نسخه چاپی

رقابت سه نسل از فیلمسازان انقلاب در فجر 33

در حالی سی‌وسومین جشنواره فیلم فجر محل رقابت 24 فیلمساز از سه نسل پس از انقلاب است كه مسعود جعفری‌جوزانی و محمدعلی طالبی با آغاز فیلمسازی خود از سال 64 باسابقه‌ترین فیلمسازان امسال به شمار می‌روند.

به گزارش نما به نقل از فارس، درحالی به روزهای آغازین سی و سومین جشنواره فیلم فجر نزدیک می شویم که روز گذشته اسامی فیلم های بخش های سودای سیمرغ (مسابقه سینمای ایران) از سوی هیات انتخاب مشخص شد. جشنواره امسال یک ویژگی خاص دارد که در دوره های قبل دیده نشده است، آن هم حضور و رقابت فیلمسازانی است بعد از انقلاب اسلامی اولین فیلم‌های خود را ساخته اند و پس از گذشته سی و پنج سال و در آغاز ورود به سی و ششمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی تنها فیلمسازان نسل انقلاب با هم به رقابت می‌پردازند. امسال نسل اول انقلاب، نسل دوم و نسل سوم انقلاب در بخش مسابقه سینمای ایران به رقابت می‌پردازند و به نظر می رسد همین امر کار هیئت داوران را به ریاست مجید مجیدی در ایام فجر انقلاب اسلامی دشوارتر از گذشته خواهد کرد.

در حالی سی‌وسومین جشنواره فیلم فجر محل رقابت 24 فیلمساز است و باید تا 22 بهمن و اختتامیه صبر کنیم و ببینیم سیمرغ بر شانه‌های کدامیک از فیلمسازان می‌نشیند که مسعود جعفری‌جوزانی و محمدعلی طالبی با آغاز فیلمسازی خود از سال 64 باسابقه‌ترین فیلمسازان امسال به شمار می‌روند.

مروری بر اولین ساخته فیلمسازان بخش مسابقه سینمای ایران در این مجال خالی از لطف نیست.

کیوان علیمحمدی/ امید بنکدار (ارغوان) اولین ساخته خودرا با نام «شبانه» در سال 83 ساختند این فیلم که موضوع دختری را روایت می کرد به همراه دو دوستش برای سپری کردن شبی خوش از خانه خارج می شوند اما با حوادثی مواجه می شوند نتوانست نظر کارشناسان را به خود جلب کند.

هومن سیدی (اعترافات یک ذهن خطرناک) اولین ساخته خود را با نام «آفریقا» در سال 89 به جشنواره فجر رساند و با اولین فیلمش سیمرغ بلورین بهترین کارگردانی را از آن خود کرد.

مسعود جعفری جوزانی (ایران برگر) اولین ساخته بلند خود را با عنوان «جاده های سرد» در سال 64 به جشنواره ارایه داد و برنده جوایز متعدد از جمله جایزه ویژه هیأت داوران بهترین فیلم از چهارمین دوره جشنواره فیلم فجر شد.

کاوه سجادی حسینی (بوفالو) اولین ساخته بلند خود را بانام «شب بیرون» در سال 92 ساخت که قرار است در گروه هنر و تجربه به نمایش درآید.

مرتضی فرشباف (بهمن) اولین ساخته بلند خود را با نام «سوگ» در سال 89 ساخت این فیلم توانست در جشنواره پوسان و فیلم های آسیایی جوایزی را از آن خود کند.

صادق صادق دقیقی(تا آمدن احمد) اولین ساخته بلند خود را با عنوان «بزرگمرد کوچک» در سال 91 ساخت این فیلم ماجرای شهید بهنام محمدی بود که توانست جوایزی را از جشنواره کودک از آن خود کند.

