نسخه چاپی

هشدارهایی برای مردم ایران

مهم ‌ترین خطراتی كه این روزها سلامت‌مان را تهدید می كند بشناسیم.

به گزارش نما به نقل از مجله زندگی ایده آل و این موارد به قدری از ما دور است که فکر کردن به آنها جز اتلاف وقت سود دیگری ندارد اما شاید ندانید که بسیاری از این افراد فقط به‌دلیل ندانستن یک نکته کوچک و رعایت نکردن چند هشدار معمولی به این دام افتاده‌اند.

در این دو صفحه به شما نکات ریزی را گوشزد می‌کنیم که در مواقع حساس به کارتان می‌آید و می‌توانید جلوی کسانی را که می‌خواهند از بی اطلاعی شما سوء استفاده کنند، بگیرید.

هشدار به خانم‌ها

سونامی سرطان سینه به‌ایران رسید!

هشدار: همه آمارها در كشور از ازدیاد موارد ابتلا به سرطان می‌گوید حتی برخی از واژه سونامی اسم می‌برند در حالی كه كارشناسان می‌گویند این واژه چندان دقیق نیست و ازدیاد موارد ثبت شده به خاطر اطلاع‌رسانی بیشتر و آگاهی مردم است.

هشدارهایی برای مردم ایران

جدی بگیرید: ایسنا- مطالعات نشان می‌دهد بقای پنج‌ساله بیماران سرطان سینه 71درصد است به این معنا كه درمان شدگان سرطان سینه به‌طور متوسط تا پنج سال بعد از تشخیص اولیه احتمال زنده ماندن دارند. این در صورتی است كه در اروپا این عدد بین 60 تا 85 درصد است. در ایران سالانه به‌طور متوسط 10 هزار مورد جدید سرطان سینه شناسایی می‌شود كه البته این آمار براساس سر‌شماری سیستم ثبت به دست آمده است. با پیشرفت امكانات پزشكی، كنترل سرطان سینه آسان شده است. به همین خاطر كاربرد واژه سونامی سرطان سینه چندان دقیق نیست زیرا در این باره آگاهی مردم باعث شناسایی و تشخیص علائم بیماری شده است. متاسفانه موجی از نگرانی در این زمینه در جامعه شكل گرفته است.

این در حالی است كه این چنین نیست چراكه موارد بیشتر شناسایی شده از این بیماری به دلیل افزایش آگاهی مردم نسبت به علائم و بهبود روش‌های تشخیصی آن است. متاسفانه برخی از پزشكان در مراحل اول سرطان سینه به بیماران پیشنهاد جراحی، رادیولوژی و ام‌آر‌آی می‌دهند كه برای بیمار هزینه‌بر است در صورتی كه ممكن است با یك نمونه‌برداری ساده از این اعمال جلوگیری شود.

راه‌حل: سرطان سینه قابل كنترل است به شرط اینكه با تشخیص زودرس و درمان به‌موقع همراه باشد و در این میان مهم است كه بیماران روحیه خود را از دست ندهند و امید به آینده و زندگی داشته باشند.

هشدار به همه درباره خطرات کنسرو‌ها

این قوطی شما را می‌کشد ؟

هشدار: مصرف غذاهای كنسروی كه خیلی از جوانان علاقه زیادی به آن دارند روز به روز در حال افزایش است و این مورد می‌تواند مضر باشد. با باز كردن در قوطی، محتویات آن در معرض آلودگی‌های بیرون قرار می‌گیرد و مشاهده شده كه بیماری‌های ناشی از آن رو به افزایش است.

