نسخه چاپی

مانعی در مسیر توسعه روابط تهران - باكو وجود ندارد

سفیر ایران در آذربایجان با بیان اینكه مانعی در مسیر توسعه روابط ۲ كشور وجود ندارد، ایجاد ناامنی در منطقه را به نفع كشورهای منطقه ندانست و بر حل و فصل مناقشه قره‌باغ به صورت مسالمت‌‌آمیز تأكید كرد.

به گزارش نما به نقل از فارس، محسن پاک آیین سفیر ایران در جمهوری آذربایجان در گفت‌وگو با خبرگزاری «رپورت»، تعامل مثبت با کشورهای همسایه را یکی از بزرگ‌ترین موفقیت‌های سیاست خارجی ایران در سال 2014 دانست.

وی با اشاره به مجاورت ایران با 15 کشور از طریق مرزهای زمینی و دریایی افزود:ما با روسیه روابط بسیار خوبی داریم. در رابطه با قزاقستان و ترکمنستان احداث خط راه آهن بین ایران و این دو کشور نمایانگر تداوم روابط دوستانه است. روابط رو به توسعه با پاکستان داریم. مناسبات با افغانستان بسیار خوب است و پس از برگزاری انتخابات ریاست جمهوری در این کشور از هیچ تلاشی برای برقراری ثبات در این کشور دریغ نکردیم.

سفیر ایران افزود: در حال حاضر عراق نزدیک‌ترین دوست ماست و ما به دولت عراق برای مبارزه با تروریسم کمک می‌کنیم. ما با کشورهای خلیج‌فارس نیز روابط نزدیکی داریم و در سال گذشته نسبت به سال‌های قبلی تعداد بیشتری هیأت از کشورهای عربی به کشور ما سفر کرده است. ترکیه یکی از بزرگ‌ترین شرکای اقتصادی ایران در منطقه است و در مجموع دیپلماسی تقویت مناسبات با همسایگان موفق بوده است.

پاک‌آیین با اشاره به اینکه وجود برخی اختلاف‌نظرها بین دو کشور همسایه غیر طبیعی نیست، افزود:ممکن است با کشوری در رابطه با مبارزه با تروریسم اختلاف نظر داشته باشیم و شاید گروه تروریستی داعش نیز از این اختلافات سوء استفاده می‌کند، ولی ما مذاکرات با کشورهای همسایه را ادامه می‌دهیم و سعی داریم مواضع را به یکدیگر نزدیک کنیم.

سفیر کشورمان روابط بین ایران و جمهوری آذربایجان در سال 2014 را مثبت ارزیابی کرد و گفت: با توجه به تعداد سفرهای متقابل و بخصوص چهار بار دیدار در سطح روسای جمهور و تعدد اسناد امضا شده بین دو کشور، 2014 سال بسیار فعالی بوده است.

وی گفت: البته این به معنی آن نیست که تمام انتظارات ما برآورده شده، اهداف بزرگتری داریم و انشاء الله در سال 2015 به این اهداف بزرگ می‌رسیم، چرا که امروز مانعی در مسیر توسعه روابط دوجانبه وجود ندارد.

پاک‌آیین احداث راه‌آهن قزوین - آستارا را از اولویت‌های برنامه‌های دو کشور خواند و افزود: این خط آهن ایران، جمهوری آذربایجان و روسیه را متصل کرده و راهی برای دسترسی کشورهای مستقل مشترک‌المنافع به جنوب ایجاد می‌کند، حتی این پروژه برای چین هم جالب است. شرکت‌های راه‌آهن ایران ، جمهوری آذربایجان و روسیه سندی در مورد احداث سریع این پروژه امضا کرده‌اند و احداث این راه‌آهن در سال 2015 تسریع خواهد یافت.
سفیر ایران در پاسخ به سؤالی در مورد درگیری‌های نظامی در منطقه مورد مناقشه قره باغ گفت:ما با وقوع این حوادث موافق نیستیم و تأسف می‌خوریم که چنین حوادثی رخ داده است. ایجاد ناامنی در منطقه به نفع کشورهای منطقه، از جمله ایران نیست. برای تأمین امنیت مناقشه قره باغ باید به صورت عادلانه حل و فصل شود.

وی با اشاره به اینکه برخی از کشورهای گروه مینسک عضو دائمی شورای امنیت سازمان ملل متحد هستند،افزود: به نظرمان، اگر قطعنامه‌های سازمان ملل متحد اجرا شوند، امنیت منطقه‌ای حاکم خواهد شد.

پاک‌آیین گفت: مناقشه قره‌باغ باید به صورت مسالمت‌آمیز حل شود و راه‌حل نظامی ندارد و در صورت نیاز، ما نیز می‌توانیم مأموریتی برای حل این مناقشه بر عهده بگیریم.

۱۳۹۳/۱۰/۲۳

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...