نسخه چاپی

بازگشت «احمد بن عبدالعزیز» و جنگ قدرت آل سعود

درحالی كه پادشاه عربستان به شكل شك برانگیزی به بیمارستان انتقال یافته، شاهزاده‌های سعودی درحال رقابت برای ارتقا جایگاه خود و به قدرت رسیدن هستند.

به گزارش نما به نقل از فارس، وب‌سایت «مسلمون» در تحلیلی درباره رقابت داخلی میان شاهزادگان سعودی برای رسیدن به قدرت و تلاش ملک عبدالله پادشاه عربستان سعودی برای تقویت جایگاه فرزندان خودش در هرم قدرت در عربستان سعودی نوشت: زمانی که 6 ماه قبل «احمد بن عبدالعزیز» وزیر کشور عربستان که پس از مرگ شاهزاده نایف بن عبدالعزیز به این سمت رسیده بود، سوالات فراوانی ایجاد شد.

بنابراین گزارش، پادشاه عربستان پس از برکناری احمد بن عبدالعزیز، محمد بن نایف برادر زاده وی را به این سمت گمارد تا زمینه را برای جانشین ولیعهد (ولی ولیعهد) شدن، شاهزاده مقرن بن عبدالعزیز (که شخصیتی ضعیف است) فراهم کند و احمد بن عبدالعزیز را از نزدیک شدن به راس هرم بازدارد.

این گزارش تصریح می‌کند که هدف از دور نگه داشتن احمد بن عبدالعزیز از وزارت کشور و تقویت مقرن بن عبدالعزیز به جای وی، فراهم کردن زمینه ارتقا جایگاه «متعب بن عبد الله» فرزند پادشاه کنونی عربستان بوده است که اکنون رئیس گارد پادشاهی است.

در چنین شرایطی متعب بن عبدالعزیز می‌تواند جانشین دوم نخست وزیر شود که با این سمت می‌تواند در صورت ناتوانی ولی ولیعهد (مقرن بن عبدالعزیز) جایگزین وی شود و مسئولیت‌های وی را برعهده گیرد و در صورتی که مقرن ولی‌عهد شود، متعب می‌تواند خودش ولی ولی‌عهد شود.

این پایگاه خبری در ادامه با اشاره به حمله شاهزاده سیف بن سعود به متعب بن عبدالله و رسانه ای کردن تلاش‌های متعب برای زمین‌خواری و افتتاح یک هتل مجلل در لندن، تاکید می کند که رقابت پنهانی میان شاهزاده متعب بن عبدالعزیز فرزند ملک عبدالله و محمد بن نایف فرزند ولی‌عهد متوفی عربستان برای رسیدن به قدرت جریان دارد و هریک از آنها جداگانه با سفر به آمریکا تلاش می‌کنند تا نظر مقامات کاخ سفید را به سوی خود جلب کنند.

این گزارش در شرایطی منتشر شده که روز گذشته دربار عربستان سعودی اعلام کرد که پادشاه این کشور برای انجام معاینات پزشکی راهی بیمارستان شده و این درحالی است که سابقه نداشته که خبر معاینات پزشکی پادشاه عربستان به این شکل رسانه‌ای شود.

همچنین روز گذشته «مجتهد»، فعال توئیتری عربستانی که هویت وی مجهول و به انتشار اخبار محرمانه خاندان آل سعود مشهور است، ادعا کرد که بزودی «خالد التویجری» رئیس دیوان پادشاهی عربستان، تغییرات مهمی در سطح کلان در این کشور اعلام خواهد کرد.

روز گذشته بنا بر گزارش خبرگزاری رسمی عربستان (واس) دیوان پادشاهی عربستان با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد که پادشاه برای اجرای آزمایش‌ و معاینات پزشکی به بیمارستان شهرک پزشکی «ملک عبدالله» در ریاض منتقل شده است.

این اولین بار است که خبر حضور پادشاه عربستان در بیمارستان به بهانه معاینه به طور فوری در رسانه‌های سعودی بازتاب داده می‌شود. با توجه به وضعیت نامساعد جسمی عبدالله بن عبدالعزیز، احتمال اینکه او به دلایل دیگری راهی بیمارستان شده باشد نیز وجود دارد.

در ماه های گذشته تشدید بیماری پادشاه عربستان و پیش بینی مرگ وی ، رقابت داخلی شدیدی را میان شاهزادگان سعودی برای رسیدن به قدرت و تلاش ملک عبدالله برای تقویت جایگاه فرزندان خودش در هرم قدرت در عربستان موجب شده است.

اکنون خبر وخامت حال ملک عبدالله در حالی منتشر می شود که برخی تردیدها درباره مقبولیت جانشین آینده وی میان شاهزادگان سعودی ، موجب نگرانی جدی مقامات عربستان شده است.

ملک عبدالله از 9 سال پیش و پس از مرگ برادر ناتنی‌اش ملک فهد به قدرت رسید.

۱۳۹۳/۱۰/۱۱

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...