نسخه چاپی

پیش از درس خارج فقه؛

واكنش آیت الله مكارم شیرازی به فتوای مفتی آل سعود

امروز باید بر روی اسلام، قرآن، پیامبراكرم (صلی الله علیه و آله) و كعبه كه از مشتركات ماست تكیه كرده و در مقابل به مقدسات دیگران اهانت نكنیم، چرا كه این اهانت همانند بنزینی است كه بر روی آتش ریخته و جنگ داخلی را شعله ور می‌سازد.

به گزارش نما به نقل از خبرگزاری اهل بیت، حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی در ابتدای درس خارج فقه خود در مسجد اعظم قم، ضمن تبریک میلاد پیامبراکرم (صلی الله علیه و آله) و امام صادق (علیه السلام) و هفته وحدت اظهار داشتند: امروز نیاز ما مسلمانان به وحدت از هرزمان دیگری بیشتر است، چرا که دشمنان برضد ما متحد شده و به دنبال اختلاف افکنی هستند.

ایشان در تعریف وحدت ابراز داشتند: تمرکز بر روی مشترکات و عدم اهانت به مقدسات دیگر مذاهب، معنای وحدت است که باید همه نسبت به آن ملتزم باشیم.

مرجع تقلید شیعیان خاطر نشان ساختند: امروز باید بر روی اسلام، قرآن، پیامبراکرم (صلی الله علیه و آله) و کعبه که از مشترکات ماست تکیه کرده و در مقابل به مقدسات دیگران اهانت نکنیم، چرا که این اهانت همانند بنزینی است که بر روی آتش ریخته و جنگ داخلی را شعله ور می‌سازد.

آیت الله مکارم شیرازی با اشاره به رفتارهای سلفی‌ها و وهابیون تندرو تصریح کردند: هفته وحدت، هفته‌ای برای جشن میلاد پیامبراکرم (صلی الله علیه و آله) و امام صادق (علیه السلام) است که باید اختلافات را کنار گذاشته و بر روی مشترکات تاکید کنیم.

ایشان با اشاره به فتوای مفتی اعظم عربستان سعودی مبنی بر حرمت مجالس میلاد پیامبر (صلی الله علیه و آله) اظهار داشتند: این اشخاص برگزاری این مجالس را بدعت می‌دانند در حالی که برای بدعت معنای واضحی وجود دارد که آن‌ها به آن توجه ندارند. حقیقت بدعت این است که چیزی را که جزء دین نیست ما جزء دین کنیم مثلا بگوییم جشن‌های میلاد پیغمبر در قرآن یا در سنت نبوی وارد شده این حرام است اما اگر به عنوان یک امر عرفی و احترام عقلایی نسبت به پیغمبر اکرم (صلی الله علیه و آله) انجام دهیم ابدا مفهوم بدعت را ندارد. مردم برای فرزندان خود جشن تولد می‌گیرند و در تمام دنیا برای بزرگان خود جشن تولد می‌گیرند و هیچ کس نمی‌گوید این جشن تولد جزء مذهب یا آموزه کتاب و سنت است.

این مرجع تقلید در ادامه افزودند: اگر هر چیزی در فضای مذهب ولو عرفی باشد بدعت است باید ساختمان مسجد الحرام و مسجد النبی و مناره‌های آن‌ها که در زمان پیامبر (صلی الله علیه و آله) همانند نداشته جز بدعت بدانیم و تشریفات مجالس حفظ قرآن، تلاوت قرآن به صورت ترتیل و غیر ترتیل که هیچکدام به این شکل در زمان پیغمبر نبوده همه باید حرام باشد.

ایشان اظهار داشتند: عامل اختلاف و تفرقه همین تفکرات افراطی است که باید ریشه کن شود.

آیت الله مکارم شیرازی با اشاره به فعالیت‌های سلفی‌های مصر در جلوگیری از برپایی مجالس جشن میلاد پیامبر (صلی الله علیه و آله) ابراز داشتند: به فرض که شما تشخیص دادید این مجالس بدعت است خودتان جشن نگیرید ولی حق ندارید عقیده خود را به دیگران و حتی علمای بزرگ الازهر تحمیل کنید. چه کسی اجازه چنین تحمیلی به شما داده است؟ این خود بد‌ترین بدعت است.

ایشان خاطر نشان ساختند: بی‌اطلاعی از موازین فقه، اصول و اعتقادات از مشکلاتی است که امروز دامنگیر سلفی‌های تندرو شده است.

معظّم له در پایان خطاب به تندرو‌های سلفی و وهابی تصریح کردند: چه کسی گفته است علم شما از دیگران بالا‌تر است و دیگران باید تابع شما باشند، چه خوب است عاقلانه فکر کنید، و تعصبات را کنار گذاشته و اصرار بر اشتباهات خود نداشته باشید و از این طریق کمک به وحدت مسلمین کنید.

۱۳۹۳/۱۰/۱۸

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...