نسخه چاپی

ثقل اكبر و تحزب اسلامی

جواد مقصودی

«أَلَا إِنَّ حِزْبَ اللَّهِ هُمُ الْمُفْلِحُونَ»(1) حزب یعنی چه؟ حزب این است که عده‌ای که آرمان و اهداف واحدی دارند، دور هم جمع می‌شوند و دغدغه دارند که اهدافشان محقق شود و بدان‌ها‌ برسند. این افراد فکر می‌کنند یک نفر یا دو نفر نمی‌تواند به آن اهداف برسند یا مشکلی را حل یا رفع ظلم و ستم کنند. این‌ها دور هم گرد می‌آیند که چه کنند؟ تا بتوانند جلوی ظلم و ستم را بگیرند، عدالت برقرار کنند یا آرمان‌های دیگری که احزاب در پی دستیابی به آن‌ها هستند.

این امر عقلی، ضروری و منطقی است؛ زیرا هر عاقلی می‌داند اگر در جایی ستم بزرگی شد، یک نفر نمی‌تواند جلوی آن ظلم را بگیرد، باید عده‌ای جمع شوند و آن ستم را از بین ببرند و ارزشی را روی کار بیاورند. این قضیه منطقی و ضروری است که جمع شوند و احزاب را تشکیل بدهند و برای آن آرمان و هدفشان تلاش و کار کنند.

لذا این مسائل اقتضا می‌کند، حزب شکل بگیرد. به نظر من تشکیل حزب برای رسیدن به اهداف مقدس لازم و ضروری است، به‌خصوص در این مقطع زمانی.

در کشورها احزاب مختلفی وجود دارد، نظیر احزاب کمونیست، ماتریالیست‌ها، اشتراکی‌ها، کاپیتالیست‌ها، سرمایه‌داری‌ها و... هریک از این احزاب اهداف خاص خودشان را دارند و برای رسیدن به یک سری مقاصد تشریک مساعی و تلاش می‌کنند. عده‌ای هم تشکیل حزبی را می‌دهند که بتوانند حکومتی را به‌دست بگیرند.

حزب و تشکیلات امری لازم، ضروری و مطلوب است و در قرآن هم بدان اشاره شده است: «أَلَا إِنَّ حِزْبَ اللَّهِ هُمُ الْمُفْلِحُونَ» حزب‌الله و حزب خدا کسانی هستند که رستگارند. در مطالعه قرآن به آیه 80 سوره هود برخوردم که بسیار مهم و درباره قصه لوط است. تعدادی از ملائکه به خانه حضرت لوط(ع) آمدند و قوم لوط به تصور اینکه آن‌ها مهمانان زیبای لوط(ع) هستند به خانه‌اش هجوم بردند تا به مهمانان آن حضرت تعدی کنند. حضرت لوط(ع) به آنان گفت این کار بدی است و مرا نزد مهمانانم رسوا نکنید؛ اما گوششان بدهکار این حرف‌ها نبود. حضرت لوط(ع) چنین فرمود: «قَالَ لَوْ أَنَّ لِي بِكُمْ قُوَّه أَوْ آوِي إِلَى رُكْنٍ شَدِيدٍ». اگر قوت و قدرتی داشتم شما را سر جایتان می‌نشاندم و خلاصه اینکه عذاب بر شما نازل می‌کردم. بنابراین لوط(ع) پیامبر الهی آرزو می‌کند که قدرت به‌دست بیاورد تا امر خدا اجرا شود و جلوی تبهکاران، مفسدین و اسراف‌کاران را بگیرد. ایجاد قدرت، به‌خصوص برای ما مسلمان‌ها که بتوانیم اوامر الهی را اجرا کنیم، نواهی را ـ که از جانب خدا تعیین شده است ـ از بین ببریم و جلوی ستم ستمکاران را بگیریم، امری بدیهی و ضروری است. وجود حزب‌الله و حزب الهی که جلوی منکرات بایستیم و معروف را در میدان اجرا بیاوریم و به‌ منصه ظهور برسانیم و در مقابل ستمگران داخلی و خارجی بایستیم، نه‌تنها جایز است که در این مقطع که شرق و غرب مقابل اسلام و مسلمین شمشیر از رو بسته‌اند، واجب و ضروری است. آن‌ها هم برای اینکه در برابر اسلام و مسلمین بایستند و آن‌ها را شکست بدهند، حزب تشکیل داده‌اند.

درباره اینکه پرسیدید حزب اسلامی و الهی چگونه باید باشد؟ به نظر من یک حزب اسلامی که شامل همه احزاب الهی باشد، نداریم. پیشنهادم این است که عده‌ای فرهیخته و کسانی که دغدغه‌ اسلام و مسلمین را دارند، اراده کنند و تصمیم بگیرند و با تحقیق و پژوهش در قرآن، احادیث معصومین(ع)، تاریخ، سیره پیامبر(ص) و ائمه هدی(ع)، به‌خصوص سیره مولای متقیان علی‌ بن ابی‌طالب(ع) و نهج‌البلاغه ایشان و هر کتابی که در این زمینه تألیف و منتشر شده است و با استفاده از دانشمندان حوزه و دانشگاه و به مسابقه‌گذاشتن این امر مهم اساسنامه‌ای مبتنی بر قرآن، احادیث، سیره پیامبر اعظم(ص)، نهج‌البلاغه و حکومت امیر مؤمنان علی(ع) تهیه کنند که جامع و مانع باشد و کسی نتواند از آن ایراد و اشکال بگیرد. یک نفر باید کمر همتش را ببندد و در این راه حرکت کند. مؤتلفه اسلامی هم این نظر و قصد را دارد که این کار را انجام بدهد؛ ولی نیاز به نیروهای فرهیخته و بیشتر و بودجه لازم دارد. اگر مؤتلفه اسلامی بتواند در این زمینه امکانات مورد نیاز را از آن‌هایی که علاقمند به اسلام و مسلمین هستند، تهیه کند می‌تواند اساسنامه‌ای با استفاده از حوزه، دانشگاه، فرهیختگان، تاریخ‌دانان و طراحان برای همه احزاب سراسر جهان اسلام تنظیم کند.

چنانچه این اساسنامه و شرح وظایف تهیه و آماده شود، همین قضیه بین همه احزاب اسلامی وحدت ایجاد خواهد کرد و وقتی احزاب بزرگ اسلامی با هم به وحدت رسیدند، همه کشورها ان‌شاءالله به‌تدریج به وحدت دست می‌یابند و نتیجه خواهد داد.

امیدواریم کسانی که علاقمند به اسلام و مسلمین هستند و دغدغه قدرت اسلام را دارند، برای تأمین این هزینه‌ها قدم بردارند. اگر به مؤتلفه اسلامی در این راه کمک کنند، مؤتلفه دست به این کار خواهد زد و وارد میدان عمل خواهد شد.

ان‌شاءالله با دعای امام راحل(ره) و هدایت رهبر معظم انقلاب اسلامی نظام الهی اساسنامه جامع و مانعی برای همه احزاب اسلامی در سراسر جهان تهیه کند و بتوانیم با این برنامه وحدت و یگانگی بین مسلمین جهان را فراهم کنیم.

پی‌نوشت‌:

(1) قرآن کریم، سوره مجادله، آیه 22

۱۳۹۳/۱۰/۲۳

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...