نسخه چاپی

واكنش افخم به تحریم های آمریكا علیه ایران

سخنگوی وزارت امور‌خارجه با بیان اینكه برای برقراری رابطه در سطح‌های بالاتر با عربستان نیازمند زمان و شرایط مناسب است گفت: اقدامات جدید دولت آمریكا در تحریم افراد و شركت های ایرانی در موازات با مراحل نهایی توافق ایران با ۱+۵ خلاف است.

به گزارش نما به نقل از فارس، مرضیه افخم در ابتدای نشست خبری در رابطه با نامه فرستاده شده به عربستان گفت: چنین نامه‌ای از طرف کشور ما فرستاده نشده و آخرین نامه از طرف وزیر امور خارجه، محمد جواد ظریف، به همتایان خودشان در جهان فرستاده شده که همتای عربستانی ایشان هم در لیست قرار داشت؛ از این رو پاسخی از طرف آن‌ها برای ما ارسال شده است.

وی در رابطه با کاهش قیمت نفت در منطقه و در سطح جهان اظهار داشت: مسئله نفت در منطقه و جهان پیرامون نوسانات اقتصادی و سیاسی بوده و همیشه کاهش قیمت نفت در جهان رخ می‌دهد اما این نوسانات با تحولات سیاسی منطقه روبه رو شده و این موضوع این روند را تشدید کرده است.

سخنگوی وزارت امور خارجه با اشاره به این که اراده یک کشور توانایی کاهش قیمت نفت در سطح منطقه‌ای و جهانی را ندارد افزود: مجموعه عواملی در کاهش قیمت نفت تاثیرگذار بوده‌اند البته ملاک دقیقی در حال حاضر در اختیار نداریم.

وی در رابطه با مناسبات سیاسی با عربستان تاکید کرد: در حال حاضر برنامه‌ای به صورت رسمی برای برقراری رابطه با عربستان نداریم اما مناسبات سیاسی در سفارت‌خانه‌ها در هر دو کشور برقرار است و گفتگوهایی در موضوعات مختلفی صورت می‌گیرد البته برای برقراری رابطه در سطح‌های بالاتر نیازمند زمان و شرایط مناسب است.

افخم در رابطه با اقدامات جدید آمریکا علیه ایران مبنی بر تحریم‌های جدید اظهار داشت: اقدامات جدید دولت آمریکا در تحریم افراد و شرکت های ایرانی در موازات با مراحل نهایی توافقات ایران با ۱+۵ تعارض دارد.

آمریکا اصل حسن نیت را محترم نشمرده است

سخنگوی وزارت امور خارجه تصریح کرد: آمریکا اصل حسن نیت را محترم نشمرده و بر حسب شرایط داخلی کشورش و با ماهیتی کاملا سیاسی و تبلیغاتی تحریم‌هایی علیه ایران اعمال کرده است البته ما خود را ملتزم به رعایت این تحریم‌ها نمی‌دانیم و با تلاش‌مان به تهیه نیازهای کشور در بخش صنعتی و تجاری خواهیم پرداخت.

* تحریم‌ها یک ابزار ناکارآمد و غیرمشروع و غیرسازنده است

وی با بیان این که تحریم‌ها یک ابزار ناکارآمد و غیرمشروع و غیرسازنده است گفت: تحریم‌ها علیه ایران و چه کشور دیگر فقط شرایط را پیچیده‌تر می‌کند و هم چنین آثار تخریبی به وجود می‌آورد.

افخم با اشاره به نقش روسیه در مذاکرات گفت: در عین حال روسیه مشارکت فعال و سازنده‌ای در مذاکرات داشته و همچنان این روند را ادامه خواهد داد.

سخنگوی وزارت امور خارجه اعلام کرد: دور بعدی مذاکرات ۱۵ ژانویه برابر با ۲۵ دی ماه در سطح معاونین برگزار می‌شود هم چنین مذاکرات ۱+۵ و دو جانبه و چند جانبه خواهیم داشت و تا قبل از آن هم برنامه‌ای برای گفتگوی کارشناسان نخواهیم داشت اما معمولا با برگزاری مذاکرات در سطح معاونین در حاشیه مذاکرات کارشناسان گفتگو خواهند داشت.

وی در رابطه با پاسخ نامه عربستان تصریح کرد: پاسخ همتای عربستانی وزیر امور خارجه مبنی بر نظر آن‌ها در رابطه با مذاکرات بوده است و پاسخ غیر مترقبه‌ای ارائه نداده‌اند.

افخم اظهار داشت: گمانه‌زنی‌هایی برای حضور خالد مشعل در ایران داشته‌ایم اما زمان دقیق و برنامه‌ای مشخص برای این سفر وجود ندارد.

* روابط ایران و حماس در مسیر خوبی قرار دارد

سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: روابط ایران و حماس در مسیر خوبی قرار دارد و گفتگوهایی بین ما و آن‌ها برقرار است.

وی در رابطه با سفر مقام فرانسوی مدیر کل خاورمیانه وزارت امور خارجه فرانسه گفت: این مقام فرانسوی سفری به تهران داشته و گفتگوهایی بین ایران و فرانسه در یک و نیم سال گذشته برقرار بوده است.

افخم با تاکید براینکه از ابتدای بحران سوریه قریب به ۴ سال پیش همواره ایران موضع خود را مبنی بر حل بحران از طریق راه حل سیاسی عنوان کرده است گفت: ایران از هر طرحی در چارچوب راه حل سیاسی برای به پایان رساندن بحران سوریه با جایگاه محوری مردم سوریه حمایت خواهد کرد.

* باید حاکمیت و انتخاب مردم سوریه محترم شمرده شود

سخنگوی وزارت امور خارجه افزود: ایران رایزنی‌هایی با روس‌ها انجام داده تا اولین گام‌ها در این خصوص برداشته شود البته باید حاکمیت و انتخاب مردم سوریه محترم شمرده شود.

۱۳۹۳/۱۰/۱۰

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...