نسخه چاپی

احمدی نژاد: همین هشت سال كافی است

عکس خبري -احمدي نژاد: همين هشت سال کافي است

وی در ادامه این گفتگو در پاسخ به این پرسش كه آیا شما مانند پوتین برگشت مجدد به مسئولیت ریاست جمهوری را در آینده مد نظر دارید اظهار داشت: نه هشت سال كافی است. سلام ما را به آلمانی ها برسانید. ما ملت و دولت آلمان را دوست داریم.


دکتر محمود احمدی نژاد رئیس جمهوری کشورمان در گفتگو با روزنامه آلمانی "فرانکفورتر آلگماینه" در پاسخ به این پرسش که ایران به عنوان متحد سرسخت رژیم اسد برای پایان درگیریها در سوریه چه نقشی می تواند ایفا کند اظهار داشت: من برای همه افرادی که این مصاحبه را می خوانند آرزوی سلامتی و آسایش دارم. تقریبا حدود یکصد سال است که در دنیا یک سیستم رهبری حکمفرمایی می کند که مسائل زیادی را ایجاد کرده است. مسائل و درگیریهای امروز در کشورهای سوریه، بحرین و یمن عاقبت چنین اوضاع اسفباری است.

به گزارش مهر وی افزود: جمهوری اسلامی ایران به سوریه مانند همه کشورهای دیگر جهان این توصیه را می کند که ملت حق داشتن آزادی، انتخابات، حقوق اولیه و اساسی، عدالت، احترام و استقلال را دارد. اصلاحات ضروری است؛ هم در خاورمیانه و هم در غرب. انتخابات باید در یک جو صلح آمیز برگزار شود. اما متاسفانه دخالت های کشورهای ناتو و برخی دولتهای منطقه شرایط سوریه را پیچیده کرده است.

در بخش دیگری از این گفتگو آمده است که معاون فرمانده نیروی قدس سپاه از حضور فیزیکی و نظامی نیروهای ایرانی در سوریه صحبت کرده است و این بدین مفهوم است که ایران به رژیم اسد کمک های تسلیحاتی می کند، نظر شما در این باره چیست. احمدی نژاد در پاسخ گفت : من چیزی در این باره نشنیده ام. ما همه جا در دنیا حضور داریم. حضور فرهنگی، انسانی و سیاسی ما در دنیا در خدمت صلح و ایجاد تفاهم می باشد. از نظر نظامی ما در هیچ کجای دنیا حضور نداریم.

احمدی نژاد در پاسخ به این پرسش که آیا ایران پیشنهاد سازنده ای برای سوریه دارد گفت: ما یک پیشنهاد برای سوریه، بحرین و لیبی داریم. اما جوی که اعضای ناتو ایجاد کرده اند برای پیشبرد مذاکرات در این راستا نامناسب است.

وی افزود: ما تلاشهای زیادی انجام داده ایم تا گروههای مختلف در سوریه را به هم نزدیک کرده و شرایط برای گفتگو را فراهم سازیم. ما آماده ایم با همه در راستای حمایت از مذاکرات و انتخابات در سوریه همکاری کنیم.

رئیس جمهوری کشورمان همچنین خاطر نشان کرد: به همه اقشار سوریه، همه گروهها و قبایل سوری باید احترام گذاشته شود.
دکتر محمود احمدی نژاد در ادامه این گفتگو در پاسخ به این پرسش که ایران چه پیشنهاداتی را برای مذاکرات مسکو ارائه می دهد اظهار داشت: موضع ما مشخص است. باید حقوق برابر برای همه در نظر گرفته شود. ما در بالاترین سطح با آژانس بین المللی انرژی اتمی همکاری می کنیم. ما پیشنهاداتی را برای اعتماد سازی ارائه داده ایم. اما دشمنی اروپا و آمریکا علیه ملت ایران چیز جدیدی نیست. آنها در این راستا از مناقشات هسته ای استفاده می کنند. آنها می دانند که ما بمب اتمی نمی سازیم؛ چرا که ما آن را ابزاری علیه بشریت قلمداد می کنیم.

وی در ادامه درباره تاسیسات پارچین اظهار داشت: بازدید از این تاسیسات در قراردادهای ما با آژانس انرژی هسته ای مطرح نبوده است. نزد آژانس بین المللی انرژی هسته ای مقررات کاملا آشکاری وجود دارد که جمهوری اسلامی ایران در چهارچوب این قوانین با آژانس همکاری می کند. ایران تنها کشوری است که آژانس بین المللی انرژی هسته ای تمامی اطلاعات درباره فعالیت های هسته ای آن و دانشمندان علوم هسته ای اش را در اختیار دارد.

احمدی نژاد در بخش دیگری از این گفتگو اظهار داشت: همه اطلاعاتی که ما به آژانس دادیم بعدها در مطبوعات و سازمانهای امنیتی غربی مجددا دیده شد و این در حالی است که آژانس موظف به حفظ این اطلاعات محرمانه می باشد. من مطمئنم که آلمان هم به آژاانس بین المللی انرژی هسته ای اجازه نمی دهد که هر مکانی را که می خواهد در کشورش بازدید کند.

در ادامه این گفتگو آمده است: آلمان سال گذشته تصمیم گرفت که انرژی اتمی را کنار بگذارد. آلمان انرژی اتمی را به عنوان یک فرم انرژی گذشته ارزیابی می کند و نه آینده ، ایران بر خلاف آلمان هزینه بالایی را برای استفاده از انرژی هسته ای پرداخت می کند. برنامه اتمی برای تهران به واسطه تحریمهایی که در این راستا علیه این کشور اعمال می شود گران تمام می شود.

