نسخه چاپی

سنگ آمریكا پیش پای فلسطین

آمریكایی‌ها طی هفته‌های گذشته در حرف بارها از رژیم صهـــیونیستی و سیاست‌هایش انتقاد كرده‌اند اما در رای‌گیری برای قطعنامه پایان اشغال فلسطین در عمل بار دیگر به حمایت از این رژیم پرداختند تا تنها با فاصله یك رأی ضرب‌الاجل ۳ماهه برای ترك مناطق اشغالی به تصویب نرسد.

به گزارش نما به نقل از همشهری‌ ۳ماه طول كشيد تا فلسطيني‌ها باهمراهي كشورهاي اسلامي و عربي بتوانند اين قطعنامه را براي راي‌گيري به شوراي امنيت سازمان ملل متحد ببرند. مقام‌هاي آمريكا اما تمام تلاش خود را با فشار بر كشورهاي عضو شوراي امنيت انجام دادند تا با زحمت اين قطعنامه آراي مثبت لازم را به‌دست نياورد.

براي تصويب اين قطعنامه كه رژيم صهيونيستي را ملزم به ترك مناطق اشغالي فلسطين طي حداكثر ۳سال مي‌كرد به ۹ رأي مثبت از ۱۵ عضو شوراي امنيت نياز بود اما تنها ۸ رأي روسيه، چين، فرانسه (سه عضو دائم شوراي امنيت) در كنار آرژانتين، اردن، لوكزامبورگ، چاد و شيلي به اين قعطنامه آري بود. آمريكا(عضو دائم) در كنار استراليا تنها كشورهاي شوراي امنيت بودند كه رأي منفي دادند و كشورهاي انگليس (عضو دائم)، نيجريه، ليتواني، روآندا و كره‌جنوبي رأي خود را ممتنع اعلام كردند. به اين ترتيب آمريكا درواقع با استفاده از راي منفي خودبه عنوان تنها راي منفي يكي از اعضاي دائم شوراي امنيت، اين انتخابات را به انتخاباتي تشريفاتي تبديل كرده‌است.

رياض منصور، نمانيده فلسطين در سازمان ملل با انتقاد از سازمان ملل اين مسئله را يك شكست براي اين نهاد بين‌المللي خواند. او با اشاره به اشغال بيشتر اراضي فلسطيني در سال ۲۰۱۴، حملات هرروزه رژيم صهيونيستي عليه فلسطين و تجاوز به اماكن مقدس مسلمانان تأكيد كرد كه سازمان ملل بار ديگر در عمل به منشور خود ناكام مانده است. بنيامين نتانياهو، نخست‌وزير رژيم صهيونيستي پيش از اين گفته بود به هيچ عنوان طرح فلسطيني‌ها براي عقب‌نشيني اين رژيم از مناطق اشغالي بيت‌المقدس شرقي و كرانه باختري را نخواهد پذيرفت. حتي اگر اين قطعنامه در شوراي امنيت ۹ راي مثبت به دست مي‌آورد، آمريكا باز هم تاكيد كرده‌بود كه نمي‌گذارد اين قطعنامه به تصويب برسد و تشكيل كشور فلسطين با راي شوراي امنيت رسميت يايد.

به اين ترتيب آمريكا عملا اين قطعنامه را وتو كرده اگرچه به لحاظ حقوقي از حق وتو استفاده نكرده‌است. سامانتا پاور، نماينده آمريكا در سازمان ملل بعد از دادن رأي منفي اين كشور در گفت‌وگو با خبرنگاران اعلام كرد كه در اين قطعنامه به نگراني‌هاي امنيتي اسرائيل توجه نشده بود. پاور گفت: ما مخالفت كرديم اما به آن معني نيست كه از وضعيت موجود (بحران خاورميانه) راضي هستيم. قطعنامه شامل مواردي ازجمله ضرب‌الاجل ۳ساله بود كه براي مذاكرات ميان دوطرف سازنده به‌حساب نمي‌آيد.

آمادگي فلسطين براي قدم بعدي
سامي ابو زهري سخنگوي حماس روز گذشته تأكيد كرد كه تصويب نشدن قطعنامه پيشنهادي شكست ديگري براي جريان سازش با رژيم صهيونيستي به‌حساب مي‌آيد.مقام‌هاي تشكيلات خوگردان فلسطين اعلام كرده‌اند كه با رد اين قطعنامه حركت ديگري را شروع كرده‌اند و عضويت فلسطين در نهادهاي بين‌المللي مانند دادگاه بين‌المللي كيفري را پيگيري مي‌كنند. عضويت در اين نهادها مي‌تواند به شناسايي كشور مستقل فلسطين كمك كند.

صائب عريقات از مقام‌هاي ارشد اين تشكيلات اعلام كرد: مذاكرات مهمي براي عضويت فلسطين در دادگاه بين‌المللي كيفري روز گذشته صورت‌گرفته است؛ اقدامي كه درصورت به نتيجه رسيدن مي‌تواند شكايت از مقام‌هاي رژيم صهيونيستي را به اتهام جنايات جنگي به‌دنبال داشته باشد. مقام‌هاي تشكيلات خودگردان شب گذشته نشست فوق‌العاده‌اي را براي بررسي اوضاع پس از شكست در تصويب قطعنامه برگزار كردند.

۱۳۹۳/۱۰/۱۱

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...