نسخه چاپی

تأثیر كاهش قیمت نفت بر سیاست‌های منطقه‌ای ایران

حزب‌الله لبنان با چالش جدی ناشی از كاهش قیمت نفت رو‌به‌روست. كاهش قیمت نفت و تحریم‌های ضدایرانی سبب فشار بر ایران (حامی اصلی حزب‌الله) شده كه در عین حال، میلیاردها دلار نیز صرف رژیم سوریه كرده است.

گروه ترجمه ـ پایگاه اینترنتی بیزینس‌اینسایدر 6 ژانویه 2014 (۱۶دی) در مقاله‌ای به تأثیر کاهش قیمت نفت بر سیاست‌های منطقه‌ای ایران پرداخت و نوشت: حزب‌الله لبنان با چالش جدی ناشی از کاهش قیمت نفت رو‌به‌روست. کاهش قیمت نفت و تحریم‌های ضدایرانی سبب فشار بر ایران (حامی اصلی حزب‌الله) شده که در عین حال، میلیاردها دلار نیز صرف رژیم سوریه کرده است. به گفته منابع سیاسی و دیپلماتیک در لبنان، به موازات چنین فشارهایی، حزب‌الله نیز باید حقوق پرسنل خود را کاهش دهد. چالش‌های اقتصادی، تهدیدی فوری برای جایگاه سیاسی و مردمی حزب‌الله نیست. به‌علاوه، جریان منابع مالی لبنان نیز تحت مدیریت رهبر ایران است و به بودجه نفتی دولت ایران ارتباط ندارد.

در ادامه مقاله آمده است: حزب‌الله علاوه بر پرداخت حقوق نیروهای خود باید شبکه مدارس و بیمارستان‌های خود را نیز تأمین مالی کند. رندا اسلیم، کارشناس مسائل حزب‌الله و مدیر مؤسسه خاورمیانه در واشنگتن می‌گوید: «حفظ رژیم سوریه و جنگ با داعش در عراق، ایران را مجبور کرده حزب‌الله از منابع مالی بیشتری محروم شود که دلیل آن، کاهش درآمدهای نفتی ایران و تحریم‌های بین‌المللی است.» ایران مدت‌ها حمایت مالی گسترده از حزب‌الله کرده است. برآورد می‌شود این حمایت‌های مالی سالانه 60 تا 200 میلیون دلار است. همچنین حزب‌الله شبکه خارجی تجارت قانونی و غیرقانونی خود را تنوع بخشیده است. کاهش 50 درصدی قیمت جهانی نفت و رسیدن آن به زیر 60 دلار برای هر بشکه برای ایران مشکل‌ساز است. ایران بودجه خود را روی نفت بشکه‌ای بالاتر از 100 دلار بسته است.

در پایان مقاله آمده است: برخی تحلیل‌گران معتقدند که عربستان سعودی (بزرگ‌ترین تولیدکننده نفت جهان) عمداً قیمت‌ نفت را به‌منظور فلج‌سازی اقتصادی ایران پایین آورده است. روز پنج‌شنبه حسین امیرعبداللهیان، معاون وزیر خارجه ایران، به رویترز گفت که عربستان سعودی به‌منظور معکوس‌سازی روند کاهش، مداخله نمی‌کند که این مسئله اشتباهی جدی است و نتیجه منفی برای تمام کشورهای منطقه به همراه دارد. رقابت ایران و عربستان در صحنه جنگ سوریه هویداست. حمایت ایران از بشار اسد به تداوم بقای اسد منجر شده که سبب سرخوردگی عربستان و سایر کشورهای خلیج‌فارس شده است. از نظر ایران، دفاع از اسد، دفاع از محور مقاومت است که ایران، سوریه و حزب‌الله را در برابر اسرائیل[رژیم صهیونیستی] و غرب متحد می‌کند.

 تحلیل‌:
با اینکه این یادداشت را یک پایگاه اینترنتی اقتصادی چاپ کرده، اما گویا از برخی مباحث اقتصادی آشکار نیز بی‌خبر است. ایران رسماً اعلام کرده قیمت نفت را در بودجه سال 94 بشکه‌ای 70 دلار در نظر گرفته در حالی که در این یادداشت 100 دلار ادعا شده است. اگر چه یکی از دلایل مهم خیانت عربستان در کاهش قیمت نفت، تضعیف محور مقاومت بوده؛ اما همان‌گونه که از محتوای متن هم برمی‌آید، این اثر چندان مشهود نبوده و عربستان بیشترین ضرر را داشته، زیرا حدود ده میلیون بشکه نفت در روز تولید می‌کند؛ یعنی با این اقدامش از سر ضعف و لجاجت، خودزنی کرده است.

۱۳۹۳/۱۰/۱۶

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...