نسخه چاپی

كاهش ۴۵ درصدی قیمت نفت در سال ۲۰۱۴

قیمت جهانی نفت در سال ۲۰۱۴ بالغ بر ۴۵ درصد كاهش یافت كه بیشترین رقم كاهش قیمت سالانه نفت از زمان بحران مالی ۲۰۰۸ به این سود بوده است.

به گزارش نما به نقل از تسنیم، قیمت جهانی نفت بیشترین کاهش قیمت سالانه را از زمان بحران مالی سال 2008 تجربه کرد.
بازارها در سال 2014 میلادی در شرایطی به کار خود پایان دادند که قیمت هر دو شاخص نفتی بین المللی به شدت کاهش یافت. قیمت نفت خام آمریکا امسال بیش از 45 درصد کاهش را تجربه کرد.
تقریبا کل این سقوط آزاد قیمت نفت از ماه ژوئن به این طرف اتفاق افتاد، یعنی زمانی که قیمت ها بالای 100 دلار در هر بشکه بود. در معاملات پایان سال، قیمت نفت برنت به 57 دلار و 33 سنت و نفت وست تگزاس اینترمدییت به 53 دلار و 27 سنت رسید.
تحلیلگران، عامل اصلی کاهش قیمت نفت را فزونی عرضه در بازار جهانی می دانند که از عوامل مختلفی ناشی شده است.
آمریکا و کانادا تولید خود را به مدد فن آوری تولید نفت شیل افزایش داده اند. این فن آوری به شرکت های اکتشاف نفت اجازه می دهد تا ذخایر نفتی موجود در اعماق زمین را که تا پیش از این دور از دسترس بودند، استخراج نمایند. تولید نفت خام آمریکا هم اکنون به 9 میلیون بشکه در روز رسیده که بالاترین رقم در بیش از 30 سال اخیر است.
این در حالی است که رشد اقتصادی در چین، بزرگترین مصرف کننده انرژی جهان کند شده است. اقتصاد ژاپن نیز وارد رکود شده و اقتصاد اروپا در آستانه کوچک شدن قرار دارد.
اما در آمریکا، نفت ارزان قیمت موجب رسیدن قیمت بنزین به پایین ترین رقم برای رانندگان در چند سال اخیر شده و این باعث سرعت گرفتن رشد اقتصادی در بزرگترین اقتصاد جهان گشته است.
کارشناسان نفتی می گویند، قیمت نفت ممکن است در سه ماهه نخست سال 2015 میلادی به کاهش خود ادامه دهد و سپس روندی افزایش به خود بگیرد.

۱۳۹۳/۱۰/۱۲

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...