نسخه چاپی

وزرای رسانه ای دولت روحانی چه كسانی هستند؟

دولت یازدهم در حالی با رای اعتماد از مجلس نهم كار خود را آغاز كرد كه اكثر اعضای دولت، چهره های شناخته شده و دارای سابقه اجرایی بودند.

عبدالله احمدی:هر چند که برخی از وزیران حسن روحانی در ستاد انتخاباتی وی نیز فعال بودند اما عده ای از آن ها نیز خارج از دایره ستاد به جمع کابینه یازدهم اضافه شدند. در میان اعضای دولت برخی از آن ها ارتباط بیشتری با رسانه ها و خبرنگاران دارند و عده ای کمتر.

اگرچه در همه دولت‌ها می توان شخص رئیس جمهور، معاون اول و همچنین سخنگوی دولت را بنا به اقتضای فعالیت شان رسانه ای تر از دیگر اعضای کابینه دانست اما در عین حال بعضی از وزرا را نیز بیشتر می توان جلوی دوربین تلویزیون و یا در حلقه خبرنگاران مشاهده کرد.

رسانه ای ترین وزیر دولت کیست؟

به جز خود رئیس جمهور که با توئیت های گاه و بیگاهش، بخشی از هوادارانش را در این شبکه ها پیدا می کند،در یکسالی که از دولت یازدهم می گذرد، شاید همه متفق القول به این نتیجه رسیده باشند که رسانه ای ترین وزیر دولت حسن روحانی کسی نیست جز سید حسن قاضی زاده هاشمی، وزیر بهداشت و درمان و آموزش پزشکی.

کسی که با طرح تحول سلامت و همچنین انتقاد استفاده برخی شرکت های لبنی از پالم، جای خود را در میان رسانه ها باز کرد . قاضی زاده سعی می کند هیچ یک از سئوالات خبرنگاران را بی جواب نگذارد. وی همچنین در آخرین اظهار نظر رسانه ای خود نیز در مورد واکنش ها به ساخت سریال "اتاق عمل" مهران مدیری که مرتبط با حوزه درمان است، صحبت کرده است.

ظریف و افکار عمومی

پس از هاشمی می توان از محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه به عنوان رسانه ای ترین عضو دولت نام برد که با شنیدن نامش مذاکرات هسته ای ایران و 1+5 در ذهن تداعی می شود.او جزو نخستین وزرایی بود که با یاداشت هایش در فیس بوک به میان افکار عمومی رفت.پیام او درباره تبریک عید یهودیان یا پاسخش به یکی از کامنت ها که در ان عروسی جوان درباره اثیر تحریم ها بر زندگی او برایی ظریف نوشته بود، واکنش های زیادی در شبکه های اجتماعی برانگیخت. ظریف این چند ماهه ساکت است و حضوری در شبکه های اجتماعی ندارد.

اگر جهانگیری ، ظریف و زنگنه عضو یک شبکه اجتماعی خارجی هستند، محمود واعظی وزیر ارتباطات کسی بود که در همان ماههای اول وزارتش عضو شبکه های اجتماعی وطنی شد و به انها سر زد.خبری که برای فعالان این شبکه ها خوشایند بود، اما ادامه پیدا نکرد.

دو چهره دیگر مورد توجه رسانه ها مصطفی پورمحمدی و علی جنتی هستند. وزرای اصولگرای دولت روحانی که هراز چندی درباره برخی موضوع ها موضع گیری می کنند.

حرفهای پورمحمدی و جنتی درباره فتنه 88 از ان دست موضوع هایی است که رسانه های اصولگرا بدان علاقه دارند. اظهار نظرهایی که گاه در دولت در خصوص آنها بحث های دامنه داری شکل می گیرد.

