نسخه چاپی

آیت‌الله اعرافی امام جمعه قم شد

مدیركل روابط عمومی و امور بین‌الملل جامعةالمصطفی گفت: آیت‌الله علیرضا اعرافی رئیس جامعةالمصطفی از سوی شورای سیاست‌گذاری ائمه جمعه به عنوان امام جمعه قم معرفی خواهد شد.

به گزارش نما به نقل از فارس، حجت‌الاسلام علی کاظمی امروز در قم اظهار کرد: پیشنهاد امامت جمعه شهر قم از سوی شورای سیاست‌گذاری ائمه جمعه کشور به آیت‌الله علیرضا اعرافی ارائه شده اما هنوز حکم رسمی در این زمینه به وی ابلاغ نشده است.

مدیرکل روابط عمومی و امور بین‌الملل جامعةالمصطفی افزود: در حال حاضر آیت‌الله اعرافی این سمت را که از سوی شورای سیاست‌گذاری به وی پیشنهاد شده قبول کرده‌ است ولی حکم آن هنوز از سوی شورای سیاست‌گذاری صادر نشده است.

وی با اشاره به اینکه حکم آیت‌الله اعرافی طی روزهای آینده ابلاغ خواهد شد، گفت: آیت‌الله علیرضا اعرافی از افراد مورد وثوق رهبری، دنیا دیده، با سطح علمی بالا در حوزه علمیه محسوب می‌شود که به واسطه همین دارای پست‌های حساسی از جمله عضویت در شورای انقلاب فرهنگی، ریاست جامعه‌المصطفی‌العالمیه و... است.

گفتنی است آیت‌الله علیرضا اعرافی در سال 1338 در شهر میبد استان یزد به دنیا آمد. پدرش، آیت‌الله محمد ابراهیم اعرافی از علمای مشهور یزد و از دوستان نزدیک امام خمینی(ره) بود که نقش به‌سزایی در بیداری مردم میبد و یزد ایفا کرد.

آیت‌الله اعرافی تحصیلات ابتدایی خود را در میبد آغاز کرد و بعد از مدتی در سال 1349 برای تکمیل تحصیلات دوره ابتدایی به شهر قم رفت و همزمان با این دوره در سال 1350 تحصیلات حوزوی خود را آغاز کرد. وی بعد از مدت کوتاهی در سال 1356 به درس خارج اساتید برجسته در قم راه یافت.

آیت‌الله اعرافی تحصیلات ابتدایی خود را در میبد آغاز کرد، وی پس از خواندن بخشی از دروس ادبیات، در سال 1349 به قم رفته و تحصیلات دوره ابتدایی خود را تکمیل و همزمان در سال 1350، تحصیلات حوزوی خود را آغاز و پس از پایان فراگیری دروس دوره مقدمات و سطح،‌ طی مدت زمانی کوتاهی در درس خارج فقه و اصول، شاگرد استادانی چون حضرات آیات حاج شیخ مرتضی حائری، فاضل لنکرانی، وحید خراسانی، جواد تبریزی، مکارم‌ شیرازی و شبیری زنجانی بوده و دروس اسفار اربعه، برهان شفا، فصوص الحکم و تمهید القواعد را نزد آیت‌الله جوادی آملی و بخشی از اسفار را نزد شهید مطهری آموخت.

وی طی سال‌های تحصیل در حوزه، دروس فلسفی را نیز نزد آیت‌ الله مصباح یزدی فرا گرفت و در درس اخلاق" استادان خود حضور جدی داشت و ضمن تحصیل دروس حوزوی زبان‌های عربی و انگلیسی را فرا گرفت.

وی علاوه بر موارد فوق از مطالعه در رشته‌های ریاضی و فلسفه غرب و بسیاری از کتب که فراگیری آنها در حوزه متداول نبود، غافل نشد.

علیرضا اعرافی، پس از اتمام تحصیلات حوزوی به تدریس، تحقیق و تألیف کتب با موضوعات فرهنگی و اسلامی‌سازی علوم انسانی مشغول شد و مؤسسه فرهنگی «اشراق و عرفان» و مدرسه حوزوی «جامعة المصطفی العالمیه» را تأسیس کرد.

عضویت در هیئت امنا و رئیس مرکز جهانی علوم اسلامی، عضویت در شورای فرهنگی اجتماعی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، عضویت در شورای فرهنگ عمومی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، ریاست پژوهشگاه حوزه و دانشگاه قم، مدیریت گروه علوم تربیتی مؤسسه امام خمینی(ره)، عضویت در هیئت امنای مؤسسه بین‌المللی "هدی"، معاونت پژوهشی حوزه علمیه قم و ریاست هیئت امنای دانشکده علوم قرآنی میبد بخشی از مسئولیت‌های اجرایی وی است.

وی در حوزه تدریس نیز جز اساتید ممتاز حوزه علمیه قم است که تدریس کتاب‌های مربوط به فقه و اصول در دوره سطح حوزه، فلسفه اسلامی، بدایه، نهایه، اسفار و منطق، تدریس خارج اصول، تدریس فقه التربیه و تدریس عرفان اسلامی کتاب تمهید القواعد را در کارنامه خود دارد.

فلسفه تعلیم و تربیت و تربیت در قرآن و روایات در دانشگاه تربیت مدرس و دانشگاه تربیت معلم تهران، تدریس تربیت اسلامی در مؤسسه آموزشی - پژوهشی امام خمینی (ره) قم و مراکز تخصصی تبلیغ و تفسیر حوزه، تدریس فلسفه دانشگاه سپاه قم، تدریس فقه و اصول مدرسه عالی قضایی قم و تدریس دروس معارف در دانشگاه علامه طباطبایی نیز از جمله سوابق تدریس وی در دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی است.

آیت‌الله اعرافی در زمینه تالیفات و افتخارات علمی آثاری همچون فلسفه تعلیم و تربیت، اهداف تعلیم و تربیت، درآمدی بر تعلیم و تربیت اسلامی، آرای دانشمندان مسلمان در تعلیم و تربیت و مبانی آن، فقه تربیتی، آرای دانشمندان مسلمان در تعلیم و تربیت و مبانی آن و تربیت فرزند سیره تربیتی پیامبر(ص) و اهل بیت (ع) را نگاشته اشت.

۱۳۹۳/۱۰/۲۱

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...