نسخه چاپی

باران وسط چله زمستان!

زمستان هم بود ،زمستان های قدیم، كه از همان اول پاییز نیز برف و سرمایش ،گونه های مردم را از قرمزی سرما، گل می انداخت.

به گزارش نما زمانی بود پیرمردهای قدیم شهرکردی حرف جالبی می زدند و می گفتند:'چه شصت ،چه چار '،یعنی در یک دوره یک ماهه و نیم و چهار روز از اسفندماه ،زمین از شدت برف ،همیشه سپید روست.

پیرمردها،براساس روز شمار چله ای برای کشت و زرع،زمین ' در دی 'را آماده باروری محصول می کردند و چله بزرگ ،که از ابتدای دی ماه آغاز می شود،سوز برفش همیشه تا استخوان درختها نفوذ می کرد.

گاهی چله کوچک هم که از دهم بهمن شروع می شد ،برای خود در بارش یکه تازی می کرد و سرشار از بارش برف بود، ولی به اندازه دی ماه بارش های خوب را به همراه نداشت.

اما اینکه این روزها در وسط چله زمستان آن هم در هجدهم فصل زمستان بر بام ایران به جای برف باران بارد ،نوبر است.

نوبر، از این جهت که این استان آبخیز و آبخوان فلات مرکزی ایران است و هرچه برف ببارد و به عمق زمین نفوذ کند باعث می شود ،سفره های زیر زمینی آبی تغذیه شود و سه چهار استان دیگر از این بارش برف منتفع شوند.

انتفاع برف از این جهت برای زاگرس اهمیت دارد که حیات استانهای پایین دست در حوضه های آبی،به بارش برف در حوضه های بالادست است، درست مثل چهارمحال و بختیاری که اگر برف بارد ، اصفهان و خوزستان هم شاداب می شوند و اگر اینجا برف نبارد، باید روزهای خشکسالی را هر سه استان به اشتراک بگذارند.

در هجدهمین روز از فصل زمستان و درست وسط چله زمستان که یک دهه پیش در این زمان حداقل 30سانتیمتر برف بر زمین شهرکرد نشسته بود، باران این شهر بلند بالا را خیس خویش کرده است.

این باران نشان می دهد که تغییرات اقلیمی یکی دو سالی است بد جور یقه شهرکرد را گرفته است و هنوز هیچ پدیده ای را برای آن معرفی نکرده اند.

به گزارش ایرنا،آمار روزانه سایت اداره کل هواشناسی چهارمحال و بختیاری میزان بارش باران در شهرکرد در روز هجدهم دی ماه را تنها و تنها سه دهم میلیمتر نشان می دهد و در کوهرنگ نیز 24میلیمتر باران و هشت سانتی متر بارش برف بوده است.

آمار گواه این است که کوهرنگ برف خیر هم در فصل سرد زمستان آن هم در دی ماه، آن هم درست در وسط این ماه برف بار، فقط هشت سانتیمتر برف بارش شده است.

مدیرکل هواشناسی چهارمحال و بختیاری می گوید:طی هفت سال اخیر بارشهای در استان کاهش یافته است و این کاهش نیز ادامه خواهد یافت.

'مهرداد قطره سامانی ' روز پنجشنبه افزود:بر اساس بررسی های اداره کل هواشناسی، این استان با کمبود 790میلی متر در یک دوره هفت سال مواجه شده و این نشان از بی بارشی

در یک و نیم سال تمام است.

به گفته وی،در شهرستان کوهرنگ باید در این فصل نزدیک به 70سانتیمتر برف بر زمین نشسته باشد اما این میزان برف در کوهرنگ به عنوان برفگیر ترین نقطه استان وجود ندارد.

وی یادآور شد:حتی بارش های دو سال پیش هم نتوانسته جبران

این کاهش بارندگی را داشته باشد و حدود 45درصد از بارشهای نرمال زمستانی خود را از دست داده است.

به گزارش ایرنا،بارش کم یا ضعیف برف در بلندترین نقطه ایران و تبخیر بالای آب در چهارمحال و بختیاری این روزها،باعث بروز پدیده زمستان خشک در چهارمحال و بختیاری شده است.

چهارمحال و بختیاری، تامین کننده آب سه استان دیگر کشور از جمله اصفهان، خوزستان و یزد محسوب می شود.

دیر زمانی چهارمحال و بختیاری نزدیک به 11 درصد از آبهای جاری در کشور را تولید می کرد که این میزان اکنون تا هفت درصد کاهش یافته است.

۱۳۹۳/۱۰/۱۸

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...