نسخه چاپی

راز قهر علی كریمی!

علی كریمی بازهم رفت. مثل روزی كه در آستانه جام‌جهانی ٢٠٠٦ آلمان، چمدانش را جمع كرد و از هتل زد بیرون. آن روزها دادكان متقاعدش كرد كه برگردد و بازگشت. حالا هم همین‌طور؛ چمدانش را در هتل المپیك بست و درحالی كه حرف‌های تندی به‌زبان آورده بود، از تیم‌ملی رفت. اما این‌بار علی كفاشیان زنگ زد و او حتی پاسخی هم نداد. همه‌چیز از چند روز قبل اتفاق افتاده بود.

به گزارش نما به نقل از روزنامه اعتماد علي كريمي بازهم رفت. مثل روزي كه در آستانه جام‌جهاني ٢٠٠٦ آلمان، چمدانش را جمع كرد و از هتل زد بيرون. آن روزها دادكان متقاعدش كرد كه برگردد و بازگشت. حالا هم همين‌طور؛ چمدانش را در هتل المپيك بست و درحالي كه حرف‌هاي تندي به‌زبان آورده بود، از تيم‌ملي رفت. اما اين‌بار علي كفاشيان زنگ زد و او حتي پاسخي هم نداد. همه‌چيز از چند روز قبل اتفاق افتاده بود.

وزير ورزش كه با علي كفاشيان كنار آمده بود، به‌جاي مجمع فدراسيون فوتبال، راهي كمپ تيم‌هاي ملي شد تا ديداري با ملي‌پوشان و كارلوس كي‌روش داشته باشد؛ جلسه‌يي كه وزير قول پاداش را هم به‌آنها داد.

محمود گودرزي همان ابتداي جلسه علي كريمي را مخاطب قرار مي‌دهد و از عضو كادرفني تيم‌ملي فوتبال ايران مي‌خواهد كه درباره مشكلات و چالش‌هاي تيم‌ملي حرف بزند. كريمي به‌چشمان وزير نگاه مي‌كند و با همان صورت هميشه سردش، انگشت سبابه را سمت جواد نكونام مي‌برد و مي‌گويد «اول كاپيتان تيم‌ملي...»؛ همان‌جا بود كه خيلي‌ها از عمق مشكل قديمي كريمي-نكونام باخبر شدند؛ همان روزهايي كه كي‌روش، بازوبند كاپيتاني را از علي كريمي گرفت و به جواد نكونام داد. حق هم داشت. نكونام بازيكن فيكس تيم‌ملي بود و كريمي پابه‌سن گذاشته، جايي در تركيب اصلي نداشت.

اما رابطه علي كريمي-جواد نكونام ديگر خوب نبود. حتي در بازي تراكتور-استقلال، درگيري هم داشتند. علي كريمي با انتشار پستي در اينستاگرام جدايي خود را تاييد كرده و عقيده دارد با رفتنش اگر خدمت نمي‌كند اقلا در خيانت سهيم نخواهد بود! اين موضع‌گيري تند در شرايطي است كه كريمي با تصميم كي روش به‌طور ناگهاني به تيم ملي پيوسته بود و به نظر رابطه بسيار خوبي با سرمربي تيم ملي داشت. اما اصل ماجرا به ماجراهاي رخ داده بعد از اردوي پرتغال برمي‌گردد؛ جايي كه ظاهرا كريمي به برخي انتخاب‌ها و به بعضي بازيكنان حذف شده هم انتقاد داشته است.

حسين فركي، سرمربي سپاهان اعتقاد جالبي دارد: «شخصا فكر مي‌كنم از علي استفاده ابزاري شد. كي روش كريمي را آورد، چون رابطه خوبي با مردم داشت و مي‌توانست تماشاگران را با تيم ملي آشتي بدهد. علي آن زمان كه پيشنهاد را دريافت كرد بايد به اين مسائل فكر مي‌كرد. او فكر هم كرد و در نهايت پذيرفت. امروز مي‌بينيم كه اين همكاري با عدم رضايت كريمي همراه بوده و معني‌اش اين است كه اتفاقاتي در تيم ملي رخ داده است. اگر علي قضيه را بيشتر باز كند آن‌وقت همه از دلايل انصرافش مطلع مي‌شوند.»