جدی بگیرید: اغلب غذاهای كنسروی را می‌توان بین دو تا هفت روز پس از باز شدن مصرف كرد. كنسرو ماهی تنها تا دو روز پس از باز شدن و كنسرو میوه تا یك هفته ماندگاری دارد. كنسروهای خانگی و بازاری، هر دو می‌تواند حامل باكتری باشد و باعث بیماری مصرف‌كننده شود. كنسروهای بازاری به‌طور كلی حاوی ماده نگه‌دارنده است كه خطر رشد باكتری را كاهش می‌دهد، در حالی كه كنسروهای خانگی این ماده را ندارد. در غذاهایی مانند گوشت، مرغ، غذاهای دریایی و سبزیجات نسبت به غذاهای با اسیدیته بالا مانند میوه، خطر رشد باكتری بیشتر است. دمایی كه غذای كنسروی باز شده در آن قرار دارد، در رشد باكتری تاثیرگذار است بنابراین برای كاهش رشد باكتری غذاهای كنسروی باز شده را در دمای كمتر از ۴ درجه سلسیوس قرار دهید.

شیوه استریل كردن غذاهای کنسروی طوری طراحی شده است كه تمامی باكتری‌های موجود در روند تولید از بین برود اما باكتری می‌تواند روی وسایل آشپزخانه از جمله در بازكن رشد كند. هنگامی كه با دست‌های نشسته به كناره قوطی دست می‌زنید، قوطی را با باكتری آلوده می‌كنید كه خیلی سریع تكثیر می‌شود و غذا را آلوده می‌كند. قوطی یا شیشه غذاهای كنسروی خانگی كه درست استریل نشده باشد، پس از كنسرو كردن می‌تواند حامل باكتری شود. به محض باز كردن قوطی كنسرو و قرار دادن آن در معرض هوا، باكتری‌ها با سرعت تكثیر می‌شوند. اغلب باكتری‌ها برای تكثیر شدن به هوا نیاز دارند البته باكتری‌هایی كه بوتولیسم و. . . ایجاد می‌كنند در محیط بدون اكسیژن تكثیر می‌شوند.

باكتری‌هایی كه باعث مسمومیت غذایی می‌شود شامل ‌ای‌كولای، شیگلا، استافیلوكوكوس اورئوس، سالمونلا و. . . است. علائم مسمومیت غذایی اغلب دو تا شش ساعت پس از مصرف غذای آلوده ظاهر می‌شود. اغلب غذاهای آلوده علائم معده- روده‌ای ایجاد می‌كند، از جمله حالت تهوع، استفراغ، درد معده یا اسهال. برخی علائم می‌تواند تاثیر سیستماتیك مانند تب، لرز، سردرد و ضعف شدید ایجاد كند. حالت تهوع و اسهال شدید می‌تواند به كم‌آبی بدن منجر شود به‌ویژه در كودكان، بزرگسالان و افرادی كه بیماری‌های تضعیف‌كننده دارند.

هشدارهایی برای مردم ایران

راه‌حل: به دستورات درج شده روی كنسرو به‌طور جدی توجه كنید. در صورت كپك زدن غذا یا داشتن ظاهر و بوی نامطبوع، غذا را دور بریزید. قبل از باز كردن قوطی، دست‌ها و در بازكن را با آب گرم و مایع بشویید. با قاشقی كه قبلا استفاده شده، مواد داخل قوطی را خالی نكنید. هرگز مستقیما از قوطی غذا نخورید مگر اینكه قصد داشته باشید تمام آن را بخورید. باقیمانده كنسرو باز شده را در یك ظرف دردار قرار دهید و در یخچال نگه دارید.

هشدار به خانواده‌ها

وایبر شما را تهدید می‌کند

هشدار: افزایش استفاده از نرم‌افزارهای جدید ارتباطی در حالی كه هنوز فرهنگ استفاده صحیح از آنها در جامعه وجود ندارد، تهدیدی برای سلامت روحی خانواده‌هاست.

