نسخه چاپی

فقیرترین قاره جهان به دنبال حضور در ماه

آفریقا در پروژه‌ای بلندپروازانه برای ارسال یك فضاپیما به ماه، در تلاش برای جمع‌آوری بودجه مالی است.

به گزارش نما به نقل از ایسنا، ماموریت Africa2Moon تاکنون توانسته تنها 13 هزار دلار از هدف اولیه 150 هزار دلار را بدست بیاورد و تنها سه هفته تا پایان این درخواست باقی مانده است.

درمقایسه، پروژه ماه موسوم به Lunar Mission One یک شرکت خصوصی انگلیسی توانست با سرمایه‌گذاری اجتماعی اینترنتی پیش از تاریخ موعود به حدود یک میلیون دلار کمک مالی دست یابد.

این عدم علاقه آشکار احتمالا به دلیل تصاویر منفی از آفریقا در نتیجه ناآرامی‌های سیاسی، بیماری و فقری است که کاملا با علم و اکتشاف فضایی در مغایرت قرار دارد.

اما مبارزه با این دیدگاه از آفریقا، یکی از اهداف اصلی پروژه Africa2Moon توسط بنیاد توسعه فضایی است که اعلام کرده حتی در صورت دست نیافتن به هدف بودجه ابتدایی به کار خود ادامه خواهد داد.

این گروه غیرانتفاعی در سال 2009 با همکاری پیتر مارتینز، رئیس آزمایشگاه فضایی دانشگاه کیپ تاون و همچنین رئیس شورای امور فضایی آفریقای جنوبی تاسیس شد.

این ماموریت شامل ارسال یک ماژول ساخت آفریقا به ماه توسط یک موشک آفریقایی است.

تیم این پروژه قصد دارند علاقه به تحصیل علم و فناوری را در میان جوانان آفریقایی افزایش داده و از فرار مغزها به کشورهای توسعه‌یافته جلوگیری کنند.

همچنین این فقیرترین قاره جهان در سال 2012 با تصمیمی که نوعی کودتای علمی بین‌المللی محسوب می‌شد، به عنوان میزبان بزرگترین تلسکوپ جهان انتخاب شد.

پروژه چند ملیتی آرایه تلسکوپ رادیویی کلیومتر مربع (SKA) با مشاهده عمیقتر جهان به بررسی انفجار بزرگ، سیاه‌چاله‌ها و کشف مرزهای جدید – برای مثال حیات فرازمینی – خواهد پرداخت.

محل ساخت این تلسکوپ در آفریقای جنوبی انتخاب شده است. آدریان تیپلادی، مدیر مناقصه محل SKA اظهار کرد: پروژه تلسکوپ SKA ثابت کرد که حتما مهارت‌ها و استعدادها و همچنین علاقه بسیار زیادی در این قاره وجود دارد.

آفریقای جنوبی توسعه‌یافته‌ترین اقتصاد را در قاره آفریقا داشته و تحت رژیم تبعیض نژادی سابقش، از تسلیحات هسته‌ای و یک برنامه موشک بالستیک برخوردار بوده است اما بنیاد توسعه فضایی به دنبال یک تلاش فراگیر آفریقایی است.

درخواست کمک مالی 150 هزار دلاری برای پوشش دادن مرحله اول بوده که قصد دارد تا پایان ماه نوامبر یک گزارش امکان سنجی را نهایی کرده و آن را به یک کنفرانس بین المللی ارائه دهد. در آن زمان، هزینه کلی ماموریت برآورد خواهد شد.

گذشته از بدبینی‌ها نسبت به آفریقا، کمبود تبلیغات در مورد پروژه نیز ممکن است با نرسیدن کمکهای مالی به حد انتظار نقش داشته باشد.

همچنین برخی منتقدان اظهار کرده‌اند که پولهای این چنینی بجای صرف شدن بر روی اکتشافات فضایی، بهتر است برای سایر پروژه‌ها مانند مقابله با ابولا و بیماری‌های دیگر بکار گرفته شوند.

اما طراحان این پروژه بر این باورند که سرمایه‌گذاری بر روی تحصیلات، بهترین راه برای پیشرفت قاره محسوب می‌شود.

به گفته آنها، انتخاب ماه برای انجام ماموریت بجای سایر پروژه‌های فضایی از آن روست که هر کودک آفریقایی می‌تواند بیرون قدم گذاشته و با نگاه کردن به آسمان از موفقیت کشورش احساس غرور کند.

۱۳۹۳/۱۰/۲۲

نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...