نسخه چاپی

گزارش جدید از افت شدید ذخایر آبی

ارسلان هاشمی گفت: با در نظر گرفتن افزون‌ بر 70 میلیمتر ارتفاع ریزش‌ های جوی در سال آبی جاری و حجم بارش به‌ میزان 114 میلیارد مترمكعب، بیشترین حجم بارش در حوضه خلیج فارس اتفاق افتاده است.

به گزارش نما به نقل از مهر، یک مقام مسئول در وزارت نیرو با اشاره به اینکه ایران دهمین کشور سیل خیز جهان است گفت: کرخه 11 درصد و کارون بزرگ 17 درصد در مقایسه با سال گذشته کاهش روان‌ آب داشته است.

ارسلان هاشمی گفت: با در نظر گرفتن افزون‌ بر 70 میلیمتر ارتفاع ریزش‌ های جوی در سال آبی جاری و حجم بارش به‌ میزان 114 میلیارد مترمکعب، بیشترین حجم بارش در حوضه خلیج فارس اتفاق افتاده است.

مدیرکل دفتر مدیریت به‌ هم پیوسته حوضه‌های آبریز خلیج فارس و دریای عمان مطرح کرد: در طبقه‌ بندی بارش‌ها، کل میزان بارش‌های جوی در آمار بارندگی حوضه حساب می‌شود، در حالی که حدود 35 درصد بارش‌ها زیر 5 میلیمتر است و بارش‌ های زیر 5 میلیمتر اثربخشی خاصی ندارد، چرا که به روان‌ آب تبدیل نمی‌شود.

وی افزود: توزیع بارش‌ های سال‌ جاری از نظر زمانی و مکانی مناسب نبوده و همین موضوع موجب کاهش قابل‌ توجه روان‌ آب‌ ها شده است. از اول مهرماه امسال تاکنون در این حوضه 87 میلیمتر بارش داشته‌ایم که این رقم در مقایسه با سال آبی گذشته 40 درصد کاهش و در قیاس با درازمدت 35 درصد کاهش داشته است.

هاشمی ادامه داد: بیشترین بارش این حوضه در برغان استان فارس با 529 بارش ثبت شده و کمترین بارش در سیستان و بلوچستان و ایستگاه چابهار بدون ثبت بارش بوده است؛ با توجه به آمار ثبت‌ شده در این حوضه، هم‌ اکنون حجم بارش‌ها در مقایسه با سال گذشته یک سوم کمتر شده و این تاثیر عمده‌ای در روان‌ آب‌ها و تامین منابع آبی و ذخیره پشت سدها خواهد گذاشت.

این مقام مسئول در وزارت نیرو با بیان اینکه از نظر میزان آورد رودخانه‌ها یک سوم کل آورد رودخانه‌های کشور در حوضه خلیج فارس و دریای عمان اتفاق می‌افتد گفت: رودخانه‌های اصلی این حوضه بیشتر در غرب حوضه قرار دارد و ما در تمامی این رودخانه‌ها به‌ غیر از مناطق مرزی غرب با کاهش روان‌ آب مواجه بوده‌ایم؛ برای نمونه کرخه 11 درصد و کارون بزرگ 17 درصد در مقایسه با سال گذشته کاهش روان‌ آب داشته است.

هاشمی با تاکید بر کاهش قابل‌ توجه روان‌ آب‌ ها در کشور گفت: در وضعیت منابع آب، زمان و مکان مناسب بارش از اهمیت خاصی برخوردار است و متاسفانه توزیع بارش‌ های سال‌ جاری از نظر زمانی و مکانی مناسب نبوده و بارش‌ های خوب نیز به سیلاب تبدیل شده و خسارت بر جای گذاشته است؛ این روند در درازمدت موجب کاهش پوشش گیاهی نیز شده است و همین امر سیلاب را تشدید می‌کند.

وی ایران را دهمین کشور سیل‌ خیز جهان عنوان کرد و ادامه داد: روند کنونی بارش‌ ها و بروز سیلاب‌ های شدید در کشور به‌ ویژه در نیمه نخست سال 93 نشان از آسیب‌ پذیری بسیاری از نقاط کشور در مقابل سیل دارد.

این مقام مسئول در وزارت نیرو درباره عوامل تشدید بروز سیل در کشور تصریح کرد: تصرف‌ غیرمجاز در بستر رودخانه‌ها و تنگ شدن مجاری رودخانه‌ها، از بین رفتن پوشش گیاهی مراتع، تغییر کاربری زمین‌ها و افزایش ضریب روان‌ آب در حوضه، رعایت نکردن ضوابط هیدرولیکی در احداث سازه‌ های تقاطعی در طرح‌ های راهسازی، اجرای طرح‌های کنترل سیلاب توسط شهرداری‌ها بدون رعایت ضوابط مهندسی رودخانه، ناکارآمد بودن سامانه‌های دفع روان‌آب‌ها در مناطق شهری، نبود سامانه‌های پیش‌بینی و هشدار سیل در رودخانه‌های سیل‌ خیز، نبود هماهنگی بین دستگاه‌ های مرتبط برای مدیریت سیلاب از عوامل اصلی بروز سیل و وارد شدن خسارت سنگین به مناطق مسکونی است.

۱۳۹۳/۱۰/۲۰

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...