جدی بگیرید: در كنار مزایای نرم‌افزارهای ارتباطی مانند وایبر و ... نباید اجازه دهیم معایب آنها باعث شود به نوعی بدافزار تبدیل شوند. با توجه به اینكه سن استفاده از این نرم‌افزارهای ارتباطی در جامعه كاهش پیدا كرده است باید فرهنگ استفاده صحیح از آن در جامعه آموزش داده شود. در فضاهای مجازی آسیب‌های جدی وجود دارد كه سلامت خانواده‌ها را تهدید می‌كند و حتی افرادی كه از این طریق با هم آشنا شده‌اند و تصمیم به ازدواج می‌گیرند ممكن است پس از مدتی با حقایقی آشنا شوند كه عكس آنها را در فضای مجازی دیده بودند و همین امر باعث گسترش بدبینی در جامعه می‌شود. فیلتر شدن و محدود كردن این وسایل راهكار حل این معضلات نیست و باید تلاش شود نوع استفاده از این نرم‌افزارها برای هر رده سنی تعریف خاص و دقیقی داشته باشد چراكه هم‌اكنون یك نوجوان 12 ساله و یك جوان 27 ساله هر دو از یك نرم‌افزار و عمدتا با هدف افزایش ارتباطات شخصی از آن استفاده می‌كنند.

راه‌حل: بهتر بود قبل از ورود این نرم‌افزارها در جامعه زمینه‌های فرهنگی آن گسترش پیدا می‌كرد اما هم‌اكنون هم با توجه به سرعت گسترش استفاده از آنها برای جلوگیری از آسیب‌های آتی بهتر است اقداماتی مانند آموزش در رسانه ملی انجام شود و مردم خودشان در بالا رفتن فرهنگ استفاده از این چنین نرم‌افزار‌هایی اقداماتی را انجام دهند.

هشدار به خانم‌ها درباره افسردگی‌های فصلی

خانم شما در معرض خطر هستید

هشدار: تحقیقات انجام شده توسط گروه روانشناسی بنیاد علوم رفتاری نشان می‌دهد افسردگی فصلی پاییز در میان زنان سه برابر مردان برآورد شده است.

جدی بگیرید: بیدار شدن در تاریكی و بازگشت به خانه در همان شرایط، كوتاه شدن طول روزها و طولانی شدن شب‌ها باعث افزایش تشرح هورمون ملاتونین (هورمون خواب) در مغز شده و حالت خواب‌آلودگی و خواب‌های طولانی در فرد ایجاد می‌كند.

افسردگی، انزوا، گوشه‌گیری، بی‌حوصلگی، از دست دادن اشتها یا پراشتهایی از جمله ویژگی‌های تغییرات خلقی فصلی یا افسردگی پاییزی است كه معمولا از ماه آبان شروع شده و در فروردین ماه خاتمه پیدا می‌كند. این حالت‌های عنوان شده در میان زنان سه برابر مردان است و باعث افسردگی مضاعف در افراد مستعد خواهد شد. در زنان به دلیل شرایط روحی و روانی ویژه‌شان تولید و گسترش این نوع از افسردگی بیشتر است و مردان به خاطر مشغول بودن در طول روز كمتر در معرض این بیماری قرار دارند.

در بین زنان و مردان شاغل افرادی كه آغاز كار آنها در اوایل صبح شروع می‌شود و خروج‌شان در تاریكی روز است، این حالت افسردگی شرایط مضاعف دارد و می‌تواند در صورت عدم مقابله ماندگار شود. برخی از افراد بدون دانستن دلیل این كسالت رفتاری آن را به مشكلات دیگر مربوط دانسته و با خوددرمانی و روش‌های نامناسب این ناهنجاری را تشدید می‌كنند كه كاملا امری اشتباه است.

راه‌حل: برای رفع افسردگی قدم زدن حداقل روزانه دو ساعت در آفتاب، استفاده از نورهای سفید و مهتابی، خوردن مغز پسته، گردو و بادام و خوراكی‌های دارای ویتامین B، ایجاد سرگرمی‌های نشاط‌آور و. . . از جمله راه‌های مقابله با این ناراحتی است.

۱۳۹۳/۱۰/۱۱

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...