفهمانند که ازدواج آسان است و تشریفات جزو آداب ازدواج اسلامی نیست. جوانان باید بدانند که مهریه سنگین و مراسم‌ها و خرج‌هایی که می‌کنند نباید به گونه‌ای باشد که آنها را تحت فشار قرار دهد.

وی افزود: بحث توکل در ازدواج بسیار مهم است که این یک کار فرهنگی محسوب می‌شود. خداوند در قرآن وعده داده که با ازدواج مشکلات اقتصادی کم می‌شود. باید کاری کنیم که ازدواج اسلامی در جامعه رواج پیدا کند و برای این کار باید ابتدا مردم با فرهنگ ازدواج اسلامی آشنا شوند.

این عضو هیأت علمی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه در پایان گفت: هرچند که بحث شغل و مسکن بسیار مهم است و باید به آن توجه کنیم ولی متأسفانه جامعه ما طوری شده که حتی وقتی این مشکلات هم حل می‌شود باز هم ازدواج صورت نمی‌گیرد. در زمینه تأخیر ازدواج باید با مردان بیشتر صحبت کنیم. اگر سن ازدواج خانم‌ها بالا رفته به دلیل بالا رفتن سن ازدواج در آقایان است و خانم‌ها تابع آقایان هستند.

۱۳۹۳/۱۰/۱۰

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...