نسخه چاپی

اقدام احتمالی كنگره آمریكا علیه ایران و فلسطین

با آغاز به كار كنگره جدید آمریكا كه جمهوری‌خواهان بر آن تسلط پیدا كرده‌اند، به‌نظر می‌رسد اقداماتی علیه ایران و حكومت خودگردان فلسطین صورت گیرد.

گروه ترجمه ـ روزنامه جروزالم‌پست 7 ژانویه 2015 (۱۷ دی) در مقاله‌ای به تأثیرات تسلط جمهوری‌خواهان بر کنگره بر سیاست‌های این نهاد قانون‌گذاری در قبال ایران و فلسطین پرداخت و نوشت: با آغاز به کار کنگره جدید آمریکا که جمهوری‌خواهان بر آن تسلط پیدا کرده‌اند، به‌نظر می‌رسد اقداماتی علیه ایران و حکومت خودگردان فلسطین صورت گیرد. با وجود برخی اختلاف‌های مجلس نمایندگان و سنا در مورد بسیاری از مسائل داخلی آمریکا، سیاست‌های این نهاد قانون‌گذاری در قبال ایران و حکومت خودگردان فلسطین از انسجام و همگرایی برخوردار است و نیازمند توجه فوری آن به گفت‌وگوهای هسته‌ای ایران و تلاش‌های رهبران فلسطین برای اقدام علیه اسرائیل[رژیم صهیونیستی] در دادگاه جنایات بین‌المللی است. بحث‌هایی وجود دارد در مورد اینکه آیا حکومت خودگردان، قانون تخصیص‌های آمریکا در تضمین جریان کمک حدود 400 میلیون دلاری به فلسطینی‌ها را نقض کرده است.

در ادامه مقاله آمده است: قانون کنونی آمریکا حکومت خودگردان را ملزم می‌کند از انجام اقدام در دادگاه لاهه علیه اسرائیل امتناع کند. از نظر جمهوری‌خواهان کنگره، اقدام فلسطینی‌ها در دادگاه لاهه، نقض قوانین به شمار می‌رود. کنگره در گذشته کمک‌های مالی به فلسطین را تعلیق کرده است. ایران نیز برای اعضای کنگره آمریکا نگرانی راهبردی جدی به‌شمار می‌رود و به احتمال زیاد، مسئله ایران باعث بروز تنش سیاسی میان کنگره و کاخ سفید خواهد شد. اگر هم مقامات دولت آمریکا در نهایت با تعلیق کمک‌های مالی به فلسطین موافقت کنند، اما باراک اوباما به‌طور شفاف اعلام کرده تحریم‌های جدید علیه ایران را در زمان تداوم گفت‌وگوهای هسته‌ای با ایران، نخواهد پذیرفت. این گفت‌وگوها از زمان آغاز در سال 2013 دو بار تمدید شده و حال با دو ضرب‌الاجل رو‌به‌روست: یکی برای توافق سیاسی تا ماه مارس و دیگری برای توافق جامع تا ماه ژوئن. رهبران جدید در کمیته‌های بانکی و روابط خارجی سنا، پیش‌نویس قانونی را تدوین کرده‌اند که مطابق آن، تحریم‌های جدید علیه ایران صورت گیرد.

در پایان مقاله آمده است: میتچ مک‌کانل، رهبر اکثریت سنا، متذکر شده که اجازه رأی‌‌دهی به این قانون را خواهد داد که مطابق گفته منابع آگاه 65 تن از اعضای سنا به این قانون رأی مثبت خواهند داد. جمهوری‌خواهان می‌گویند این قانون جدید اجرایی نخواهد شد؛ اما به این دلیل آماده‌سازی می‌شود که در صورت ضرورت به اجرا گذاشته شود. همچنین ممکن است جمهوری‌خواهان به غیر از برنامه هسته‌ای ایران، علیه وضعیت حقوق بشر و حمایت‌های مالی این کشور از سازمان‌های تروریستی تحریم‌هایی به تصویب برسانند. کورکر سال گذشته پیش‌نویس قانونی را تدوین کرد که در صورت تصویب آن، هر گونه توافق با ایران مستلزم تصویب کنگره است. چنین رأیی به لحاظ قانونی الزام‌آور نیست. توافق با ایران بر سر برنامه هسته‌ای، پیمان تلقی نمی‌شود و تنها شکلی از توافق‌نامه سیاست خارجی است که نیازمند تأییدیه کنگره است. در نهایت، این کنگره است که در صورت تحقق توافق‌نامه جامع باید برای برداشته شدن تحریم‌های ضدایرانی نظر مثبت دهد. در حال حاضر، جمهوری‌خواهان کنگره از روند گفت‌وگوهای هسته‌ای با ایران راضی نیستند و احتمالاً حتی در صورت تحقق توافق‌نامه جامع، از نتیجه رضایت نخواهند داشت و نظرشان تغییر نخواهد کرد

.

تحلیل‌
: این گفته روزنامه صهیونیستی درباره اقدام احتمالی کنگره آمریکا علیه ایران و فلسطین، موضوع جدید و شگفت‌آوری نیست؛ چرا که همگان می‌دانند وقتی پای منافع رژیم صهیونیستی در میان باشد، مقامات آمریکایی حتی منافع ملی و مردم آمریکا را نیز قربانی منافع صهیونیست‌ها می‌کنند و از طرفی اصولاً جرئت مخالفت با صهیونیست‌ها را ندارند.

۱۳۹۳/۱۰/۱۷

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...