رئیس جمهور کشورمان در پاسخ به این پرسش که چرا ایران آماده است که یک چنین هزینه بالایی را برای این فرم انرژی پرداخت کند اظهار داشت: دولت آلمان دلایل شخصی خود را برای چنین تصمیم گیری دارد. ما نباید هر کاری آلمان انجام می دهد انجام دهیم. ما همچنین هیچ پولی به صهیونیست ها پرداخت نمی کنیم.

وی افزود: ما بر مبنای اساسنامه آژانس بین المللی انرژی هسته ای حق استفاده صلح آمیز از انرژی هسته ای را داریم، در ضمن من نمی توانم تصور کنم که دولت آلمان حقیقتا تصمیم گرفته باشد که همه نیروگاههای اتمی خود را ببندد.

احمدی نژاد در ادامه این گفتگو اظهار داشت: شما به من بگویید که آیا اگر ایران قسمتی از غرب بود باز هم به این کشور اجازه استفاده صلح آمیز از انرژی هسته ای داده نمی شد؟ در همسایگی ما برخی کشورها وجود دارند که بمب اتمی دارند. در مرزهای ما نیروهای آمریکایی قرار دارند. حالا چه کسی چه کسی را تهدید می کند؟

وی همچنین تصریح کرد: ما به هیچ کس نمی گوییم که چگونه باید زندگی کند. ما هیچ کس را برای استفاده از انرژی هسته ای منع نمی کنیم. چرا ما باید برای جلب اعتماد غرب تلاش کنیم. شما باید اعتماد ما را جلب کنید. اینهایی که در دنیا فاجعه می آفرینند و می خواهند ملتها را تحقیر کنند، پیشرفتهای جمهوری اسلامی در زمینه های ماهواره ای و تکنولوژی نانو را به عنوان تهدیدی برای امنیت رژیم صهیونیستی قلمداد می کنند.

احمدی نژاد در بخش دیگری از این گفتگو با تاکید بر اینکه غنی سازی بیست درصد تنها برای اهداف پزشکی در ایران صورت می گیرد اظهار داشت: ما بر اساس قراردادی که با آژانس بین المللی انرژی هسته ای بسته ایم حق غنی سازی اورانیوم تا بیست درصد را داریم. حالا ما این آمادگی را داریم که در این راستا به صورت داوطلبانه قدم مثبتی برداریم، اگر طرف مقابل نیز متعاقبا قدمی بردارد. ما امیدواریم که در مسکو پیشرفتهایی در مذاکرات ایران با غرب دیده شود.

احمدی نژاد در بخش دیگری از این گفتگو درباره تاثیر قطعنامه های غرب علیه ایران گفت: قطعنامه به هر دو طرف آسیب می رساند. کجا در حال حاضر کسری بودجه بیشتری وجود دارد در اروپا یا در ایران؟ امروز فشارهای اقتصادی روی مردم اروپا بزرگتر از فشارهایی است که بر ایرانیها وارد می شود. ما خیلی وابسته به واردات نیستیم. اکثر چیزها را خودمان می توانیم تولید کنیم. ما تجارت خود با غرب را با تجارت با دیگر کشورها جایگزین کردیم. من نمی گویم که قطعنامه هیچ مسئله ی برای ما ایجاد نکرده است، اما این تحریمها نمی تواند یک ملت بزرگ را به انصراف از حقوق خود وادارد.

وی افزود: اقتصاد ایران یک حجم 1400 میلیارد دلاری دارد و با این تحریمها در هم نمی شکند. هدف ما این است که روزی دیگر هیچ نفتی صادر نکنیم. ما می خواهیم تولیدات با ارزش بالاتر را صادر کنیم.

احمدی نژاد در ادامه درباره وضعیت اقتصادی کشور در دوران رئیس جمهوری خود اظهار داشت: مردم حق دارند که از برخی مسائل اقتصادی کشور اظهار تاسف کنند. اما تنها در ایران مسائل اقتصادی وجود ندارد، بلکه در همه جای دنیا این مشکلات وجود دارد. ما سال گذشته با وجود قطعنامه های غرب پیشرفتهای بسیاری داشته ایم. سرمایه گذاریها، تولید ناخالص ملی و صادرات غیر نفتی در کشور ما رشد چشمگیری داشته است. اما ما ادعا نمی کنیم که هیچ مشکلی نداشتیم.

وی در بخش دیگری از این گفتگو در پاسخ به این پرسش که شما بعد از پایان دوران ریاست جمهوری خود چه کاری انجام خواهید داد اظهار داشت: من تصمیم دارم به عرصه علمی برگردم. شاید من در دانشگاه از نظر سیاسی فعالیت هایی انجام دهم اما هیچ حزب و یا گروه سیاسی را تاسیس نخواهم کرد.

وی در ادامه این گفتگو در پاسخ به این پرسش که آیا شما مانند پوتین برگشت مجدد به مسئولیت ریاست جمهوری را در آینده مد نظر دارید اظهار داشت: نه هشت سال کافی است. سلام ما را به آلمانی ها برسانید. ما ملت و دولت آلمان را دوست داریم.

۱۳۹۱/۳/۲۸

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...