نسخه چاپی

روش نصب ولی‌عهد جدید سعودی چگونه است

براساس قانون اساسی رژیم سعودی، ولی‌عهد این كشور از میان فرزندان عبد العزیز آل سعود انتخاب می‌شود.

به گزارش مشرق، براساس بند "ب" ماده 5 قانون اساسی پادشاهی عربستان سعودی، حکومت و پادشاهی صرفاً از آن فرزندان و نوادگان ملک عبد العزیز، پایه‌‌گذار عربستان سعودی است.

در سال 2006 میلادی، "ملک عبد الله بن عبدالعزیز"، پادشاه عربستان سعودی، ساختار جدیدی را برای انتخاب ولی‌عهد ارائه داد که به تصويب شاهزادگان برجسته آل سعود نيز رسيد.

براساس پیشنهاد ملک عبدالله، شورایی به نام "شورای بیعت" تشکیل شد که اعضای آن را فرزندان و نوادگان ملک عبدالعزیز آل‌سعود تشکیل می‌دهند.

براساس ماده 7 بند "الف" شورای بیعت، پادشاه پس از در دست گرفتن قدرت، با رایزنی و مشورت با اعضای شورا یک یا دو یا سه نفر از افرادی را که برای احراز پست ولی‌عهدی مناسب به نظر می‌رسند معرفی می‌کنند تا شاه، یک نفر را از میان آنها به عنوان ولی‌عهد انتخاب کند.

در صورت عدم دستیابی به توافق بر سر گزینه‌های ارائه‌شده، شورای بیعت اقدام به رأی گیری می‌کند و کسی که در این میان بالاترین آرا را به دست آورد، به عنوان ولی‌عهد انتخاب می‌شود.

اکنون با توجه به آغاز جنگ شديد قدرت در ميان شاهزادگان ملک عبدالعزيز، دورنماي روشني از تصميم قاطعانه اين شورا در افق سياسي عربستان ديده نمي‌شود و به نظر مي‌رسد روند انتخاب سه شاهزاده براي معرفي به ملک عبدالله، بيش از فرايند معمول آن به طول بينجامد.

۱۳۹۱/۳/۲۷

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...