نسخه چاپی

چه كسی ولیعهد خواهد شد؟

اعلام مرگ شاهزاده نایف بن عبدالعزیز ولیعهد و وزیر كشور عربستان سعودی كه در حال درمان در یكی از بیمارستانهای ژنو بود؛ بار دیگر در را به روی كشمكش در درون خاندان حاكم درباره ولایت عهدی در این كشور باز خواهد كرد.


به گزارش نما به نقل از العالم، روزنامه القدس العربی در تحلیلی با بیان این مطلب افزود: ناظران معتقدند اختلافات بر سر انتخاب وليعهد علاوه بر انتخاب وزير كشور نهفته است.

منابع درون خاندان حاكم عربستان به روزنامه القدس العربي گفتند: شاهزاده سلمان بن عبدالعزيز وزير دفاع كنوني با آنكه به ولايت عهدي نزديكتر است اما پادشاه خواستار انتخاب شاهزاده اي جوان است.

اين منابع افزودند: خاندان حاكم عربستان اكنون درباره كنار گذاشتن شاهزاده سلمان از ولايت عهدي و انتخاب شاهزاده احمد بن عبدالعزيز (دومين فرزند كوچك عبدالعزيز پادشاه متوفي پس از شاهزاده مقرن رئيس دستگاه اطلاعاتي) كه اكنون معاون وزير كشور است براي ولايت عهدي و انتخاب شاهزاده محمد بن نايف (فرزند وليعهد متوفي) كه اكنون نيز معاون وزير كشور است به سمت وزير كشور، سخن مي گويند.

ناظران معتقدند چنانچه شاهزاده سلمان بن عبدالعزيز وزير دفاع كنوني به سمت ولايت عهدي انتخاب شود انتصابات و تغييرات زيادي بين شاهزادگان صورت خواهد گرفت.

گفتني است كه شاهزاده سلطان بن عبدالعزيز وليعهد اسبق و متوفي از انتصاب شاهزاده سلمان به عنوان معاون دوم حمايت مي كرد و ترجيح مي داد شاهزاده سلمان به جاي نايف در اين سمت منصوب شود.

پادشاه عربستان در پي وخامت حال شاهزاده سلطان وليعهد اسبق و نياز پادشاه به جانشين هنگام سفر به خارج، شاهزاده نايف را در مارس 2009 به عنوان معاون دوم نخست وزير منصوب كرده بود.

به نظر مي رسد از زمان بيماري شاهزاده سلطان پيش از مرگش ، رقابت بين شاهزادگان شاخص افزايش يافت به طوري كه هر جناحي شروع به تقويت موقعيت خود كرد تا سمتهاي بالاتر را در صورت خالي شدن آنها به دست آورد.

شاهزاده نايف 78 ساله و يكي از شخصيتهاي محوري عربستان بود كه امور روزانه اين كشور را در غياب پادشاه اداره مي كرد.

وي از دهه هفتاد ميلادي پست وزير كشور را در دست داشت و به افراد افراطي و بسيار بانفوذ عربستان كه داراي تفكر وهابي هستند؛ نزديكتر و از منتقدان سرسخت غرب و سياستهايش بود.

۱۳۹۱/۳/۲۸

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...