نسخه چاپی

مقایسه آماده‌سازی ایران با هم‌گروهی‌هایش

تیم ملی فوتبال ایران در مقایسه با سه تیم هم‌گروهش در جام ملت‌های آسیا، عملكرد ضعیف‌تری برای آماده‌سازی داشته است.

به گزارش نما به نقل از ایسنا، شانزدهمین دوره جام ملت‌های آسیا در استرالیا آغاز شده و این در حالی است که تیم ملی فوتبال ایران باید در مرحله گروهی با تیم‌های بحرین، امارات و قطر مصاف دهد. کارلوس کی‌روش، سرمربی پرتغالی تیم ملی در گفت‌وگوهایش تاکید کرده که از روند آماده‌سازی تیمش راضی نیست؛ هرچند شاید این حرف‌ها حربه‌ای برای مخفی نگه داشتن میزان آمادگی تیم ملی از چشم حریفان باشد، اما با این حال نگاهی مختصر داریم به آنچه ایران و سه رقیبش در راه آماده‌سازی برای حضور در جام ملت‌ها انجام داده‌اند.

ایران؛ ناشناخته، مبهم، پرامید

تیم ملی فوتبال ایران که در جام جهانی 2014 برزیل عملکردی قابل قبول داشت و تحسین بسیاری از کارشناسان قاره کهن را برانگیخت، پس از جام جهانی فعالیت خاص و ویژه‌ای نداشته تا میزان آمادگی‌اش برای جام ملت‌ها کاملا مبهم و ناشناخته باشد.

حریفان تیم ملی و مخصوصا تیم‌های مدعی قهرمانی جام ملت‌ها، از ایران تصور همان تیمی را دارند که در جام جهانی 2014، بیش از 90 دقیقه دروازه‌اش را برابر نایب قهرمان جهان بسته نگه داشت و حتی می‌توانست گلزنی کند. از نظر رقبا ایران تیم خطرناکی است که می‌تواند در آسیا نتایج خوبی بگیرد اما حکایت تیم ملی از زاویه‌ی دیگر، کاملا متفاوت است.

در ایران، بیشتر کارشناسان معتقدند که عدم وجود بازی‌های دوستانه مناسب و کافی پس از جام جهانی می‌تواند برای تیم ملی مشکل ایجاد کند و این در حالی است که حریفان ایران در این زمینه پرتلاش و فعال بوده‌اند. حتی کارلوس کی‌روش هم از این موضوع انتقاد کرده است.

ایران پس از جام جهانی دو دیدار دوستانه و تدارکاتی با تیم‌های ملی کره جنوبی و عراق انجام داد و یک دیدارش که قرار بود با فلسطین باشد لغو شد. تیم ملی همچنین اردویی در آفریقای جنوبی برگزار کرد که به گفته مسئولان تیم، آب و هوایی کاملا مشابه استرالیا داشته است.

ایران در هر دو بازی تدارکاتی‌اش با نتیجه مشابه یک بر صفر پیروز شد. این مسئله از تداوم روند تیم ملی در حفظ دروازه و چشم داشتن به ضد حمله‌ها حکایت می‌کند؛ روشی که برخی معتقدند در آسیا جواب نمی‌دهد ولی فعلا در دو بازی با توفیق همراه بوده است.

بحرین؛ زهردار، دارای رشد محسوس

نخستین حریف ایران در جام ملت‌های آسیا چندین سال است که در حال رشد و پیشرفت در فوتبال است. سرمایه‌گذاری زیاد این کشور کوچک حاشیه‌ خلیج فارس باعث شده که تیم ملی فوتبال بحرین اکنون یکی از تیم‌های سختکوش و امیدوارم در غرب آسیا باشد.

بحرین در مقدماتی جام جهانی 2010، عملکرد خوبی داشت و موفق شد به پلی‌آف راه یابد. در این سال بحرینی‌ها با برتری مقابل عربستان حریف تیم ملی نیوزیلند شدند، آن‌ها در دیدار رفت به تساوی بدون گل رسیدند، اما در بازی برگشت، نیوزلندی‌ها روی یک ضربه کرنر به گل رسیدند و جواز حضور در جام جهانی را بدست آوردند.

بحرین در دو ماه منتهی به جام ملت‌های آسیا چندین بازی دوستانه و رسمی ا نجام داده است. این تیم در چارچوب جام خلیج فارس از عربستان 3 بر صفر شکست خورد و با تیم‌های قطر و یمن به تساوی بدون گل دست یافت.

پیش از جام خلیج فارس، بحرین سنگاپور را در دیداری دوستانه 2 بر صفر شکست داد. این تیم پیش از جام ملت‌ها و در اواخر سال 2014 در دیداری دوستانه عربستان سعودی را با نتیجه عجیب 4 بر یک شکست داد و در نخستین ماه سال جدید میلادی هم یک بر صفر به اردن پیروز شد.

امارات؛ در حال پیشرفت، بازنده همیشگی

امارات جزو تیم‌هایی است که معمولا برابر ایران شکست خورده و هیچ گاه حریفی جدی به حساب نیامده است. با این حال امارات هم مانند سایر کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس در حال پیشرفت در فوتبال است.

امارات هم مانند بحرین در جام خلیج فارس شرکت کرده و چهار دیدار در آن جام انجام داده است. شکست 3 بر 2 از عربستان تساوی 2 بر 2 با پیروزی 2 بر صفر بر عراق، با کویت و تساوی بدون گل با عمان حاصل کار امارات در جام خلیج فارس بود. این تیم یک دیدار دوستانه هم پیش از این جام با لبنان داشت و این تیم را 3 بر 2 شکست داد. امارات در آخرین ماه سال 2014 در دیداری دوستانه با یک گل اردن را شکست داد.

قطر؛ سختکوش، چند ملیتی، امیدوار به صعود

تیم ملی قطر چند سالی است که قصد دارد خود را به عنوان یک تیم مدعی در آسیا مطرح کند اما هر بار تلاشش ناکام می‌ماند. با این حال تیم چند ملیتی قطر در سال‌های اخیر پیشرفت محسوسی داشته و در مسابقه‌های انتخابی جام جهانی 2014 هم ایران را با مشکل روبه‌رو کرد.

قطر در جام خلیج فارس که تقریبا دو ماه قبل از جام ملت‌ها برگزار شد، چهار دیدار انجام داد. این تیم، عمان را 3 بر یک شکست داد، با عربستان به تساوی یک بر یک رسید و دیدارش با تیم‌های بحرین و یمن هیچ گلی نداشت.

قطر در نوامبر 2014 دیداری تدارکاتی با کره شمالی انجام داد و حریف شرق آسیایی‌اش را با نتیجه 3 بر یک شکست داد. قطر در استرالیا و چند روز مانده به شروع جام ملت‌ها هم با تیم باشگاهی تیم ولینگتون نیوزلند دیدار کرد و با همان نتیجه 3 بر یک پیروز شد.

تیم ملی فوتبال ایران، یکشنبه 21 دی ماه در نخستین دیدارش در جام ملت‌های آسیا ساعت 12:30 به وقت تهران با بحرین دیدار می‌کند.

۱۳۹۳/۱۰/۱۹

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...