نسخه چاپی

سفر در ایران گران‌تر‌شد

رئیس جامعه هتلداران ایران گفته است سازمان میراث فرهنگی اجازه گران‌شدن نرخ اقامت در هتل‌های كشور را با توجه به تورم داخلی صادر كرده و هتل‌های كشور به خواست خود می‌توانند قیمت‌های خود را ۲۰درصد افزایش بدهند.

به گزارش نما به نقل از ایسنا، جمشید حمزه‌زاده، رئیس جامعه هتلداران ایران در حالی این خبر را اعلام کرده است که یک فعال صنعت گردشگری به همشهری می‌گوید: افزایش نرخ هتل علاوه بر گران‌تر شدن نرخ سفر در ایران سرطان قیمتی است که دامان هتلدار‌ها را در فصول راکد سفر می‌گیرد.

نزدیک به ۲‌ماه پیش یک فعال صنعت گردشگری به همشهری خبر داده بود که چندین گروه از گردشگران خارجی از او خواسته‌اند به‌دلیل افزایش نرخ سفر به ایران تورهای سفر به ایران را کنسل کنند. او‌‌ همان زمان گفته بود که افزایش نرخ اقامت در ایران عامل اصلی گران‌شدن تورهای سفر به ایران است.

آنطور که این فعال صنعت گردشگری به همشهری خبر داده بود مالکان شرکت‌های خدمات مسافرتی در جلسه‌ای از هتلدار‌ها خواسته بودند که یک‌سال برای افزایش نرخ اتاق هتل‌ها برای گردشگران دست نگه دارند تا بازار گردشگری ایران در خارج از کشور تثبیت شود و بازار جدید گردشگری ایران از دست نرود.

چالش افزایش نرخ هتل‌ها

جمشید حمزه‌زاده، رئیس جامعه هتلداران ایران اما‌‌ همان زمان به همشهری گفته بود که نرخ هتل‌ها با وجود افزایش نرخ تورم در کشور افزایش چندانی نداشته است و مالیات ارزش افزوده، هزینه تحمیل شده از سوی شهرداری‌ها، افزایش نرخ آب و برق و خالی ماندن هتل‌ها در بیشتر فصول سال موجب تحمیل برخی هزینه‌ها به هتل‌ها شده است؛ هتلدار‌ها نیز باید این هزینه‌ها را جبران کنند. جمشید حمزه‌زاده همین دیروز خبر داد که سازمان میراث فرهنگی اجازه گران شدن نرخ هتل‌ها راصادر کرده و از این پس هتلدار‌ها می‌توانند نرخ خدمات خود را با توجه به افزایش نرخ تورم ۲۰درصد گران کنند.

جمشید حمزه‌زاده، رئیس هیأت‌مدیره جامعه هتلداران ایران با بیان اینکه هتل‌ها در سال ۹۳افزایش نرخ نداشته‌اند گفته است، هتل‌ها این افزایش نرخ را به احترام و همراهی مردم در نوروز ۹۳اعمال نکردند و تصمیم گرفتند پس از تعطیلات، نرخ‌ها را اضافه کنند. آنطور که حمزه‌زاده گفته است، سازمان میراث فرهنگی موافقت برای افزایش نرخ هتل‌ها متناسب با نرخ تورم داخلی را اعلام کرد و افزایش نرخ خدمات هتل‌ها نیز از اول دی‌ماه اجرایی شد. حمزه‌زاده گفت: این افزایش نرخ نیز برای سال ۹۳است و امکان دارد در برخی استان‌ها حتی کمتر از ۲۰درصد هم اعمال شود. وی افزود: هزینه هتلداری در ایران پس از حذف یارانه‌ها بسیار گران شد، درحالی‌که قیمت‌ اقامت در هتل‌ها متناسب با هزینه‌ها رشد نکرد. به گفته او، قرار بود دولت پس از حذف یارانه‌ها از هتل‌ها حمایت کند، ولی هیچ حمایتی اتفاق نیفتاد. آنطور که حمزه‌زاده به ایسنا گفته است با اختیاری که سازمان میراث فرهنگی برای افزایش ۲۰درصدی نرخ هتل‌ها داده است، افزایش نرخ مجدد در نوروز ۹۴لزومی ندارد.

تسکین مقطعی نرخ سفر

هوشنگ غفارپور، عضو انجمن صنفی دفا‌تر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی ایران و فعال صنعت گردشگری اما در گفت‌وگو با همشهری اعلام کرد که افزایش ۲۰درصدی نرخ هتل‌ها تنها برای ۴‌ماه سال که فصل سفر در ایران است خوب است و تداوم آن در طول سال دامان هتلدار‌ها را می‌گیرد. غفارپور می‌گوید: از کسی که اجازه گران شدن ۲۰درصدی نرخ هتل را می‌دهد باید پرسید که مبنای این اقدام چیست؟ آیا با این روش می‌خواهید گردشگر جذب کنید؟ این فعال صنعت گردشگری اما از نیاز فوری صنعت گردشگری ایران برای داشتن یک نقشه راه خبر می‌دهد چون به اعتقاد او هر نوسان قیمتی در بازار گردشگری ایران برموضوع سفر تأثیرگذار است. غفارپور می‌گوید: وقتی نرخ هتل‌ها گران شود قیمت سفرهای داخلی نیز بالا می‌رود و از آنجا که امکان رقابت با قیمت‌های منطقه نیست نتیجه این می‌شود که حدود ۶هزار صندلی گردشگر در هفته به ترکیه سفر کند. به گفته این فعال صنعت گردشگری، دولت‌ها در تمام دنیا یارانه‌هایی به هتلدار‌ها پرداخت می‌کنند تا تعادل شبکه توریستی خود را نگه دارند، اما در ایران چون نگاه سطحی به صنعت گردشگری وجود دارد و مدیران این بخش نیز چندان حوصله فکر کردن به این موضوع را ندارند چنین اتفاقی نمی‌افتد.

رعایت حقوق شهروندان

تا همین چندماه پیش یک گردشگر اروپایی می‌توانست با ۱۲۰۰یورو به ایران سفر کند که اکنون تا پیش از اجازه گران شدن ۲۰درصدی نرخ هتل‌ها به ۱۷۰۰تا ۱۹۰۰یورو رسیده است. همین میزان افزایش نیز موجب شده بود تا برخی گردشگران خارجی سفر به ایران را کنسل کنند. اگر‌‌ همان گردشگر اروپایی قصد سفر به ترکیه را داشت می‌توانست برای یک هفته اقامت در هتل ۵ستاره آن کشور بدون استفاده از خدمات راهنمای تور ۶۰۰تا ۷۰۰یورو هزینه کند. برخی گردشگران داخلی اعلام کرده‌اند که هزینه سفر آن‌ها به خارج از کشور نسبت به سفر‌های داخلی ارزان‌تر تمام می‌شود. به همین دلیل است که غفارپور به همشهری گفته که گران شدن نرخ هتل‌ها در طولانی مدت دامان هتلدار‌ها را خواهد گرفت چون نرخ سفر در ایران را افزایش می‌دهد.

۱۳۹۳/۱۰/۲۱

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...