نسخه چاپی

یك سند انگلیسی جدید از جنگ تحمیلی

دولت انگلیس معمولا در پایان هر سال در ماه دسامبر، اسناد 30 سال گذشته مربوط به نخست وزیری و گزارشات سفارت‌خانه‌ها و وزارت خارجه این كشور را فاش می‌كند.

به گزارش نما به نقل از فارس، طبق اسناد فاش شده درباره سفر وزیر خارجه وقت عراق به لندن برای پایان دادن به جنگ عراق و ایران، طرف عراقی در دیدار با نخست‌وزیر وقت انگلیس گفته بود که کشورهای حاشیه خلیج فارس می‌دانند شکست عراق برای آنها به منزله روز قیامت است.

روزنامه «الشرق الاوسط» چاپ لندن سند دیگری از اسناد فاش شده دولت انگلیس را منتشر کرده است.

دولت انگلیس معمولا در پایان هر سال در ماه دسامبر، اسناد 30 سال گذشته مربوط به نخست وزیری و گزارشات سفارت‌خانه‌ها و وزارت خارجه این کشور را فاش می‌کند.

روزنامه الشرق الاوسط این بار به سند فاش شده مربوط به سفر حدود 30 سال گذشته «طارق عزیز» وزیر خارجه وقت عراق به لندن(حدود چهار سال پس از آغاز جنگ تحمیلی عراق علیه ایران) پرداخته است که در این سفر طارق عزیز معاون صدام با «مارگارت تاچر» نخست وزیر وقت انگلیس و همتای انگلیسی خود به منظور اعمال فشار به ایران برای پایان یافتن جنگ ایران و عراق دیدار کرد.

وزیر خارجه انگلیس در نوامبر 1984 ( آذرماه 1363 هجری شمسی) با ارسال دعوتنامه‌ای به طارق عزیز معاون صدام و همتای عراقی خود رسما از وی درخواست کرد تا به لندن سفر کند اما طارق عزیز در پیامی به دفتر نخست وزیری انگلیس اعلام کرد که به دلیل مرگ مادرش قادر به انجام این سفر نیست تا اینکه سفیر انگلیس در بغداد بار دیگر از وی درخواست کرد تا در زمان مناسبی به دیدار مسئولان انگلیسی برود.

دو طرف بالاخره توافق کردند که در فوریه سال 1985 با یکدیگر دیدار کردند اما سفیر انگلیس در بغداد تاکید کرد که این دیدار تنها منحصر به وزرای خارجه عراق و انگلیس نشود و طارق عزیز فرصت دیدار با مارگارت تاچر نخست وزیر وقت انگلیس را نیز داشته باشد.

سفیر انگلیس در بغداد در پی مخالفت اولیه مارگارت تاچر با این دیدار، تلگرافی برای متقاعد کردن تاچر برای دیدار با طارق عزیز ارسال و در آن تاکید کرد که طارق عزیز تنها وزیر خارجه عراق نیست بلکه معاون نخست وزیر و عضو برجسته حزب بعث و مردی با نفوذ در این کشور است.

بر اساس این سند منتشر شده، «جفری هاو» وزیر خارجه وقت انگلیس در پیام کتبی که برای راضی کردن نخست وزیر این کشور برای دیدار با طارق عزیز نوشته است، تاکید کرد: «این دیدار می تواند فرصتی برای گفت‌و‌گو درباره موضوع انگلیسی‌های بازداشت شده در عراق باشد و علاوه بر آن به دولت انگلیس این فرصت را می دهد که به بغداد این اطمینان را بدهد که هیچ روابط سری بین لندن و تهران برای حمایت از ایران در جنگ با عراق وجود ندارد و انگلیس در برابر عراق تغییر موضع نداده است».

در ادامه این نامه وزیر خارجه انگلیس آمده است: دولت انگلیس باید از این دیدار جهت میانجی‌گیری برای آزادی برخی از انگلیسی‌های بازداشت شده در عراق و همچنین تشریح سیاست انگلیس در قبال فروش تجهیزات به ایران که موجب خشم عراقی‌ها شد، استفاده کند.

دیدار طارق عزیز و مارگارت تاچر

در ابتدای دسامبر 1985 وزیر خارجه عراق با مارگارت تاچر نخست وزیر وقت انگلیس در مقر نخست وزیری این کشور دیدار کرد.

در این دیدار که سفیر عراق در لندن و سفیر انگلیس در بغداد نیز حضور داشتند، مارگارت تاچر از طارق عزیز به عنوان یک میهمان ویژه استقبال کرد. دو طرف علاوه بر گفت‌و‌گو درباره تقویت روبط دوجانبه در زمینه‌های سیاسی و تجاری، در خصوص جنگ تحمیلی عراق علیه ایران نیز بحث و تبادل نظر کردند.

طارق عبدالعزیز در این دیدار گفت: جنگ ایران و عراق نه فقط برای دو کشور بلکه برای کل منطقه بویژه منطقه خلیج فارس خطرناک است.

وی افزود: عراق قادر به دفاع از خود است اما ترجیح می دهد با کمک هم‌پیمانان غربی خود برای پایان دادن به این جنگ، راه‌حلی بیابد.

وزیر خارجه عراق که سمت معاونت نخست وزیری این کشور را نیز بر عهده داشت، افزود: بهترین راه‌حل این است که غرب نامه‌ای به مسئولان ایرانی بفرستد تا توجه آنها را به خطرناک بودن استمرار جنگ جلب کند. طارق عزیز در ادامه دیدار خود با تاچر تاکید کرد که عراق آماده مذاکرات مستقیم و غیر مستقیم با ایران برای پایان دادن به جنگ است و عراق با هر گونه وساطت و میانجیگری بین المللی موافق است اما بسیاری از کشورها برای ایجاد راه‌حل سیاسی و اعمال فشار به ایران تعلل می‌کنند.

مارگارت تاچر نخست وزیر وقت انگلیس نیز گفته که «انگلیس تجهیز ایران به سلاح را متوقف کرد حتی سلاح‌هایی که تردید آن می‌رفت ایران از آن برای اهداف نظامی استفاده کند و ایران از لیبی و سوریه کمک نظامی دریافت می‌کند».

به گزارش فارس، تاچر در این دیدار از طارق عزیز خواست تا مواضع عراق در خصوص پایان جنگ را تشریح کند تا انگلیس در محافل بین‌المللی درباره آن گفت‌و‌گو کند و عزیز هم گفته که برای پذیرفتن پایان جنگ باید فشار سیاسی بین المللی علیه ایران اعمال شود.

وزیر خارجه وقت عراق ضمن تمجید از موضع انگلیس در قبال عراق و توقف ارسال سلاح به ایران گفت: افکار عمومی جهان خیلی مهم است و بر اوضاع داخلی ایران تاثیرگذار است.

وزیر خارجه وقت عراق در پی اظهارات تاچر درباره توقف حمایت‌های تسلیحاتی انگلیس از ایران تاکید کرد که بغداد برای اعمال فشار به شوروی سابق برای توقف تجهیز ایران به سلاح از طریق سوریه، لیبی و کره شمالی اقدام می‌کند.

طبق سند فاش شده، طارق عزیز در پاسخ به سوال نخست وزیر وقت انگلیس درباره حمایت کشورهای حوزه خلیج فارس از عراق در این جنگ گفت: کشورهای خلیج فارس به خوبی می‌دانند که اگر عراق در این جنگ متحمل شکست شود ، این به معنای روز قیامت برای آنها است.

۱۳۹۳/۱۰/۱۲

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...