نسخه چاپی

توافق كامل اشرف غنی و عبدالله عبدالله گامی ناموفق در سیاست‌های آمریكا

عبدالله عبدالله از مواضع خود كوتاه نخواهد آمد و دوگانگی قدرت این مشكل را ایجاد كرده است كه موجب گله‌مندی مردم شده و مردم انتظار دارند مانند تفاهم پایان انتخابات یك تفاهم مجدد صورت بگیرد كه البته وحدت كامل این دوشخص هم به نفع آمریكا نخواهد بود و به همین دلیل در این زمینه نیز كارشكنی‌هایی صورت می‌گیرد.

به گزارش نما به نقل از باشگاه خبرنگاران"محمد اشرف‌غنی احمد زی" و "عبدالله عبدالله" که بر اساس قوانین افغانستان، باید طی 45 روز پس از مراسم تحلیف که در روز هفتم مهرماه برگزار شد، کابینه خود را به مجلس این کشور معرفی می‌کردند، پس از اتمام این مدت تلاش به منظور شایسته سالاری را از جمله دلایل خود برای تاخیر در معرفی کابینه بیان کردند و گفتند کابینه دولت وحدت ملی افغانستان طی 2 تا چهار هفته آینده معرفی خواهد شد.

"محمد بهاری" کارشناس سیاست خارجی در رابطه با عدم موفقیت حکومت افغانستان در تشکیل کابینه وحدت ملی پس از گذشت چند ماه اظهار داشت: آنچه که در افغانستان و در کابینه این کشور اتفاق افتاده طبیعی است که خواسته آمریکاست و ایالات متحده در این کشور تلاش کرده تا بتواند ادای دموکراسی را در افغانستان درآورد و البته تا حدوی هم موفق شده است و نسبتا خدمات خوی در این زمینه ارائه داده است.

وی تصریح کرد: در مراحل بعد نیز آمریکا مانند روسیه که قبلا افغانستان را در اختیار خود داشته و این کشور را به عنوان یکی از ایالات روس به حساب آورده، چنین برنامه‌ای را دارد.

این کارشناس سیاست خارجی ادامه داد: ایالات متحده تلاش دارد در افغانستان حکومتی را تشکیل دهد که مانند یک گلوله در مشت خود باشد اما هرچه زمان پیشتر رفته این حکومت به موفقیت مورد نظر نرسیده و در نهایت به این نتیجه رسیدند که ماندن آن گونه که آنان در افغانستان می‌خواهند کار راحتی نیست.

بهاری در ادامه بیان کرد: رئیس جمهور قبلی این کشور "حامد کرزی" تا جایی که توانست به آمریکا کمک کرد، اما در پایان دوره وی بیشتر سعی در استحکام رابطه خود با مردم افغانستان داشت و تا بعد از برکنار شدنش از ریاست جمهوری مورد نفرین مردم نباشد، این‌ها حکایت می‌کند که مردم افغانستان آنگونه که آمریکایی‌ها می‌خواهند نیستند و دلیل این امر هم حاضر نشدن رئیس جمهور قبلی افغانستان به امضا معاهده حضور آمریکا بود.

وی گفت: آمریکا در همین زمینه اشرف غنی را برای تحقق اهداف خود در نظر گرفته درحالی که عبدالله‌ عبدالله از یک روحیه با شهامت و مردمی هم برخوردار است و با همه هزینه‌هایی که کرده در نهایت دیدید که عبدالله عبدالله از جایگاه بالاتری برخوردار است و در نهایت انتخابات به گونه‌ای برنامه‌ریزی کردند که عبدالله عبدالله پیروز مطلق نباشد .

این کارشناس سیاست‌خارجی گفت: در نهایت وضعیت به گونه‌ای شد که آنها نتوانستند اعتراضات را نادیده بگیرند بنابراین تصمیم به تقسیم قدرت بین عبدالله عبدالله و اشرف غنی گرفتند با این تصور که بعدا می‌توانند عبدالله عبدالله را دور بزنند اما در عمل وی براساس جایگاهی که برای خود قائل است بر این مسأله مقاومت کرده و تاکنون در ارتباط با تعیین تکلیف کابینه افغانستان بخصوص وزارتخانه‌هایی که از حساسیت‌های بالایی برخوردار هستند توفیق نداشتندف که این امر نه تنها به ضرر افغانستان بلکه به ضرر آمریکا هم هست.

بهاری در پایان خاطر نشان کرد: عبدالله عبدالله از مواضع خود کوتاه نخواهد آمد و دوگانگی قدرت این مشکل را ایجاد کرده است که موجب گله‌مندی مردم شده و مردم انتظار دارند مانند تفاهم پایان انتخابات یک تفاهم مجدد صورت بگیرد که البته وحدت کامل این دوشخص هم به نفع آمریکا نخواهد بود و به همین دلیل در این زمینه نیز کارشکنی‌هایی صورت می‌گیرد.

۱۳۹۳/۱۰/۱۵

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...