عده‌يي البته از موضوع اختصاص نيافتن پاداش صعود پرده برداشته‌اند، شاكي از تبعيض در پرداخت پاداش‌ها از سوي وزارت ورزش. اما او وزن دارد. وقتي چشم در چشم وزير ورزش مي‌گويد: «اگر تيم ملي كمپ تمريني درست داشت، اگر كفپوش سالني كه رويش نشستيم براي دوران مديريت صفايي نبود، اگر به زيرساخت‌هاي ورزش مي‌رسيديم نياز نداشتيم براي اردوي تمريني به آفريقا برويم.»

هم او كه پيشتر گفته بود: «رفته‌اند در اهواز شهر آفتاب ورزشگاهي ٥٠ هزار نفري ساختند كه همه ٥٠ هزار نفر زير تيغ آفتاب مي‌مانند.» او از كلماتي استفاده مي‌كند كه از جنس دانستن و فهميدن است. اما مرد ناآرام فوتبال ايران، نمي‌تواند با خيلي‌چيزها كنار بيايد. علي كفاشيان مثل هميشه در جريان نيست: «علي كريمي بدون اطلاع هم در محل تمرين حضور نيافت و در حالي كه كارت طلايي هم صادر شده بود، به فرودگاه نيامد. آقاي كي‌روش هم از اين موضوع بسيار ناراحت بود و نمي‌دانست مشكل چه بوده است. ما آماده‌ايم مشكل را رفع كنيم تا دوباره كريمي را به استراليا اعزام كنيم.»

علي كريمي كه در نخستين مصاحبه بعد از انتخابش به عنوان دستيار كي‌روش گفته بود: «جا دارد از كساني كه انتظار داشتند به جاي من در تيم ملي باشند عذرخواهي كنم و اميدوارم آنها مرا حلال كنند. سعي و تلاشم اين است كه به عنوان كمك مربي تجربياتم در تيم ملي را در اختيار بازيكنان قرار دهم»، حالا بايد توضيح دهد چرا آمد و چرا رفت. بايد توضيح دهد در آستانه جام‌ملت‌هاي آسيا اين استعفا آسيبي به تيم‌ملي مي‌رساند يا نه؟! و شايد از آن‌سو؛ چه‌رابطه‌يي ميان كنار رفتن مجيد صالح پيش از جام‌جهاني و كنار رفتن علي كريمي پيش از جام‌ملت‌هاي آسيا وجود دارد؟‌!

در حالي كه بازيكنان تيم ملي بعد از رسيدن به فرودگاه سريعا از اتوبوس خارج شدند اما كي‌روش و دستيارانش در اتوبوس باقي ماندند. ابتدا گفت‌وگوهاي او با دستيارانش عادي جلوه مي‌داد و اما در نهايت با طولاني شدن اين جلسه كنجكاوي اهالي رسانه را به دنبال داشت. ماركار آقاجانيان، كي روش، گاسپار، نيكو و كروز به همراه آرين قاسمي به عنوان مترجم كادرفني در اتوبوس دقايقي را به بحث پرداختند و در مورد موضوعي كه كسي در بيرون اين اتوبوس متوجه آن نشد به گفت‌وگو پرداختند.

كي‌روش در نهايت از مترجم خود درخواست كرد از نكونام بخواهد به اتوبوس بيايد و كاپيتان دقايقي بعد روبه‌روي سرمربي تيمش حاضر شد. در لحظاتي كه نكونام با سرمربي تيم ملي با زبان اسپانيايي حرف مي‌زد ماركار آقاجانيان نيز اتوبوس را ترك كرد. گفت‌وگوي حدود پنج دقيقه‌يي كاپيتان و سرمربي به پايان رسيد و اين دو به همراه ديگر دستياران سرمربي ايران از اتوبوس خارج شدند. تفاوت اما در چهره اين دو بود؛ نكونام با لبخند و كارلوس همچنان ناراحت و عصبي!

۱۳۹۳/۱۰/۱۰

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...