نسخه چاپی

چه تعداد مأموریت به مقصد مریخ موفق بودند؟

از مجموع ۴۲ مدارگرد و فرودگری كه تاكنون راهی سیاره سرخ شدند، تنها ۲۰ مأموریت با موفقیت همراه بودند.

به گزارش نما به نقل از ایسنا، ناسا درحالی پنجاهمین سالگرد نخستین مأموریت موفق به سیاره سرخ را جشن گرفت که پیش از این ده‌ها مأموریت موفق و ناموفق به این سیاره انجام شده است. فضاپیمای Mariner-۴ ناسا نخستین کاوشگری بود که با موفقیت به مدار سیاره سرخ رسیده و تصاویری از این سیاره به زمین مخابره کرد؛ این مأموریت هفتمین تلاش ناسا برای دستیابی به سیاره مریخ محسوب می‌شد.

پیش از آمریکا، پنج تلاش شوروی سابق برای دستیابی به مریخ با شکست مواجه شد؛ این کشور سرانجام در سال ۱۹۷۱ فرودگر/ مدارگرد Mars۳ را با موفقیت به مدار سیاره سرخ فرستاد. فرودگر Mars۳‌ تنها ۲۰ ثانیه پس از فرود بر سطح سیاره از کار افتاد، اما مدارگرد بمدت هشت ماه به فعالیت تحقیقاتی خود ادامه داد. فرودگر/ مدارگرد وایکینگ ۱و ۲ ناسا نیز تصاویر دقیقی از سطح این سیاره تهیه و به زمین مخابره کردند.

فرود مریخ‌نوردهای فرصت و روح در سال ۲۰۰۴ و مریخ نورد کنجکاوی در سال ۲۰۱۲ از جمله دستاوردهای مهم ناسا در زمینه اکتشاف بر سطح مریخ محسوب می‌شوند.

در سال ۲۰۱۴ و تنها چند روز پس از رسیدن مدارگرد جدید ناسا به نام MAVEN به مدار سیاره سرخ، هند بعنوان نخستین کشور آسیایی، با کاوشگر Mangalyaan موفق به دستیابی به مریخ شد.

۱۳۹۳/۱۰/۱۵

نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...