نسخه چاپی

درخواست دانشمندان درباره انرژی هسته ای

۶۵ زیست‌شناس شناخته شده جهان با انتشار نامه‌ای خواهان افزایش استفاده از انرژی هسته‌ای برای كاهش تولید گازهای گلخانه‌ای و فرآیند تغییرات آب‌ و هوایی شده‌اند.

به گزارش نما به نقل از تسنیم، تعدادی از زیست‌شناسان مطرح جهان اعلام کرده‌اند که انرژی هسته‌ای یکی از کم‌خطرترین منابع انرژی برای محیط زیست است و فعالین جنبش‌های حامی محیط زیست باید توسعه‌ آن را برای پرهیز از تغییرات آب و هوایی پذیرا باشند.

این دانشمندان اعلام کرده‌اند که درخواست فزاینده برای انرژی بار بیشتری را بر دوش جهان طبیعی گذاشته و تنوع زیستی غنی آن را تهدید خواهد کرد مگر اینکه جوامع انرژی هسته‌ای را به‌عنوان یکی از بخش‌های "ترکیب انرژی" بپذیرند.

بیش از ۶۵ زیست‌شناس شامل دانشمند ارشد سابق دولت انگلستان، در نامه‌ای که ماه آتی در ژورنال "کانسرویشن بیولوژی" منتشر خواهد شد خواهان احداث نیروگاه‌های هسته‌‌ای بیشتر به‌عنوان یکی از بخش‌های اصلی در استراتژی جهانی برای حفاظت از محیط زیست و حیات وحش می‌شوند.

در این نامه تأکید شده که اگر قرار است جهان فرصتی برای کاهش تغییرات آب و هوایی داشته باشد، باید از تمام منابع تولید الکتریسیته، شامل نیروگاه‌های هسته‌ای، استفاده و آن را جایگزین سوخت‌های فسیلی چون نفت، ذغال‌سنگ و گاز کرد.

زیست‌شناسان می‌گویند توسعه انرژی هسته‌ای علاوه بر اینکه تولید گازهای دی‌اکسید کربن، اصلی‌ترین گاز گلخانه‌ای با منشأ بشری، را به‌میزان زیادی کاهش خواهد داد، بلکه فضای بیشتری نیز پدید خواهد آورد تا از تنوع زیستی حمایت شود و نابودی گونه‌ها کاهش یابد.

این دانشمندان معتقدند که اتکای صرف به منابع تجدید شدنی انرژی به‌مانند نیروگاه‌های بادی و خورشیدی برای جایگزینی سوخت‌های فسیلی به‌دلیل مسائلی چون بزرگی، هزینه و زمین و مواد مورد استفاده بسیار خطرناک است. "انرژی هسته‌ای ــ که فشرده‌ترین منبع انرژی است ــ می‌تواند کمک زیادی در این راه کند".

آنها می‌گویند که یک لامپ اورانیوم به‌اندازه یک توپ گلف می‌تواند نیازهای انرژی تمام طول عمر یک انسان را برطرف کند، نیازی که معادل با ۵۶ تانکر گاز طبیعی، ذغال‌سنگ برابر با وزن ۸۰۰ فیل، و نیز یک باطری به‌طول ۱۶ سوپر آسمان‌خراش که روی همدیگر قرار گرفته‌اند، است.

این نامه توسط پروفسور بری بروک از دانشگاه تاسمانی و پرفسور کوری برادشاو از دانشگاه آدلاید سازماندهی شده است. این دو نفر در ماه ژانویه مقاله‌ای را در ژورنال معتبر "بیولوژی کانسرویشن" منتشر کرده‌اند و در آن توجیهات علمی انرژی هسته‌ای در حوزه حفاظت از محیط زیست را برشمرده‌اند. میان هفت تکنولوژی اصلی تولید الکتریسیته، انرژی هسته‌ای و انرژی بادی بیشتر فایده را با توجه به محاسبه سود و هزینه دارند.

۱۳۹۳/۱۰/۱۴

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...