نسخه چاپی

از آرزوی دیدن رهبری تا تحفه ده نمكی

آئین افتتاحیه جشنواره مردمی عمار با حضور خانواده های معظم شهدا و هنرمندان عصر روز گذشته برگزار شد دراین مراسم مسعود ده نمكی جشنواره عمار را سونامی دهه ۹۰ هنر انقلاب اسلامی نامید.

به گزارش نما به نقل از افکارنیوز، آئین افتتاحیه پنجمین جشنواره مردمی فیلم عمار چهارشنبه (۱۰ دی ماه) ساعت ۱۹ در سینما فلسطین آغاز شد. در این مراسم خانواده های معظم شهدا در ردیف های جلوی سالن جای گرفته بودند و مانند سال‌های گذشته سالن سینما فلسطین مملو از جمعیت بود. مراسم با قرائت آیاتی چند از کلام الله مجید توسط حامد زمانی و پخش سرود جمهوری اسلامی با اجرای علی صدری نیا آغاز شد.

در ابتدای مراسم پس از پخش کلیپ عملکرد یک ساله جشنواره، نادر طالب زاده دبیر جشنواره عمار در جایگاه قرار گرفت و گفت : عمار و حرکت عمار یک ظرفیت انقلاب اسلامی است که روز به روز کامل تر و بهتر می شود. عمار ظرفیتی بود که از بدو انقلاب وجود داشت ولی حدود ۵سال قبل کشف شد و لزومش احساس شد.

طالب زاده: تنها راه حقیقت اسلام است

وی ادامه داد : خدا را شاکرم برای این شب و برای پنجمین دوره جشنواره. عمار و حرکت آن ظرفیتی انقلابی است که در این جشنواره بهتر دیده و شناخته شد از بدو انقلاب خلاء چنین جشنواره‌ای احساس می‌شد اما بعد از فتنه ۸۸ به طور مشخص عمار به صحنه آمد در حالی که از ابتدا دستگاه‌های مختلف تلاش می‌کردند تا توجه ویژه‌ای به حیات انقلاب اسلامی و ظرفیت آن داشته باشند.

وی در ادامه با اشاره به تلاش گسترده فیلمسازان و حمایت رسانه ملی از جشنواره عمار گفت: سال به سال همت دوستان و سازندگان آثار بیشتر می‌شود و رسانه ملی نیز حمایت خود را از این جشنواره و آثار آن بیشتر کرده است و هر شب در شبکه چهار برنامه‌‌ای یک ساعته برای این جشنواره در نظر گرفته شده که به خوبی اهداف، نگاه فیلمسازان مشخص می‌شود.

متفکرین و نخبگان انقلاب در اتاق فکر عمار

دبیر جشنواره عمار در ادامه افزود: امروز جایگاه انقلاب در جهان اهمیت بیشتری خواهد داشت در شرایطی که بحران داعش و بروز خبیث‌ترین انسان‌های تاریخ باعث شده که کنگره و سنای آمریکا مستعفل شوند و تنها راه نجات حقیقت اسلام است و عمار انعکاس این حقیقت است. ظرفیتی که در میان اقشار مختلف وجود داشته و هنرمندان و اهالی رسانه به این ظرفیت اضافه‌ شدند. اتاق فکر جشنواره سال به سال پر رونق‌تر می‌شود و متفکرین و نخبگان انقلاب که در رسانه‌ها دیده نمی‌شوند نیز در اتاق فکرهای عمار حضور دارند.

طالب‌زاده در ادامه به ظرفیت‌های شبکه‌های استانی برای پخش فیلم‌های عمار اشاره کرد و گفت:‌ ظرفیت استان‌ها و شبکه‌های استانی بسیار گسترده است باید این شبکه‌ها را تقویت کرد تا با ارائه آثار استانی در این شبکه‌ها مشکلات استان‌ها حل شود.

وی در ادامه افزود: عمار حیات انقلاب اسلامی که از ابتدای انقلاب وجود داشته و باید انقلاب را به درستی معرفی کند. انقلاب چیست و هدفش چه بوده و از ظرفیت هنری انقلاب اسلامی به درستی در ادامه مسیر استفاده شود. همان دغدغه‌ایی که رهبر انقلاب در اولین سخنرانی خود اعلام کردند و در ادامه راه مقام معظم رهبری آن را جزو دغدغه‌های خود برشمردند.

