نسخه چاپی

راهبردهای ایران در سال 2015

سال 2015 تحولاتی حیاتی و مثبت و نیز چالش‌هایی جدی برای حكومت ایران به همراه خواهد داشت.

گروه ترجمه ـ پایگاه اینترنتی العربیه انگلیسی 4 ژانویه 2015 (۱۴ دی) در مقاله‌ای به راهبردهای ایران در سال 2015 پرداخت و نوشت: سال 2015 تحولاتی حیاتی و مثبت و نیز چالش‌هایی جدی برای حکومت ایران به همراه خواهد داشت. یک ویژگی مهم نظام سیاسی ایران، پیش‌بینی‌ناپذیری آن است؛ با وجود این، می‌توان برآوردها و پیش‌بینی‌هایی در مورد آن صورت داد. اقتصاد ایران احتمالاً وضعیت وخیم‌تری پیدا خواهد کرد و در مقایسه با سال 2014 می‌توان پیش‌بینی کرد با کسری بودجه در سال 2015 روبه‌رو خواهد شد. البته سال 2014 دولت روحانی توانست روند خروج از رکود را مدیریت کند. مطابق گزارش صندوق بین‌المللی پول، تهران به‌منظور پوشش و تأمین هزینه‌های خود به فروش نفت بشکه‌ای حدود 131 دلار نیاز خواهد داشت.

در ادامه مقاله آمده است: با وجود این، تهران احتمالاً خواهد توانست با انجام برخی راهبردها از جمله قطع یارانه‌ها، افزایش مالیات و کاهش نرخ تبادل ارز خارجی، اوضاع را مدیریت کند. خبر خوب از نگاه رهبران ایران، افزایش صادرات و واردات به‌ویژه با روسیه، چین و برخی کشورهای اروپایی به دلیل تمدید گفت‌وگوهای هسته‌ای است. تغییر کاربرد ارزهای ملی در تجارت خارجی به جای دلار (برای نمونه، با روسیه با توجه به واردات غذا) تجارت دوجانبه را نیز تسهیل خواهد کرد. کاهش محدود تحریم‌ها نیز به ایران در تأمین بودجه و افزایش صادرات غیرنفتی در سال 2015 کمک خواهد کرد. هیئت تجاری ایرلند قرار است امسال از ایران دیدار کند و کشورها و شرکت‌های اروپایی نیز به‌دنبال کسب درآمد از سرمایه‌گذاری در ایران و افزایش توافق‌های تجاری با این کشور هستند. همکاری دوجانبه منطقه‌ای ایران با برخی کشورها از جمله ترکیه و عراق نیز افزایش خواهد یافت. دیدار اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه، از ایران در سال 2015 می‌تواند تجارت‌ دوجانبه و همکاری راهبردی ترکیه با ایران را افزایش دهد. ایران و عراق نیز بانکی مشترک به نام بانک همکاری منطقه‌ای اسلامی برای توسعه و سرمایه‌گذاری ایجاد خواهند کرد که هدف آن، افزایش معاملات تجاری و تسهیل تجارت دوجانبه به بیش از دو میلیارد دلار طی سه سال آینده است.

در پایان مقاله آمده است: سال 2015 ایران می‌تواند در فناوری موشک‌های دوربرد خود از طریق توسعه و آزمایش موشک بالستیک قاره‌پیما پیشرفت‌هایی داشته باشد که برد آن به آمریکا خواهد رسید. ذکر این نکته مهم است که پیشرفت فناوری موشکی بیشتر مبتنی بر راهبرد دفاعی و یا بازدارندگی است و چندان جنبه تهاجمی ندارد. کاهش جدی بهای نفت سبب شده برخی کارشناسان به این نکته اشاره کنند که رهبران ایران مواضعشان را در قبال اولویت‌های راهبردی خود از جمله گفت‌وگوهای هسته‌ای و حمایت از بشار اسد منعطف‌ خواهند کرد تا از فشار انزوا و تحریم‌های اقتصادی علیه خود رهایی یابند. فشار اقتصادی احتمالاً به‌طور بنیادین بلندپروازی‌های سلطه‌طلبانه ایران در منطقه و رویکرد رهبری و سپاه پاسداران را تغییر نخواهد داد. مسئله حیاتی دیگر، ضرب‌الاجل هسته‌ای ژوئیه 2015 است. شکاف میان درخواست‌های هسته‌ای ایران و رویکرد غرب (به‌ویژه آمریکا) به حدی عمیق است که رفع آن به‌طور جدی با چالش روبه‌روست. به‌دلیل همگرایی منافع راهبردی و ژئوپلیتیک آمریکا و ایران، به‌نظر می‌رسد دیپلماسی پنهان، همکاری نظامی یا اطلاعاتی ایران و آمریکا افزایش یابد. با وجود این، آشتی کامل ایران و آمریکا مانند توافق کوبا امسال ناممکن به‌نظر می‌رسد. در نهایت باید گفت کاهش قیمت نفت و تمدید گفت‌وگوهای هسته‌ای، صدای تندروها در برابر دولت حسن روحانی را تقویت می‌کند. اگرچه اوضاع اقتصادی ایران در سال 2015 وخیم‌تر می‌شود؛ اما چالش‌های اقتصادی پیش روی مردم عادی احتمالاً به ناآرامی جدی علیه حکومت ایران منجر نخواهد شد.

۱۳۹۳/۱۰/۱۴

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...