نسخه چاپی

اگر باران نبارد!

كاهش دو و نیم برابری بارش جوی در ساوه نسبت به مدت مشابه سال جاری این سوال را برای مردم بویژه كشاورزان مطرح می‌كند كه اگر باران نبارد، تكلیف چیست و این مهم نگرانی‌هایی را در بین مردم ایجاد كرده است.

به گزارش نما،در همین رابطه بهجت، مدیر امور منابع آب ساوه در گفت‌وگو با ایسنا، گفت: میزان بارش جوی از ابتدای سال زراعی جاری تاکنون در این شهرستان 40 میلیمتر ثبت شده در حالیکه در مدت مشابه قبل آن بارش گزارش شده 105 میلیمتر بوده است.

وی با بیان اینکه کاهش 64 میلیمتری بارش در سال زراعی جاری اگر تداوم داشته باشد مشکلات زیادی را به بار می‌آورد، تصریح کرد: میانگین درازمدت بارندگی در این شهرستان 68 میلیمتر است که 40 درصد کاهش نشان می‌دهد.

بهجت با اشاره به ضرورت تعادل‌بخشی مصرف آب در این شهرستان اظهار کرد: سیاست‌های بازدارنده به عنوان یکی از اولویت‌های مهم کاری در ساوه ترسیم شده و در این خصوص امسال 14 حلقه چاه غیرمجاز مسدود و 10 دستگاه تراکتور حفاری توقیف شده است.

مدیر امور منابع آب ساوه در ادامه گفت: در حال حاضر برداشت بی‌رویه و افت آب‌های زیرزمینی موجب فرونشست زمین در برخی از مناطق این شهرستان شده است.

وی با بیان اینکه هم‌اکنون وضعیت منابع آب در این شهرستان بحرانی است، افزود: هم‌اکنون پدیده نشست زمین به دلیل برداشت‌های بی‌رویه در دو روستای انجیرآوند و سینک این شهرستان به میزان نیم متر مشهود است.

وی بیان کرد: نشست پدیده‌ای است که در اثر آن سطح زمین به صورت تدریجی و در برخی موارد به طور ناگهانی فرو می‌نشیند، این نشست باعث ایجاد ترک و شکاف‌هایی در زمین شده و باعث تأثیر بر روی الگوی جریان‌های زیرزمینی و سطحی، تغییر کیفیت آب‌های زیرزمینی، تغییر شکل سطح زمین و سیل‌خیزی منطقه می‌شود.

بهجت بیان کرد: ساوه به دلیل قرار گرفتن در منطقه خشک و نیمه‌خشک و با متوسط سالانه 70 میلیون مترمکعب اضافه برداشت از منابع زیرزمینی در صورت ادامه روند فعلی در استفاده از منابع آب با شرایط دشواری مواجه می‌شود.

وی جلوگیری از حفر چاه جدید، برداشت چاه‌های کشاورزی بر اساس پروانه قانونی و تغییر الگوی کشت را برخی از راهکارهای مقابله با بحران آب در ساوه دانست و افزود: مصرف بیش از حد در بخش‌های مختلف، کاهش نزولات جوی و بهره‌برداری بی‌رویه از سفره‌های زیرزمینی آب از عوامل اصلی بروز این بحران است.

مدیر امور منابع آب ساوه ادامه داد: 95 درصد آب سفره‌های زیرزمینی در این شهرستان برای مصارف کشاورزی و باغداری استفاده می‌شود، بنابراین بهینه‌سازی در مصرف کشاورزی می‌تواند نقش موثری در حفظ منابع آب این شهرستان ایفا کند.

بهجت بیان کرد: در پنج سال گذشته افت سطح آب‌های زیر زمینی در دشت ساوه به طور متوسط دو متر در هر سال بوده است.

وی همچنین با اشاره به ممنوعیت برداشت آب در منطقه نوبران ساوه گفت: ممنوعیت به دلیل افت سطح آب زیرزمینی و کمبود حجم مخزن در محدوده مطالعاتی دشت‌های ساوه و نوبران اعمال می‌شود.

وی با بیان اینکه پیشتر نیز بهره‌برداری با توجه به کاهش سطح ذخایر زیرزمینی آب منطقه ممنوع بود، اظهار کرد: خشکسالی و برداشت‌های بی رویه در چند سال اخیر باعث افت شدید و آسیب جدی به منابع آب زیرزمینی شده است.

به گفته وی سالانه 470 میلیون مترمکعب آب از منابع زیر زمینی در دشت ساوه استحصال می‌شود، و علاوه بر آن، هر سال 178 میلیون مترمکعب آب از چاه، قنات و چشمه‌های بخش نوبران این شهرستان برداشت می‌شود.

۱۳۹۳/۱۰/۱۴

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...