به گفته وی، مردم خارج از ایران مشتاقند که بیش از پیش با انقلاب ایران و ظرفیت‌های آن آشنا شوند. خوشحالم آثار بسیار خوبی به دبیرخانه جشنواره رسید و فیلمسازان توانستند آثار خود داستانی را با تکنیک‌های خوب و عمق میدان بیشتر به لطف الهی ارائه دهند مسیر انقلاب روشن است و خداوند مدد می‌رساند.

پس از سخنان دبیر جشنواره مراسم تقدیر از برگزیدگان بخش پوستر پنجمین جشنواره مردمی فیلم عمار با حضور محمدرضا میری، نادر طالب زاده، خانواده شهید اعتمادیان، خانواده شهید خالقی و خانواده شهیدان فتاحی و خانواده شهید قشقایی برگزار شد. هیئت داوران در بخش پوستر از طراح پوستر فیلم های گاو خشمگین، روسری های رنگین و نورالدین پسر ایران، فانوس جشنواره را به آقایان مهدی بادیه پیما برای طراحی پوستر فیلم های آن مرد خواب بود و چریکه بی دنگ و پویا رئیسی برای پوستر فیلم باباخون داد اهدا کرد.

تقدیر از برگزیدگان بخش فیلم نامه پنجمین جشنواره فیلم عمار با حضور محمدحسین نیرومند، محمدرضا میری و نادر طالب زاده و خانواده شهدا انجام شد. هیئت داوران در بخش فیلم نامه، لوح تقدیر بخش فیلم نامه بلند را به آقای سروش بهاری برای اثر تجارت خانه شهر اهدا کرد همچنین فانوس جشنواره را به آقای امیرعباس ربیعی برای فیلم نامه امشب برای همه بهتر از هزار شب است تقدیم کرد.

در بخش طرح فیلم نامه لوح تقدیر جشنواره به سه اثر چشم بند نوشته سید سجاد قافله باشی، هاجر نوشته زهیر محمدی کوله پشتی گمشده نوشته محمدرضا پستک اهدا شد.

در بخش فیلم نامه کوتاه لوح تقدیر جشنواره به فیلم نامه های مادر نوشته محسن جهانی و چراغ خاموش نوشته راضیه بهرامی راد و فانوس جشنواره به آقای اضغر روح برای اثر آمیتاباچان اهدا شد.

تقدیر از برگزیدگان بخش نماهنگ بخش دیگر برنامه بود که اهدای فانوس جشنواره بخش نگاه ویژه به سه نماهنگ پیر فرزانه اثر ابوالفضل حاجیان با موضوع اقتصاد مقاومتی، نماهنگ جرم پرواز اثر پویا بابایی با موضوع ترور هواپیمای ایرباس و شهدای مظلوم آن، نماهنگ حماسه نادر اثر عبدالحسن رفیعی نژاد با موضوع تنها جنگ دریایی رویاروی با ناو متجاوز آمریکا در خلیج فارس.

هیأت داوران با بررسی ۴۳ اثر بخش مسابقه نماهنگ، ضمن تقدیر از آثار «نجات» ، «خیلی دور اما نزدیک» ، «هم آواز طوفان»، «نفرین به جنگ»، «جنگ رسانه ای داعش»، «تسلیم هرگز» ، «بغض ۸ ساله» ، «مادران گمنام» و «مجموعه تیزرهای کالای کشتار» این آثار را شایسته دریافت فانوس جشنواره معرفی کرد :نماهنگ «تسلیم هرگز» اثر علی سلطانی به دلیل خلاقیت در فرم فوتوکلیپ. نماهنگ «خیلی دور اما نزدیک» اثر علی حمزه، به دلیل ارائه اثری جذاب و امیدبخش از تلاش و سازندگی جهادی نماهنگ «مادران گمنام» اثر سیدسجاد قافله باشی به دلیل فیلمنامه و دستاوردهای فنی متناسب با موسیقی و موضوع. در پایان، هیأت داوران ضمن تشکر از کلیه هنرمندان راه یافته به این بخش، آقای بهمن باقری را به عنوان جوان‌‌ترین و کم‌سن‌ترین کارگردان این بخش و سازنده نماهنگ «بغض ۸ ساله» با فرم موشن‌ گرافیک، به عنوان استعداد درخشان این بخش معرفی می‌کند و وی را شایسته تقدیر ویژه دانست.
در بخش بزرگداشت سید مسعود شجاعی حضور خانم «سکینه جمشیدی» معروف به ننه سکینه، زنی که برای رزمندگان دفاع مقدس نان می پخت تامدیون شهدا نباشد با تشویق حضار همراه شد.