رضا کریمی( تگرگ و آفتاب ) اولین ساخته خود را با نام «عشق + 2»در سال 77 جلوی دوربین برد که به همراه آزیتا موگویی نوشته بود. این فیلم مانند دیگر آثار کارگردان اجتماعی بود.
احمد رمضان زاده (حکایت عاشقی) اولین ساخته خود را با نام «بشیر» به جشنواره سیزدهم ارائه داد که توفیقی نداشت.
شهرام شاه حسینی (خانه دختر) اولین ساخته خود را در سال 86 با نام «کلاغ پر» روانه اکران کرد این فیلم با حضور چهره های سرشناس گلراز، افشار واکبر عبدی ساخته شد و توانست در گیشه موفق عمل کند.
فرزاد موتمن (خداحافظی طولانی) اولین ساخته خود را در سال 79 با نام «هفت پرده» جلوی دوربین برد، این فیلم داستان چهار جوان است که برای حل مشکل مالی خود گرد هم آمده و با هم مشورت می کنند. آن ها پس از توافق با هم تصمیم به تلاش مجدد برای تهیه پول می گیرند. اما پس از ناکامی و ناامیدی مجدداً گرد هم آمده و علیرغم میل باطنی خود تصمیم به سرقت می گیرندو... فیلم معضل جوانان بدون هیچ نور امیدی به نمایش گذاشته است.
علیرضا رئیسیان (دوران عاشقی) اولین فیلم خود را با نام «ریحانه» در سال 68 به جشنواره فجر دادو همان سال کاندیدای سیمرغ بلورین بهترین فیلم برای ریحانه در هشتمین دوره جشنواره فیلم فجر شد.

ابوالحسن داودی (رخ دیوانه) اولین فیلم خود را با نام «سفر عشق» در سال 67 جلوی دوربین برد فیلم داستانی اجتماعی داشت.

بهروز افخمی (روباه) اولین ساخته خود را در سال 67 فیلم «تفنگ های سحرگاه» را جلوی دوربین برد این فیلم درباره نهضت نظامی هیئت اتحاد اسلام معروف به نهضت جنگل بود.
حسن نجفی(شرفناز) اولین فیلم خود را در سال 86 با نام «سهم گمشده» ساخت این فیلم با درونمایه ظلم ستیزی ساخته شد.
کیارش اسدی زاده (شکاف ) اولین فیلمش را در سال 91 با نام «گس» ساخت که این فیلم نتوانست موفق به دریافت پروانه نمایش از وزارت ارشاد شود.
نیکی کریمی (شیفت شب) اولین ساخته خود را با نام «یک شب» در سال 83 ساخت این فیلم درباره دختری است که به اصرار مادر از خانه خارج می شود و خطراتی او را تهدید می کند .
کمال تبریزی (طعم شیرین خیال) اولین فیلم خود را در سال 67 با نام «عبور» جلوی دوربین برد این فیلم با موضوع دفاع مقدس ساخته شد.
مصطفی کیایی (عصر یخبندان) اولین فیلم خود را با موضوع طنز اجتماعی درسال 88 با نام «بعدازظهر سگی» ساخت که مورد توجه مخاطبین قرار گرفت.
روح اله حجازی (مرگ ماهی) اولین فیلم خود را در سال 86 با نام «در میان ابرها» جلوی دوربین برد این فیلم در بیست و ششمین دوره جشنواره فیلم فجر در بخش مسابقه نگاه اول سیمرغ بلورین بهترین فیلم را دریافت کرده‌است.
عبدالحسن برزیده( مزار شریف)اولین ساخته خود را با نام «دکل» با موضوع دفاع مقدس ساخت که فیلم مورد توجه منتقدان و کارشناسان قرار گرفت.
هاتف علیمردانی( مشرف به کوچه بی نام) اولین ساخته خود را با موضوع کودک و نوجوان در سال 90 با نام «یک فراری از بگبو» ساخت.
بهرام توکلی( من دیه ‏گو مارادونا هستم) اولین فیلمش را در سال 86 بانام «پا برهنه در بهشت» ساخت که مورد توجه منتقدان قرار گرفت و عده ای معتقدند بهترین فیلم کارنامه کاری توکی به شمار می آید.
محمد علی طالبی (قول) اولین ساخته خود را با نام «شهر موش‌ها» در سال 64 جلوی دوربین برد این فیلم براساس سریال «مدرسه موش ها» با موضوع کودکان ساخته شد و توانست نظر مخاطبان را به خود جلب کند.
غلامرضا رمضانی(فراز از قلعه رودخان) اولین ساخته خود را با نام «عبور از تله» در سال 72 با موضوع اجتماعی جلوی دوربین برد.

سی و سومین جشنواره فیلم فجر عرصه رقابت فیلمسازانی است که فعالیت سینمایی‌شان را پس از پیروزی انقلاب اسلامی شروع کرده‌اند که یکی از ویژگی های این جشنواره به شمار می رود و کار هیئت داوران را سخت می کند.

۱۳۹۳/۱۰/۱۴

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...