نسخه چاپی

1500كیلومتر از مرزهای كشور فاقد جاده است

فرمانده مرزبانی ناجا با اشاره به اینكه بالغ بر 8000 میلیارد تومان برای مرزها اعتبار نیاز داریم گفت: امیدواریم با پشتیبانی مجلس و دولت ، این بودجه محقق شود.

به گزارش نما به نقل از ایسنا، سردار قاسم رضایی فرمانده مرزبانی نیروی انتظامی در حاشیه دیدار با نمایندگان استان‌های مرزی که شب گذشته در ستاد مرکزی پلیس کشور برگزار شد، گفت: مرزها از جایگاه ملی برخوردارند چرا که تنها متعلق به نسل گذشته نیست بلکه به نسل‌های بعدی هم تعلق دارند، از طرفی دیگر جایگاه مجلس و نمایندگان نیز ملی است. لذا این نشست برگزار شد تا نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جریان آخرین وضعیت مرزهای کشور قرار بگیرند.

وی افزود: در این نشست ضمن بررسی اقدامات انجام شده در مرزها، اقداماتی که نیاز است در آینده محقق شود نیز بررسی شد.

بیش از 8000 میلیارد تومان برای مرزها اعتبار نیاز داریم

فرمانده مرزبانی تصریح کرد: با توجه به گستردگی مرزهای کشور که بیش از 8755 کیلومتر وسعت دارد، سرمایه گذاری در مرز ضروری است

رضایی ضمن تشکر از دولت و مجلس به دلیل پشتیبانی از مرزها ادامه داد: باتوجه به عقب ماندگی گسترده در مرزها باید توجه ویژه ای به این موضوع داشت و خوشبختانه در این نشست نمایندگان به این ضرورت اذعان داشتند و قرار شد در برنامه ریزی سال 94 و برنامه ششم به موضوع مرزها بیشتر توجه کنند.

به گفته رضایی، بر اساس برآورد انجام شده بیش از 8000 میلیارد تومان برای مرزها اعتبار نیاز داریم که 3000 میلیارد تومان آن اعتبارات ابنیه ای و 5000 میلیارد دیگر اعتبارات خدماتی و تجهیزاتی است که امیدواریم با پشتیبانی مجلس و دولت این بودجه اختصاص یابد.

دستگیری 3 نفر که شبانه با تجهیزات انفجاری وارد کشور شده بودند

رضایی در خصوص تردد افاغنه از سمت مرزهای شرقی ایران برای پیوستن به گروه داعش نیز گفت: تنها یک مورد دستگیری در مرز شمال غربی کشور انجام شد که در این عملیات سه نفر که شبانه با تجهیزات انفجاری وارد کشور شده بودند توسط گشت های هدفمند ما دستگیر شدند. اما تا امروز موردی گزارش نشده است ضمن آنکه با سایر دستگاه های امنیتی هماهنگی های لازم انجام شده است.

تجهیز مرزها به فناوری های نوین

وی در پاسخ به پرسش ایسنا در خصوص بکارگیری تجهیزات مدرن برای کنترل مرزها ضمن بیان اینکه نگاه مرزبانی برای کشور در برنامه ششم، فناورانه محور است نه صرفا انسان محور، افزود: با این نگاه هم در راستای ارتقای مهارت‌ها و دانش مهارتی و هم در ورود تجهیزات اپتیکی و الکترونیکی برای کنترل مرزها وجود دارد.

وی تصریح کرد: هدفگذاری مرزبانی برای بکارگیری فناوری های نوین در مرزهاست، همانند استفاده از پهبادها، شناورهای تاکتیکی برای کنترل دریا و شناورهای ایستایی برای کنترل در عمق دریا، تا بتوانیم کسانی که سواحل ما را مورد تهاجم قرار می دهند در عمق دریا با آنها مواجه شویم.

وی در خصوص اعتبارات مرزها نیز گفت: همان گونه که گفتم 8000 میلیارد تومان بودجه برای مرزها نیاز داریم که لازم است سالانه 1500 میلیارد تومان تخصیص داده شود. این درحالی است که بودجه امسال 87 میلیارد تومان پیش بینی شده که این رقم در مقایسه با 1500 میلیارد تومان، معنادار است.

فرمانده مرزبانی ناجا یادآور شد: تاکنون دولت بالغ بر 60 درصد از بودجه مورد نیاز (87میلیارد تومان) در سال 93 را واگذار کرده است که این بودجه بیشتر در مناطق امنیتی و در صورت لزوم در مرزهای آرام هزینه می شود.

ایران، دارای طولانی ترین مرز در بین 9 کشور خاورمیانه

سردار رضایی در جمع نمایندگان مجلس نیز گفت: مرز امانت بزرگی است که پاسداری از آن به فرزندان این مملکت در مرزبانی سپرده شده است و باید به خوبی از مرزها حفاظت کنیم.

وی با اشاره به فرمایش مقام معظم رهبری مبنی بر اینکه «مرز هر کشور به منزله ناموس آن کشور است»، ادامه داد: فرمایشات ایشان نشان دهنده، جایگاه بسیار بالای مرزاست.

به گفته سردار رضایی، براساس سند چشم انداز بیست ساله کشور، توسعه یافتگی به عنوان یک هدف ملی است که در سایه، امنیت ایجاد می شود.

فرمانده مرزبانی ناجا، تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران، با داشتن طولانی‌ترین مرز در بین 9 کشور خاورمیانه، مقام اول را دارد. از طرف دیگر با 15 کشور همسایه هستیم.

1500 کیلومتر از مرزهای کشور فاقد جاده است

سردار رضایی یادآور شد: توپوگرافی و وضعیت آب و هوایی مرزهای کشور نیز باعث شده تا خدمت در مناطق مرزی بسیار سخت شود؛ اختلاف دما در مرزها از 30 درجه زیر صفر در مرزهای شمال غرب کشور تا بیش از 50 درجه در مرزهای جنوبی، می باشد. بنابراین لازم است که امکانات مناسب برای مرزبانان فراهم شود.

وی همچنین گفت: 1500 کیلومتر از مرز، فاقد جاده می باشد که دسترسی ما به این مناطق را کم کرده است. از طرف دیگر، تهدیدات زیادی ما را احاطه کرده و به دلیل ضعف اشرافیت و کنترل مرزها از سوی برخی از کشورهای همسایه، در حقیقت ما مرزبانان کشورهای همسایه نیز هستیم.

رضایی تصریح کرد: براساس چشم انداز فرماندهی مرزبانی ناجا در افق 1404، باید سازمانی توسعه یافته، فناور محور و با زیرساخت ها و سامانه های جامع امنیتی لازم باشیم. همچنین از دیگر اهداف ما داشتن مرزهای امن و قانون مند و توسعه تعامل و روابط دوستانه با کشورهای همسایه است.

فرمانده مرزبانی ناجا، راهبردهای مرزبانی را ارتقا آمادگی عملیاتی، ارتقا تعاملات، کاهش آسیب پذیری برشمرد.

وی ادامه داد: الزامات اجرایی امنیت پایدار در مرزها، وحدت رویه در مدیریت مرز، گسترش مناسبات و تعاملات مرزی با کشورهای همجوار، توسعه و تکمیل پروژه های انسداد مرز، توسعه ارتقا سامانه های کنترل مرز و ارتقا معیشتی کارکنان می باشد.

۱۳۹۳/۱۰/۱۵

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...