نسخه چاپی

300 هزار مسكن مهر بدون آب و برق

قائم مقام وزارت راه و شهرسازی با رد غیرقانونی بودن افزایش قیمت مسكن مهر گفت: پروژه ای آماده نیست كه مشكل آب و برق و گاز نداشته باشد؛ به همین دلیل هم اكنون 300 هزار واحد آماده افتتاح داریم كه به دلیل عدم اتمام خدمات زیربنایی نمی توانیم به مردم تحویل دهیم.

به گزارش نما به نقل از ایسنا، اصغری مهرآبادی، قائم مقام وزیر راه و شهرسازی با اذعان به افزایش انتقادات به مدیریت کلان مسکن مهر، گفت: جناب وزیر صد در صد به اتمام پروژه مسکن مهر در عین انتقاد به این طرح، اعتقاد دارند و مرتبا پیگیر روند اتمام مسکن مهر از بنده و سایر معاونین هستند که افزایش 5 میلیونی وام مسکن مهر یکی از ثمره های پیگیری های ایشان است.

وی با اشاره به حضور خود از ابتدای آغاز طرح مسکن مهر در وزارت راه در دولت نهم و دهم، به اشراف خود بر پروژه های مسکن مهر اشاره کرده و ادامه داد: بنده اغلب پروژه ها را بازدید کرده ام و با استان ها در ارتباط هستم، جلسات متعدد مستمری با استانداران کشور داریم و روند پیشرفت پروژه ها را رصد می کنیم.

وی افزود: در حوزه ستادی وزارت‌خانه شورای مسکن، با حضور شخص وزیر تصمیمات لازم را در این باره اتخاذ می کند.

قائم مقام وزیر راه با اشاره به2 میلیون و 300 هزار قراداد بسته شده مسکن مهر، تاکید کرد: از این تعداد یک میلیون و 252 هزار واحد افتتاح شده است که تا پایان سال 200 هزار واحد دیگر آماده افتتاح می شود.

300 هزار واحد آماده تحویل، آب و برق ندارند

وی با اشاره به عدم تحویل برخی پروژه های آماده به مردم گفت: پروژه ای آماده نیست که مشکل آب و برق و گاز نداشته باشد؛ به همین دلیل هم اکنون 300 هزار واحد آماده افتتاح داریم که به دلیل عدم اتمام خدمات زیربنایی نمی توانیم به مردم تحویل دهیم.

این مقام مسئول وزارت راه و شهرسازی گفت: طبق قانون تامین این زیرساخت‌ها وظیفه وزارت راه و شهرسازی نیست و خدمات زیر بنایی در حوزه وظایف وزارت نیرو و وزارت نفت، خدمات روبنایی در حوزه مسئولیت وزارت آموزش و پرورش و خدمات تامینی در حیطه وظایف وزارت کشور تعریف شده اند.

مهرآبادی با تاکید بر وظیفه وزارت راه مبنی بر ساخت مسکن، ضمن تشکر از همکاری سایر وزارتخانه ها در این پروژه ادامه داد: سایر وزارتخانه‌ها در حد توان‌شان با وزارت راه همکاری داشته‌اند اما برای ادامه کار با مشکل کمبود اعتبار مواجه اند. لذا وزارت راه برای کمک در این زمینه به عنوان مثال از منابع اعتباری خود وزارت اکنون در حال ساخت 300 باب مدرسه و 300 باب مسجد و کلانتری است که البته نیاز بیش از این تعداد است.

وی با اشاره به برگزاری جلسات متعدد با معاون اول رئیس جمهور در این خصوص افزود: پس از برگزاری جلسات متعدد با پیشنهاد وزیر راه تصمیم بر این شد تا کارگروهی مرکب از نماینده سازمان مدیریت، نمایده وزارت نیرو و وزارت راه، میزان اعتبار مورد نیاز برای خدمات زیربنایی برآورد شده و به معاون اول ارائه شود. لذا طبق برآوردهای صورت گرفته پنج هزار و ششصد میلیارد تومان اعتبار جهت تکمیل خدمات زیربنایی برآورد شده است.

دولت باید برای تکیمل پروژه ها کمک کند

قائم مقام وزارت راه و شهرسازی با اعلام توافق صورت گرفته مبنی بر تعهد سخنگوی دولت و وزیر نیرو برای پرداخت یک هزار میلیارد تومان در نیمه اول و هزار میلیارد تومان در نیمه دوم، از این اعتبار ادامه داد: تاکنون مبلغی به وزارت راه پرداخت نشده است و در لایحه بودجه هم مطرح نشده است. لذا با توجه به عدم توان مردم در تامین اعتبارات مورد نیاز دولت باید این کمک را بکند تا پروژه ها به اتمام برسند.

اصغری با تشکر از پیگیری های معاون اول رئیس جمهور در افزایش تسهیلات اعتباری مسکن مهر بیان داشت: در سال 90 و 91 به دلیل تحریم و تورم قیمت مصالح ساختمانی بالا رفت و باعث افزایش قیمت تمام شده مسکن مهر شد. لذا در دو مرحله یکبار 40هزار تومان و یکبار 10 هزار تومان برای هر متر مسکن مهر افزایش در نظر گرفته شد که این هم باعث فشار به متقاضیان گردید لذا وزارت پیگیر افزایش وام مسکن مهر شد که باعث دو بار افزایش وام مسکن مهر شد.

قائم مقام وزیر راه با اشاره به کمک این افزایش وام به آورده متقاضی خاطرنشان کرد: با این افزایش به عنوان مثال متقاضیان مسکن مهر پردیس که ملزم به پرداخت 12 میلیون شده بودند، باید 7 میلیون پرداخت کنند.

