نسخه چاپی

درآمد زایی دولت از طریق خرید خدمت سربازی؟

معاون سابق مشمولان و امور معافیت‌های سازمان وظیفه عمومی ناجا و ۲ نمانیده مجلس با حضور در "مناظره" رادیو گفتگو درباره پیشنهاد دولت مبنی بر فروش خدمت سربازی برای مشمولان بالای ۱۰ سال به بحث و تبادل‌نظر پرداختند.

به گزارش نما به نقل از تسنیم، محمدرضا اکبرحلوایی معاون سابق مشمولان و امور معافیت‌های سازمان وظیفه عمومی ناجا، محمدحسن قدیری ابیانه کارشناس مسائل راهبردی، حسینعلی حاجی دلیگانی عضو کمیسیون برنامه و بودجه و عباسعلی منصوری آرانی عضو کمیسیون امنیت‌ملی مجلس با حضور در "مناظره" رادیو گفتگو درباره پیشنهاد دولت مبنی بر فروش خدمت سربازی برای مشمولان بالای ۱۰ سال، به بحث و تبادل نظر پرداختند.

حاجی دلیگانی در ابتدای این برنامه ضمن مخالفت با این طرح گفت: در مورد این بند از لایحه بودجه هر چه از دولت سوال کردیم، متوجه نشدیم آیا هدف رفع مشکل عده‌ای از جوانان بوده یا منظور بحث درآمد زایی برای دولت است؟

وی با تاکید بر مغایرت این بند از لایحه بودجه۹۴ با سیاست‌های کلان کشور ازجمله اصل سوم قانون اساسی، تصریح کرد: مناسب بود دولت در قالب لایحه‌ای مجزا این طرح را پیشنهاد می‌داد؛ تصور می‌شود چنین راهکاری برای درآمدزایی مناسب نیست.

این عضو کمیسیون برنامه و بودجه به لزوم کیفی نمودن دوران سربازی و آسان‌سازی آن اشاره کرد و گفت: سربازان نباید تصور کنند وقتشان به بطالت می‌گذرد. باید طرحی جامع با اتخاذ نظرات کارشناسی از ستاد کل نیروهای مسلح، ‌وزارت دفاع، دولت و کمیسیون امنیت ملی مجلس در این ارتباط تهیه شود.

در ادامه محمدرضا اکبرحلوایی معاون سابق مشمولان و امور معافیت‌های ضمن مخالفت با کلیت این طرح اظهار کرد: اگر کمبود منابع مالی باعث شده دولت چنین امتیازی را در بودجه ۹۴ ارائه دهد، چرا این امتیاز باید به افراد قانون گریز تعلق گیرد.؟

این کارشناس امور وظیفه عمومی گفت: در قانون خدمت وظیفه‌بندی لحاظ شده که سربازان با مراجعه به روانشناس، پیش از اعزام می‌توانند، متناسب با شرایط روحی در قسمت‌های مختلف فعالیت کنند ولی متاسفانه در حال حاضر این بند اجرایی نمی‌شود.

وی با انتقاد از مدت زمان دو ساله خدمت سربازی، تصریح کرد: با توجه به شرایط کشور و تهدیدها باید بررسی شود طول مدت سربازی مطلوب چه میزان است.

۳۰ درصد جذب سالانه پادگان‌ها مازاد است

معاون سابق مشمولان ناجا در بخشی دیگر از صحبت‌هایش، اعلام کرد: سالانه حدود ۲۰۰هزار سرباز جذب پادگان‌ها می‌شوند که دولت در تامین مخارج آن‌ها با حقوق ماهی ۱۰۰ هزار تومان دچار مشکل است.

محمدرضا اکبرحلوایی با بیان اینکه ۳۰ درصد سربازانی که در طول سال جذب می‌شوند اضافه هستند، تصریح کرد: وقتی به عنوان یک نیروی کار ارزان قیمت به سرباز می‌نگریم، به استفاده ابزاری از آنها متوصل خواهیم شد. این گونه کیفیت خدمت سربازی رو به افول می‌گذارد و سربازان احساس بطالت خواهند کرد.

وی تاکید کرد :اگر این تصور درست باشد که هدف دولت از گنجاندن این بند در لایحه بودجه جبران مسائل مالی و کسب درآمد است باید این امتیاز به کسانی داده شود که قانون را رعایت کرده‌اند.

در بخشی دیگر از این مناظره رادیویی عباسعلی منصوری آرانی، ضمن ابراز موافقت با گنجاندن این بند در لایحه بودجه ۹۴، درآمد حاصل از این بند طرح را بعنوان کمک هزینه‌ای به بنیه دفاعی کشور دانست و گفت: مدت دوره آموزشی طی خدمت سربازی برای کسب مهارت‌های مختلف باید طولانی باشد؛ از جمله مشکلات اساسی این حوزه اجباری بودن سربازی در کشور است.

این عضو کمیسیون امنیت ملی موضوع داوطلبی شدن خدمت سربازی را مطرح کرد و گفت: این پیشنهاد می‌تواند مقدمه‌ای برای حرفه‌ای شدن سربازی در کشور باشد.

منصوری آرانی افزود: کسانیکه نمی‌خواهند خدمت سربازی را بگذرانند، با خرید آن به ایجاد صندوق سربازی حرفه‌ای در کشور کمک نمایند.

دولت برای تامین مخارج سربازها دچار مشکل است

در ادامه این مناظره محمد حسن قدیری ابیانه کارشناس مسائل راهبردی، از موافقان این بند از لایحه بودجه۹۴ اظهار کرد: به نظر می‌رسد از جمله اهداف دولت در طرح این بند، حل مشکلات مالی و درآمدزایی است.

وی با بیان اینکه دولت برای تامین مخارج سربازها دارای مشکلات مالی است در بخشی از سخنان خود گفت: ‌باید برای سربازها امتیازاتی قائل شد؛ به نحوی که جوانان احساس کنند سربازی دوره مفیدی است.

این کارشناس مسائل راهبردی با تاکید بر اینکه نباید این روند به نحوی اجرا شود که سربازان را از پادگانها فراری دهد، اظهار کرد: باید با همکاری مراکز فنی وحرفه‌ای اقداماتی انجام گیرد که به جوانان در طول مدت سربازی مهارت‌های مختلفی آموزش داده شود.

قدیری ابیانه پیشنهاد کرد: باید برای کسانی که به خدمت سربازی رفته‌اند در قانون امتیازاتی اندیشیده شود؛ مثلاً زمانی که می‌خواهند در کنکور شرکت کنند سهمیه و یا امتیازی به آن‌ها تعلق گیرد.

۱۳۹۳/۱۰/۲۱

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...