نسخه چاپی

لایحه حذف4 صفر از پول ابتدای سال91 در مجلس

عکس خبري -لايحه حذف4 صفر از پول ابتداي سال91 در مجلس

وزیر امور اقتصادی و دارایی با اشاره به تصویب پیش نویس لایحه حذف 4 صفر از پول ملی در کمیسیون اقتصادی دولت، گفت: این لایحه برای ارایه به مجلس آماده است و ابتدای سال آینده به پارلمان ارسال خواهد شد.

شمس‌الدین حسینی در گفتگو با مهر در خصوص لایحه حذف 4 صفر از پول ملی گفت: بعد از اینکه این لایحه در دبیرخانه طرح تحول اقتصادی مطرح شد، در کمیسیون اقتصادی نیز به تصویب رسیده است.

وزیر امور اقتصادی و دارایی افزود: بعد از اینکه این لایحه در کمیسیون اقتصادی دولت به تصویب رسید، کار تطبیق با لوایح در دبیرخانه دولت آغاز شده است، کلیات آن از سوی دولت تصویب شده و اختیار کار به کمیسیون اقتصادی دولت داده شده بود.

وی تصریح کرد: هم اکنون این لایحه در کمیسیون اقتصادی دولت به تصویب رسیده و با توجه به اینکه این کمیسیون، اختیار دولت را دارد، در حال تطبیق با لوایح موجود است.

حسینی گفت: لایحه هم اکنون آماده است و ابتدای سال آتی به مجلس ارسال خواهد شد.

به گزارش مهر، بانک مرکزی طی دو سال اخیر موضوع حذف صفرها و ارزش گذاری پول ملی را در پی دستور رئیس جمهور پیگیری کرده است اما پس از اتفاقات اخیر بازار ارز این موضوع با جدیتی بیشتری توسط دولت و این بانک دنبال می شود.

یکی از دلایل عدم اجرای حذف صفرها از واحد پولی کشور تاکنون مربوط به افزایش نرخ تورم ناشی از اجرای طرح هدفمندی یارانه ها است، بدون شک حذف صفرها از واحد پولی کشور بدون کاهش نرخ تورم امکانپذیر نیست.

محمود بهمنی رئیس کل بانک مرکزی با بیان اینکه مردم هیچگونه نگرانی نسبت به حذف صفرها از پول ملی نداشته باشند، گفته است: حذف 4 صفر از پول ملی حدود 2 سال در بانک مرکزی مورد تحقیق و کار کارشناسی قرار گرفته و تمام جوانب طرح در نظر گرفته شده است.

وی در خصوص زمان اجرای آن گفته است: با توجه به اینکه این طرح برای کشور بسیار مفید خواهد بود اما تا زمانی که اطلاع رسانی کامل صورت نگرفته و اکثریت مردم تمایلی نداشته باشند، اجرا نخواهد شد ولی وقتی زمان آن فرا رسد در یک پروسه 3 ساله اجرا می شود.

رئیس کل بانک مرکزی در ادامه اظهار داشت: این طرح به نفع همه خواهد بود، لذا حق عمومی است که از فواید آن آگاهی پیدا کرده و با آرامش خاطر آن را بپذیرند.

در پی این اظهارات بود که بانک مرکزی سایتی را با عنوان طرح اصلاح پول ملی طراحی کرد تا مردم با مراجعه به این سایت بتوانند ضمن دریافت اطلاعات بیشتر، واحد پول ملی را پیشنهاد دهند که پس از جمع بندی به مجلس شورای اسلامی پیشنهاد خواهد شد. بانک مرکزی غیر از آن طرح نظر سنجی به صورت حضوری را نیز آغاز کرده است.

رامین پاشایی فام مدیرعامل بانک سپه شرط حذف صفرها از پول ملی را رسیدن تورم به حداقل و تثبیت آن اعلام و ابراز امیدواری کرد پس از اجرای کامل هدفمندی یارانه‌ها، طرح حذف صفرها از پول ملی عملیاتی شود.

وی با بیان اینکه با وجود تورم، اجرای طرح صفرها از واحد پولی کشور لطمه زننده خواهد بود، عنوان کرد: شرایط اقتصادی کشور باید به این سمت حرکت کند که قابلیت اجرای این طرح وجود داشته باشد.

پاشایی فام بر ایجاد تمهیدات لازم برای اجرای طرح حذف صفر از پول ملی تاکید و عنوان کرد: این طرح در برخی از کشورهایی هم که اجرایی شده است، مدت زمان یکسال یا دوسال به طول انجامیده است.

۱۳۹۰/۱۲/۲

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...