انها که نمی خواهند وارد حاشیه شوند

رتبه بعدی در میان وزرای دولت به وزیران کمتر علاقمند به رسانه ها است.به جز علی ربیعی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی و عبدالرضا رحمانی فضلی وزیر کشور که به خوبی به کارکرد رسانه ها آگاهند و معمولا هم می دانند چطور از آن بهره بگیرند،علی طیب نیا، وزیر اقتصاد و محمدرضا نعمت زاده، وزیر صنعت، معدن و تجارت، بیژن زنگنه، وزیر نفت و عباس آخوندی، وزیر راه و شهرسازی وزرایی هستند که تلاش می کنند که خود را وارد حاشیه های رسانه ها نکنند.

محمود گودرزی، وزیر ورزش و جوانان نیز از آن دست وزرایی است که هر از چندی برخی اظهار نظر هایش با واکنش تلویزیون مواجه می شود.

وزرای کم مصاحبه

محمود حجتی، وزیر جهاد کشاورزی و حمید چیت چیان، وزیر نیرو را می توان وزرایی دانست که در این مدت حضور رسانه ای کمی داشته اند. که البته می توان گفت حجتی در دولت هشتم نیز که سکان دار همین وزارت خانه بود، همین رویه را داشت و شاید در آن زمان مهم ترین خبری که هنوز از لسان وی در ذهن مردم باقی مانده است، اعلام خودکفایی گندم بود.

پس از آن حسین دهقان، وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح نیز در ایامی خاص همچون برگزاری رزمایش های نظامی و همچنین رونمایی از دستاوردهای دفاعی کشورمان در میان خبرنگاران حاضر شده و به تشریح مواضع دفاعی کشورمان می پردازد.

ماجرای تذکر به یک مشاور

شاید اگر تذکرات تند آیت الله یزدی به علی یونسی مشاور امور اقوام و اقلیت های مذهبی رئیس جمهور نبود، او را همچنان باید رسانه ای ترین مشاور رئیس جمهور می دانستیم. مردی که سخنان درباره علامت شیر و خورشید در پرچم ایران در دوران پهلوی و مصاحبه هایش درباره رئیس جمهور ، خیلی زود او را به مرد اولش تبدیل کرد. در کنار یونسی، ترکان مشاور ارشد رئیس جمهور و حسام الدین آشنا مشاور فرهنگی رئیس جمهور دو چهره ای بودند که حرفهایشان به مذاق منتقدان دولت خوش نمی آمد.با این حال صراحت لهجه ترکان و آشنا گاه برای دولت حاشیه هایی خلق کرده است. حاشیه هایی که در مورد یکی از وزرای علوم به صحن علنی مجلس هم کشید و منتقدان از مشاوران رئیس جمهور در صحن علنی مجلس انتقاد کردند.

از میان مشاوران رسانه ای رئیس جمهور نیز می توان به محمدرضا صادق نام برد. مردی که در ماههای ابتدایی استقرار دولت بیشترین حضور را در رسانه ها داشت و این روزها بیشتر به امر مشاورت می پردازد.

اما در میان سایر اعضای کابینه حسین فریدون، برادر حسن روحانی که با سمت دستیار ارشد رئیس جمهور در دولت حضور دارد، را می توان فردی دانست که همچون سید محمود علوی، وزیر اطلاعات در بسیاری از مجامع عمومی و همایش ها حضور دارد اما به جز یکی -دو مورد خاص از گفتگو با رسانه ها پرهیز دارد.البته وزیر اطلاعات پیش از این درباره عدم مصاحبه با رسانه ها توضیح داد که دلیل وی برای این کار، برداشت ناصحیح برخی رسانه ها از اظهارات اوست.

در این میان یکی دیگر از نزدیکان رئیس جمهور، مرتضی بانک است که امروز معاون کل سرپرست نهاد ریاست جمهوری است این روزها کمتر در رسانه ها مشاهده می شود. بانک پیش از انتخابات حضور رسانه ای فعال تری داشت و مسئول امور استان‌های ستاد روحانی در انتخابات 92 بود.

۱۳۹۳/۱۰/۱۱

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...