نسخه چاپی

تكرار كمك های هوایی آمریكا به داعش در عراق

موضوع كمك های تسلیحاتی آمریكا به داعش این روزها به یك موضوع پیچیده وجدی دربغداد تبدیل شده است و اكنون به سختی می توان پاسخ های امریكایی ها مبنی بر اشتباهی بودن پرتاب ها ودقیق نبودن و ... را پذیرفت و گویا مقامات رسمی عراق از این موضوع چندان خوشنود نباشند.

به گزارش نما به نقل از ایرنا،'جاسم الجباره' رییس کمیته امنیتی استان صلاح الدین، روزشنبه در گفت و گو با رسانه های عراقی از گزارش مشاهده یک پرنده در حال پرتاب محموله سلاح، مهمات وتجهیزات برای داعش درجنوب شرق صلاح الدین خبر داد.

او گفت که این هواپیما ناشناس بوده و در حال فرو ریختن کمک تسلیحاتی به داعش دیده شده است.

وی از این اقدام صورت گرفته بدون نام بردن از آمریکایی ها، ابراز تعجب کرده وگفت: این رفتارها داعش را تقویت می کند و تلاش های صورت گرفته توسط نیروهای امنیتی و الحشد الشعبی (نیروهای مردمی) را هدر می دهد.

وی به جزییات بیشتری در باره این موضوع اشاره نکرد، اما برخی منابع می گویند : پرنده مورد نظر بالگردهای آمریکایی بوده که طی هفته گذشته بارها توسط نیروهای عراقی شناسایی شده اند.

درجریان نبرد سنگین اوایل هفته گذشته درفرودگاه الضلوعیه نیروهای عراقی درناباوری بالگردی را مشاهده کردند که سلاح و تجهیزات را در نزدیکی مواضع داعش فرو ریخت. شاهدان بعدا برای ایرنا تعریف کردند که بدنبال این ماجرا نبرد بسیار سختی میان طرفین برسر رسیدن به محموله درگرفت وچندین بار مواضع را دست به دست کردند تا اینکه سرانجام نیروهای داعش با دادن تلفات زیاد صحنه را ترک کردند.

بعد از فروکش کردن درگیری ها مشخص شد که محموله با برند آمریکا وسال ساخت ۲۰۱۴ بسته بندی شده بود و تجهیزات مدرنی هم بین آن بود. شبکه تلویزیونی العهد نیز گوشه ای از این ماجرا را به تصویر کشید و فیلم لحظات پرتاب محموله را نیز اینک می توان در شبکه های اجتماعی بویژه فیسبوک مشاهده کرد.

در محافل خصوصی در عراق گفته می شود، آمریکایی ها در حال بازی کردن با حکومت و دولت عراق هستند و نقشه های مهمی در سر دارند. آنان درحالی، به شنا کردن درجهت مخالف در بحران تروریسم در منطقه مشغول شده اند که بزعم خود برای جنگ با تروریست ها یک ائتلاف از ۷۰ کشور جهان تشکیل داده اند.

بحث کمک آمریکایی ها به داعش در عراق که تاکنون بصورت سربسته مطرح می شد و حتی گروههای به شدت ضد آمریکایی هم سعی می کردند که موضوع را سهوی تلقی کنند، اکنون به مرحله حساس خود رسیده و چندی است که بحث ها بصورت آشکاراتری مطرح می شود.

آمریکایی ها در طول ماههای گذشته بارها مواضع نیروهای ارتش و الحشد الشعبی را بمباران کرده اند و در پاسخ به واکنش ها گفته اند که بصورت غیر عمد واشتباهی صورت گرفته است. پیش ازاین بحث کمک عمدی به داعش ازطریق پرتاب محموله را تکذیب هم کرده بودند.

آمریکایی ها در مقابل اصرار دارند که بصورت کاملا غیر سازمان یافته و خارج از کنترل دولت مرکزی، عشایر استان الانبار و به تبع آن سایر استان هایی را که داعش بر آن استیلا دارد، مسلح کند و برای این موضوع هفته گذشته جان مک کین سناتور جمهوری خواه را به بغداد فرستادند و حالا قرار است برای دومین بار طی یک ماه گذشته یک هیات از الانبار به واشنگتن برود و عراقی ها نمی دانند دلیل این کارها چیست؟

مساله بی اعتمادی به آمریکایی ها در عراق تا جایی پیش رفته که حتی بسیاری از جریان های اهل سنت هم به این کشور اعتماد چندانی ندارند. بطوری که حمید الهایس روز شنبه برای چندین بار در یک هفته گذشته از بی اعتمادی و فایده نداشتن سفر هیات الانبار به واشنگتن صحبت کرده و گفته که ایران در کمک به عراق در جنگ با داعش صادقانه عمل کرده و تسلیح فرزندان الانبار از طریق جمهوری اسلامی تنها راه کمک به الانبار در جنگ با داعش است.

وی ضمن اعلام اینکه بزودی برای این منظور هیاتی روانه ایران خواهیم کرد، گفت: سفر هیات الانبار به آمریکا فایده ای نخواهد داشت.

درهیاتی که عازم واشنگتن است، چهره هایی مانند رافع العیساوی وزیر دارایی سابق عراق که به جرم همکاری و همدستی با گروههای تروریستی در دادگاههای عراق محکوم شده است، حضور دارند و این موضوع بیش از همیشه بر تعجب و تردید عراقی ها نسبت به سیاست ها و برنامه های این کشور در قبال عراق می افزاید.

۱۳۹۳/۱۰/۱۴

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...