نسخه چاپی

صدای ماندگار دوبله ایران خاموش شد

استاد احمد رسول‌زاده صدای ماندگار دوبله و گوینده صدای آنتونی كوئین در فیلم محمد رسول الله صبح امروز جمعه 19 دی ماه 93 درگذشت.

به گزارش نما ، دوبلور پیشکسوت کشورمان که از چندی قبل به دلیل ابتلا به بیماری در بیمارستان بستری بود، پیش از ظهر امروز در سن 84 سالگی در بیمارستان ایرانمهر تهران درگذشت. آهنگ صدای او بسیار گرم و دلنشین و به یاد ماندنی بود.

احمد رسول‌زاده سال 1309 در تبریز متولد شد و از سال 1332 به طور حرفه‌ای به کار دوبله مشغول شد.
وی در فیلمهای فارسی دهه 40 بجای رفیع حالتی صحبت کرده‌ و گوینده نسبتاً ثابت محمدعلی کشاورز در عمده آثارش بوده‌ است. او همچنین بجای جمشید مشایخی هم در برخی از فیلمها صحبت نموده‌است .

رسول زاده در سال 1359 در فیلم در محاصره ساخته اکبر صادقی ایفای نقش کرده‌است. ایشان شوهر خواهر خسرو خسروشاهی دوبلور معروف است.

از دوبله‌های معروف او صدای دائی جان سرهنگ در سریال دائی جان ناپلئون و پدرسالار با بازی محمدعلی کشاورز را می‌توان نام برد.

علاوه بر دوبله، او گویندگی برنامه‌های مستند متعددی را بر عهده داشته که از جمله آنها، سلسله برنامه مستند «حیات وحش ایران» است.

او نقش حمزه- عموی پیامبر اسلام(ص)- را در فیلم محمد رسول الله (ص) گفته است و علاوه بر این اثر، در فیلم سینمایی عمرمختار به جای آنتونی کویین صحبت کرده است.

این پیشکسوت دوبله به جای هنرپیشگانی مانند اورسن ولز در فیلم‌های« تابستان گرم و طولانی» و «مردی برای تمام فصول»،«لایونل باریمور»(جدال درآفتاب)، رالف ریچاردسن (دکترژیواگو) صحبت کرده است.

از جمله فیلم‌های ایرانی که وی در آن گویندگی کرده است، می‌توان به «آخرین تک سوار»، «تصویر آخر»، «مادیان» و «رسول پسر ابوالقاسم» می‌توان اشاره کرد.

این پیشکسوت دوبله، مدیریت دوبلاژ فیلم‌های مطرحی چون «پدرخوانده»،«بن هور»، «تابستان گرم و طولانی» ،«جدال در آفتاب» ،«وداع با اسلحه» و«فراربزرگ » را برعهده داشته است.
براساس برخی اخبار، مراسم تشییع پیکر استاد رسول‌زاده از ساعت 9 صبح روز یکشنبه 21 دی‌ماه از مقابل تالار وحدت به سمت قطعه هنرمندان بهشت زهرا برگزار خواهد شد.

۱۳۹۳/۱۰/۱۹

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...