نسخه چاپی

توصیه فارین پالیسی به آمریكا

یك پایگاه آمریكایی در گزارشی ضمن اشاره به لزوم حضوربلندمدت آمریكا در عراق و سوریه حتی با شكست نهایی داعش،‌ بر لزوم ممانعت از تسلط ایران بر منطقه تاكید كرد.

به گزارش نما به نقل از نامه نیوز، یک پایگاه آمریکایی به دولتمردان این کشور توصیه کرد مانع تسلط ایران بر منطقه شوند.

پایگاه آمریکایی فارین پالیسی، در گزارشی توصیه کرد که نباید اشتباه سال 2011 را در «خروج از عراق» و «هموار کردن راه تثبیت تسلط قدرت ایران» داد.

در متون زیر مقاله و گزارش مذکور را بخوانید.

«در سال 2003 و در آستانه حمله به عراق برای خلع قدرت صدام حسین خبرنگاری از ژنرال دیوید پترائوس پرسیده شد « این جنگ چطور پایان می یابد». پس از 11 سال و صرف صدها میلیارد دلار،‌اکنون نظامیان آمریکایی بار دیگر در عراق در حال جنگ البته در نقشی متفاوت هستند. اما این سوال(جنگ چگونه پایان می‌یابد) همچنان وجود دارد.

به گفته تحلیلگران دفاعی و مقامات سابق آمریکایی،‌ حتی در صورت شکست داعش توسط نیروهای آمریکا و عراق، برای ممانعت از تجزیه و فروپاشی عراق بر اساس خطوط فرقه‌ گرایانه و مذهبی، ‌شاید به حضور بلندمدت نیروهای آمریکایی نیاز باشد.

«جیمز جفری» سفیر سالهای 2010 تا 2012 آمریکا در عراق در این باره گفت : «نمی توان بدون حضور بلندمدت آمریکا، به هدف برقراری ثبات کامل عراق و شکست همیشگی داعش یا پسر داعش رسید».

این مقام ارشد سابق آمریکایی ایجاد یک نیروی بین المللی حافظ صلح یا ناظر به رهبری سازمان ملل البته با پشتیبانی نظامی آمریکا را لازم می‌داند. وی می‌گوید تشکیل این نیرو بدان معنی است که نیروی نظامی آمریکا باید پس از شکست داعش،‌برنامه ریزی برای باقی ماندن در عراق و در نهایت سوریه داشته باشد.

در ادامه گزارش فارین پالیسی به نوشته «کوپال رانتام» آمده است: «برای ماه‌های آینده عملیات گسترده تهاجمی زمینی ضد داعش انجام نخواهد شد البته کارشناسان معتقدند برای آنکه تجربه خروج سال 2011 از عراق که در آن ایران به قدرت مسلط تبدیل شد،‌ تکرار نشود، باید برای دوره پس از شکست داعش برنامه ریخت.

از نظر این پایگاه،‌یک گزینه که در حال کسب اعتبار و ارزش است،‌ ایجاد نیروی بین‌المللی برای حفظ صلح و ممانعت از فروپاشی عراق می‌باشد.

«رانتام» می‌نویسد: «ایجاد نیروی حافظ صلح بین‌المللی مورد حمایت سازمان ملل،‌ سابقه دارد. در گذشته سازمان ملل نیروی حفظ صلح کوزوو را در سال 1999 تشکیل داد که در آن ناتو هم مشارکت کرد».

این تحلیلگر با اذعان به تفاوت موقعیت عراق با کوزوو اذعان می‌کند: «همانطور که "نیکلاس هراس" محقق مرکز امنیت آمریکای جدید گفته حضور بلندمدت نظامیان آمریکایی در عراق احتمالا آثار سوء و منفی دارد».

هراس در این باره گفت: «نقش آمریکا در چنین نیروی حفظ صلحی با توجه به خشم موجود در منطقه از اشغال یک دهه اخیر عراق توسط آمریکا، احتمالا چالش ساز خواهد بود».

در پایان این گزارش با تاکید بر لزوم ایجاد نیروی بین‌المللی در سوریه آمده است:‌«ایجاد چنین نیروی در سوریه، معنا و اهمیت بیشتری می‌یابد چرا که این نیرو در تضمین امنیت در دوره انتقالی پس از بشار اسد نقش ایفا می‌کند».

۱۳۹۳/۱۰/۱۷

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...