پشت رهبر ایستاده ایم

سکینه جمشیدی پس از حضور روی سن سینما فلسطین گفت: اگر امام حسین آن موقع که شهیدش کردند ۷۰ نفر یار داشت، الآن که به هر گوشه نگاه می کنی ۷۰ میلیون پشت رهبر ایستاده اند. همه باید بدانند آمریکا هم باید بداند که اگر پایش را از خط قرمز ما فراتر بگذارد همه ما کوچک و بزرگ و زن و مرد مقابل او می ایستیم.
پنج فرزند داشتم که همه را راهی جنگ کردم. همانطور که حضرت زینب در سوگ فرزندان شهیدش ناراحتی کشید من هم از جانبازی فرزندم ناراحتی کشیدم ولی برای اینکه به اسلام خدمت کرده ام افتخار می کنم.

مسعود شجاعی طباطبایی که والدینش برای تقدیر از فرزندانشان به جایگاه آمدند پس از دریافت لوح تقدیر گفت: من اهل صحبت نیستم حوزه کاری من تصویری است و نمی توانم خوب صحبت کنم. به واسطه حضور این مادر بزرگوار ننه سکینه که یادگار دوران دفاع مقدس هستند و خاطره ای که ایشان امشب رقم زدند در دفاع مقدس ماندگار است. از پدر و مادرم تشکر می کنم که زحمت کشیدند و از همین‌جا این جایزه را به آنها تقدیم می کنم.

دربخش دیگری از آئین افتتاحیه همخوانی سرود مردمی که در دوران انقلاب از صدا و سیما پخش می شود یادآور روزهای دفاع مقدس و دهه ۶۰ بود. پس از اجرای سرود همگانی تقدیر از برگزیدگان بخش پژوهش، مقاله و نقدهای سینمایی با حضور نعمت الله سعیدی، سید حسین شهرستانی برگزار شد. در این بخش طبق نظر هیات داوران، در بخش نقد سینمایی آقایان آرین طاهری برای اثر « ساختار روایی در سینمای مقاومت: زبان، زیباشناسی و بلاغت» ،
علی عبدی برای اثر « پذیرایی ساده ؛روایت انفجار خشم روشنفکر ایرانی» و میلاد فلاح برای اثر « نقد هرمنوتیک نوین بر فیلم "نوح"» شایسته دریافت لوح تقدیر جشنواره دانست.

هیات داوران در بخش مقاله فانوس جشنواره را به آقایان علی عبدی برای اثر « جشنواره عمار و خاکریزهای فتح نشده انقلاب» و علی جعفری برای اثر «آسیب شناسی بازنمایی دفاع مقدس در سریال های تلویزیونی» اهدا کرد.

همچنین هیات داوران در بخش پژوهش فانوس جشنواره را به آقای محمد جواد کربلایی برای اثر « بررسی دیدگاه‌های رهبر معظم انقلاب درباره سینما؛ مطالعه موردی جشنواره مردمی فیلم عمار» اهدا نمود.

تقدیر از برگزیدگان بخش تیزر با حضور امیرمهدی پوروزیری، امیر ابیلی و مادر شهیدان ملکی صورت گرفت، هیأت داوران ضمن تقدیر از سازندگان تیزر فیلم های « زندگی شاید همین باشد» و «چی بپوشم»، لوح تقدیر این بخش را به آقای امیر حمیدی برای ساخت تیزر فیلم های «فرشتگان قصاب» و «گام های شیدایی» تقدیم کرد. همچنین
هیأت داوران فانوس جشنواره را در این بخش به آقای سیدمهدی کرباسی برای ساخت تیزر فیلم «فاکتور صوری» به دلیل معرفی درست فیلم در زمانی کوتاه و ایجاد جذابیت برای مخاطب اهدا کرد.

طبق نظر هیات داوران بخش مستند آثار حاج شکرالله ، امید سبز ، یک پنجم ، مادرانه ، مأمور شیطان ، چشم های دودی ، بیا شمعتو فوت کن نامزد های بخش فیلم پنجمین چشنواره مردمی فیلم عمار بودند که در بخش مستند فیلم ضمن تقدیر از اثر «حاج شکرالله» ساخته حمیدرضا ایوب میگونی، فانوس جشنواره را به دلیل روایت روان و بی تکلف از ایثار مادران شهدا به آقای حسین برادران برای اثر «امید سبز» اهدا شد.

