نسخه چاپی

هفت سورپرایز سال آینده میلادی

افت‌وخیز شدید بازارهای مختلف در سال ۲۰۱۴ میلادی، هیجان حاضران و ناظران بازارها را برای سال ۲۰۱۵ افزایش داده است.

به گزارش نمابه نقل از افکارنیوز، روندهای مالی سال ۲۰۱۴ تحت‌تاثیر عوامل متناقض دو میدان سیاست و اقتصاد و این دو حوزه خود تجربه‌گر پارادوکس‌هایی پرشمار بودند تا برای سال میلادی پیش رو هم صعودها و سقوط‌های متعددی مورد انتظار باشد. پیش‌بینی دقیق روندهای بازارهای گوناگون در ماه‌های پیش‌رو دشوار است، اما دست کم می‌توان عوامل موثر یا بالقوه موثر را مرور و بررسی کرد.

بازارها در سال ۲۰۱۵

بازارهای مالی سال پرافت و خیزی را پشت سر گذاشتند. تقریبا تمام ماه‌های سال ۲۰۱۴ میلادی، درگیر اخبار پرشمار اقتصادی و سیاسی بود که «احساس» و «رفتار» حاضران و ناظران بازارهای مختلف را تحت تاثیر قرار می‌داد.

در حوزه اقتصاد دو عامل متضاد، مهم‌ترین عوامل صعود و سقوط بودند. مهم‌ترین عامل اقتصادی سال، احیای قوی اقتصاد ایالات متحده، بزرگ‌ترین اقتصاد جهان و گذار کامل آن از بحران به رونق بود؛ اما دیگر اقتصادهای عمده جهان سال بدی را پشت سر گذاشتند. همزمان با ورود ژاپن به رکود، اروپا نیز در آستانه رکودی تمام عیار قرار گرفت و همزمان با افت رشد اقتصادی چین، بزرگ‌ترین اقتصاد جهان به باور تعدادی از کارشناسان، دیگر اقتصادهای نوظهور هم از اوج خود فاصله گرفتند. وضعیت روسیه بیش از دیگر اقتصادهای ضعیف به چشم آمده است، دیگر اقتصادی که در سال ۲۰۱۵ به رکود خواهد رسید؛ اما در حوزه سیاست از سویی بحران‌های ژئوپلیتیک عاملی موثر در بازارها بودند و از دیگر سو عادت به همین بحران‌ها. هر دو این عوامل سیاسی نیز در سال ۲۰۱۵ بازارهای جهانی را درگیر خود نگه خواهند داشت.

به این ترتیب باید انتظار داشت که سال ۲۰۱۵ نیز برای بازارهای گوناگون سالی پر از افت‌ها و خیزهای شدید باشد. پیش‌بینی دقیق روندهای ماه‌های پیش رو دشوار است، اما دست‌کم می‌توان عوامل موثر یا بالقوه موثر را مرور و بررسی کرد. در نوشته‌هایی که در پی می‌خوانید، مهم‌ترین عوامل سازنده و ویرانگر اقتصاد و سیاست در سال ۲۰۱۵ تحلیل شده‌اند.

۱۳۹۳/۱۰/۱۱

نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...