موکول شدن اتمام مسکن مهر به سال 95

اصغری مهرآبادی در پاسخ به سوالی مبنی بر چرایی تناقض گفتاری مسئولان وزارت راه نسبت به زمان اتمام کلی پروژه مسکن مهر پاسخ داد: برنامه وزارت راه و شهرسازی برای اتمام این پروژه سال 94 است اما شرایط روز بر تغییر این زمان بندی تاثیرگذار است. لذا برخی مسائل مانند تاخیر در برخی پرداختی ها، بخش ناچیزی از این پروژه به سال 95 خواهد کشید.

وی با اشاره به برگزاری 36 جلسه با معاون اول و 51 جلسه با مدیران تعاون استان ها برای تقویت مدیریت پروژه مسکن مهر ادامه داد: مسئولان مربوطه برای اتمام این پروژه شب و روز نمی شناسند و با جدیت پیگیر اتمام آن هستند.

افزایش قیمت مسکن مهر غیرقانونی نیست

قائم مقام وزارت راه با رد غیرقانونی بودن افزایش قیمت مسکن مهر گفت: با افزایش قیمت مصالح و دستمزدها دولت ناگزیر به افزایش قیمت است و هر جایی که پیمانکار مقصر افزایش قیمت باشد از سوی دولت ملزم به پرداخت جریمه این افزایش خواهد بود.

اصغری در پاسخ به یک طرفه بودن قرارداد مسکن مهر با متقاضیان، با اشاره به نقش هدایتی، هماهنگی و نظارتی دولت در مسکن مهر، تلاش دولت برای کمک به متقاضیان را اینگونه برشمرد: دولت علی رغم نقش نظارتی خود و تامین تسهیلات و واگذاری زمین از سوی تعاونی ها، به چند طریق به متقاضیان کمک کرده است، اول قیمت زمین را که تاثیر 35 درصدی بر قیمت کل مسکن دارد، صفر در نظر گرفته است. دوم، نیمی از قیمت پروانه ساختمانی را دولت تقبل کرده است. سوم، دولت وام 4 و 7 درصدی به متقاضیان پرداخت می کند و علاوه بر این در سایر موارد مانند بیمه نیز کمک حال مردم بوده است.

وی با رد کندی پیشرفت مسکن مهر در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه چه تضمینی هست که مردم با پرداخت افزایش قیمت فعلی دوباره تحت فشار افزایش های بعدی قرار نگیرند؟ گفت: اینکه دولت سال 94 را برای اتمام پروژه درنظر گرفته است به معنای سرعت کار در اتمام طرح است و از طرفی کمک 5 میلیونی دولت باعث ایجاد انگیزه در متقاضی برای پرداخت مابه التفاوت افزایش قیمت می شود.

قائم مقام وزارت راه و شهرسازی با رد سلب امتیاز متقاضیان به دلیل تاخیر پرداختی گفت: کسی حق سلب امتیاز متقاضی را ندارد و نهایتا به دلیل ضعف مالی متقاضیان باید به آنها وقت داده شود یا به صورت اقساطی مبلغ دریافت گردد البته هر چقدر هم پرداختی به تاخیر بیفتد به ضرر متقاضی است.

وزارت نیرو مقصر عدم تحویل 20 هزار واحد آماده در پردیس است

وی درباره نحوه برخورد با برخی پیمانکاران که کار را رها کرده‌اند توضیح داد: طبق توافقات با آنها برخورد خواهد شد و کارشناس رسمی وزارت دادگستری ادامه کار به پیمانکار دیگری سپرده می شود و اگر پیمانکاری از وظایف خود عدول کند وارد فهرست سیاه شده و در هیچ جای کشور پروژه ای به وی محول نمی شود.

اصغری با اشاره به آماده تحویل بودن 20 هزار مسکن در پردیس و چرایی عدم تحویل آن ادامه داد: این واحدها آماده تحویل اند اما به دلیل نبود اعتبار، وزارت نیرو هنوز نتوانسته زیرساخت‌های لازم آن را به اتمام برساند.

وی با اشاره به روند کند ساخت در برخی شهرها گفت: علت آن افزایش قیمت‌ها بوده است اما به طور میانگین کار ساخت حدود 330 هزار واحد در دولت یازدهم به اتمام رسیده که حدود 250 هزار واحد هم افتتاح شده و 200 هزار واحد هم در آستانه افتتاح است.

قائم مقام وزارت راه درباره نقصان برخی خانه های مسکن مهر گفت: ما دستور داده ایم تا وقتی خانه ها از هر نظر تکمیل نشده اند تحویل نشوند اما در برخی مناطق تعاونی های مسکن خصوصا تعاونی های مشاغل آزاد توجه نمی کنند یا حتی در برخی مناطق مردم با زور واحد ها را تصرف می کنند و بعد از نقصان خانه ها گلایه می کنند! لذا ما گفته ایم که کسی تا خانه اش تکمیل نشده است خانه را تحویل نگیرد.

دوازدهمین برنامه "متن حاشیه" با موضوع مشکلات مسکن مهر و با حضور احمد اصغری مهرآبادی قائم مقام وزیر راه و شهرسازی درقسمت مسکن مهر، از شبکه سه سیما به روی آنتن رفت. در بخش حاشیه این برنامه، موضوع واگذاری جزیره "آشوراده" تنها جزیره دریای خزر با حضور تلفنی احمدعلی کیخا معاون محیط طبیعی سازمان محیط زیست پی‌گیری شد.

۱۳۹۳/۱۰/۱۷

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...