نسخه چاپی

لاریجانی: صادرات كالاهای خام به مصلحت نیست

رئیس مجلس با بیان اینكه حذف قوانین مخل كسب و كار در دستور كار مجلس قرار دارد گفت: صادرات كالاهای خام به مصلحت كشور نیست.

به گزارش نما به نقل از تسنیم، علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی در جمع صنعت‌گران و بازرگانان استان آذربایجان‌غربی با بیان اینکه شرایط کشور وضع عادی ندارد، گفت: به همین مناسبت باید با توجه به این شرایط تلاش کنیم اوضاع بهبود یابد، بنابراین اولین نکته این است که سیاست کشور حمایت از تولید است.

وی افزود: به همین دلیل باید تلاش کنیم سیاست‌های اقتصاد مقاومتی محقق شود، اما در کشور مقررات کشور بیشتر وارداتی است تا صادراتی؛ لذا تسهیلات به این سمت رفته و باید تلاش کنیم جهت ارائه تسهیلات را تغییر دهیم.

رئیس مجلس با بیان اینکه کندی کار به زیربنای مقرراتی کشور بازمی‌گردد که جهت آن نیز وارداتی است، تصریح کرد: مصلحت کشور این است که رونق تولید را در اولویت قرار دهیم. باید برای شرایط فعلی به این موضوع توجه خاص شده و تلاش شود اشکالات برطرف گردد.

لاریجانی به بررسی لایحه خروج از رکود در مجلس اشاره کرد و گفت: در لایحه خروج از رکود کار زیادی در مجلس انجام گرفت، اما برخی از مسائل کشور به حوزه اجرایی باز می‌گردد. به عنوان مثال معوقات تولید یکی از همین زمینه‌هاست که انتظار داشتیم زودتر از اینها حل شود، زیرا اختیار آن به دولت داده شده که بخشودگی و یا تقسیط داشته باشد، اما باید دستورالعمل‌های آن اجرا می‌شد که هنوز نشده و فرمت جامعی نیز پیدا نکرده است.

وی به مقوله معوقات بانکی اشاره کرد و آنها را از دو سنخ متفاوت دانست و اظهار داشت: یکی از مقوله‌های معوقات بانکی افراد فرصت‌طلبی هستند که وام گرفتند و یکی هم تولیدکنندگان هستند که به دلیل مشکلات کشور و نوسانات ارزی این وضع برای آنها ایجاد شده، لذا باید زیر بغل آنها را گرفت و کمکشان کرد.

رئیس مجلس با تاکید بر اینکه اگر می‌خواهیم تولید در کشور راه بیفتد باید به تولیدکننده کمک کنیم، افزود: افرادی که دارای معوقات بانکی هستند و سوءاستفاده کرده‌اند باید به قوه قضائیه معرفی شوند، اما تولیدکنندگانی که دارای معوقات بانک هستند را باید به آنها کمک کرد.

لاریجانی با تاکید بر اینکه در مقوله برخورد با معوقات بانکی نیازمند دستورالعمل دولتی هستیم، اظهار داشت: از این جهت دولت باید دستورالعمل‌های آن را به استان‌ها محول کند تا آنها که درست کار کرده‌اند از قاعده قانونی برخوردار شوند؛ البته شاید در بودجه سال آینده فکری برای این موضوع کنیم تا ستادهای استانی فعال شده و به بخش تولید نیز کمک کند.

به گزارش خبرگزاری تسنیم، رئیس مجلس بر لزوم توجه به ظرفیت‌های معادن کشور تاکید کرد و گفت: حتما باید در مورد استفاده از ظرفیت‌های معادن تسهیلاتی ایجاد کنیم تا در هر شهری معادن آن اکتشاف شده و به بهره‌برداری برسند.

وی افزود: در قانون بودجه هم الزام می‌آوریم تا تسهیلاتی بدهند که مردم و بخش خصوصی از معادن استفاده کنند.

لاریجانی در مورد رویکرد مجلس در بخش صادرات، اظهار داشت: در مورد صادرات به دنبال مشوق صادراتی هستیم، زیرا بدقولی‌ها در اختصاص مشوق‌ها باعث شد مردم به این وعده‌ها بدبین شوند.

رئیس مجلس صادرات کالاهای خام را به مصلحت کشور ندانست و گفت: در مورد واگذاری طرح‌های عمرانی نیمه‌تمام به بخش خصوصی، ما قصد داریم تسهیلاتی از طریق بانک‌ها بدهیم که مشوق باشد، البته باید از این ظرفیت استفاده شود، البته حذف قوانین مخل کسب و کار را در دستور کار داریم.

وی در پایان در مورد چرایی اجرا نشدن برخی قوانین از سوی دستگاه‌های اجرایی، خاطرنشان کرد: این موضوع را به کمیسیون‌های مربوطه و کمیسیون ویژه نیز ماموریت می‌دهیم.

۱۳۹۳/۱۰/۲۰

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...