هیات داوران در بخش داستانی فیلم ما، ضمن تقدیر از آقای مهدی امینی برای اثر «مأمور شیطان» فانوس جشنواره را به خانم فاخته جلایرنژاد به دلیل ایجاز در بیان و نگاهی نو به کودکان فلسطین در اثر «مادرانه» و خانم سیده صدیقه میرغفاری به علت روایت ساده از مفهوم انتظار در اثر «بیا شمعتو فوت کن» اهدا نمود.

ضمناً هیأت داوران تقدیر ویژه خود را از خانم ها فاطمه حاجی پور ، فاطمه زهرا درزی پور و اسراء دهزاد برای انیمیشن های «خلیج خونین» و «معجزه الهی» و خانم طهورا کیمیایی برای اثر «عملیات پایتخت» به علت جسارت در ثبت تجربه اعلام داشت.

پخش نماهنگ پاسداشت مسعود ده نمکی از بخش‌های پایانی آئین افتتاحیه جشنواره بود که با استقبال حضار در سالن مواجه شد.تقدیر از مسعود ده نمکی با حضور خانم عصمت فلکیان مادر که در زمان جنگ برای رزمندگان دفاع مقدس دستکش می بافت بعد از جنگ برای سربازان لب مرز و حالا برای هنرمندان جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی دستکش می بافد و با حضور مادر شهید جوادیان انجام شد.

فلکیان: آرزو دارم رهبر را ببینم

عصمت فلکیان به دلیل کهولت سن ویلچیر نشین بود که توسط دو هنرمند حاضردر سالن ویلچیرش به جایگاه منتقل شد و گفت: من بیست و سه یا بیست و چهار سال بافتنی می بافتم ۳سال تهران بودم و بافتم و یزدهم بافتم. کار دیگری نمی توانستم برای رزمندگان بکنم. تا مدتی قبل هم می بافتم تا اینکه چشمانم آب مروارید آورد بعد از عمل دکترها گفتند دیگر نمی توانم بافتنی ببام. خداوند به خانواده شهدا صبر بدهد. من غیر از بافتنی بافتن نمی توانستم کاری بکنم. تنها آرزویی که دارم یک بار می خواهم بروم دیدار رهبر بروم و ایشان را از نزدیک ببینم. تنها آرزوی من دیدار نزدیک با مقام رهبری است. انشاءالله خداوند رهبرمان را نگهدارد و عمرشان را طولانی کند.

ده نمکی: عمار سونامی دهه ۹۰ هنر انقلابی

صحبت های فلکیان با تشویق حضار همراه شد ومسعود ده نمکی پس از حضور در جایگاه چادر این مادر را بوسید و گفت: بچه‌های عمار سونامی دهه ۹۰ هنر انقلاب هستند و نیامده لرزه به تن افرادی انداختند که این عرصه را (هنر انقلاب) حیات خلوت خود می‌دانستند. ان‌شاءالله در سال‌های آینده میدان‌دار اصلی خواهید بود و ما در خدمت شما. این جمله را از امام خمینی (ره) در ذهن بسپارید که من از اول فعالیتم این جمله را راهگشای خود می‌دانم. لازمه انقلابی بودن تحمل سختی‌ها است و شهید آوینی گفتند هرجا که کار هست امکانات نیست و هرجا امکانات هست کار نیست.

وی در خاتمه تأکید کرد: تحفه‌ای را برای بدرقه راهتان می‌گویم بر سر من هر چه آوردند در طول این ۱۰ سال که در سینما کار کردم و در مطبوعات حقم بود. بدانید که بین عزتی که خدا می‌دهد و عزتی که دیگران می‌دهند باید یکی را انتخاب کنید.

پایان بخش آئین افتتاحیه جشنواره عمار نمایش فیلم «اکسیژن» ساخته امیر داسارگر با موضوع فتنه ۸۸ بود.

حاشیه های مراسم:

آئین افتتاحیه با ۳۰ دقیقه تاخیر آغاز شد.

برخلاف سال گذشته رئیس سازمان سینمایی در افتتاحیه عمار حضور نداشت . محمد احسانی که به تازگی مدیریت شبکه ۱ سیما را برعهده گرفته است در مراسم حاضر بود.

هدیه مسعود شجاعی طباطبایی با چفیه پوشانده شده بود و مجری آن را گره مراسم خواند

سالن مملو از جمعیت بود و علاقمندان به هنر انقلاب اسلامی ایستاده مراسم را دنبال می کردند.

کلیپ های پاسداشت ها خوب ساخته شده بود اما مدت زمان آن طولانی بود که متاسفانه از حوصله مخاطبان خارج بود.

۱۳۹۳/۱۰/۱۱

نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...