نسخه چاپی

تركان: بودجه جاری كشور محدود شود

مشاور عالی رئیس جمهور گفت: با توجه به تجربه‌ی برنامه‌های توسعه قبل از انقلاب شاید بهتر است بودجه جاری كشور به مالیات و درآمدهای گمركی محدود شود.

به گزارش نما به نقل از ایسنا، اکبر ترکان شامگاه 11 دی ماه در دومین همایش صدور خدمات فنی و مهندسی که در اتاق بازرگانی مشهد برگزار شد، اظهار کرد: تا قبل از سال 50 و طی برنامه توسعه اول تا چهارم قبل از انقلاب، بودجه جاری کشور از محل درآمدهای گمرکی و مالیاتی تامین می‌شد و درآمد نفت جهت توسعه به سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی اختصاص یافته بود.

وی افزود: بعد از تاسیس سازمان اوپک و افزایش ارزش نفت در بازارهای جهانی، یکی از اتفاقاتی که رخ داد طراحی اصل تمرکز بودجه بود و طی آن منابع و هزینه‌ها یک کاسه شد و پس از این اقدام بودجه جاری کشور دیگر محدود نبود و انفجار پرسنلی دولت از این نقطه آغاز شد.

ترکان عنوان کرد: این اتفاقات با جهش قیمت نفتی در سال 52 رخ داد و شاید اکنون که شاهد کاهش چشمگیر ارزش نفت در بازار جهانی هستیم باید به روال سابق برگردیم و بودجه جاری را به درآمدهای گمرکی و مالیاتی محدود کنیم.

رئیس سازمان مهندسی ساختمان کشور با بیان اینکه بودجه جاری کشور 20 درصد تولید ناخالص ملی است، تصریح کرد: نسبت مالیات به تولید ناخالص داخلی در کشور 8 درصد است و این در حالی است که این رقم در سایر کشورها بیش از 15 درصد است.

وی با بیان اینکه در حال حاضر تامین اصلی ارز کشور از محل درآمدهای نفتی است، عنوان کرد: با وجود کاهش چشمگیر درآمدهای نفتی باید دید که آیا می‌شود تامین اصلی ارز را به درآمدهای غیر نفتی سوق داد.

مشاور عالی رئیس جمهور در ادامه به پتروشیمی، فولاد، سیمان، برق و خودرو به عنوان درآمدهای مهم غیر نفتی کشور اشاره و اظهار کرد: در این زمینه ایران دارای قدرت رقابتی است و باید به این محصولات توجه داشت.

۱۳۹۳/۱۰/۱۱

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...