نسخه چاپی

نظرسنجی درباره دغدغه‌ای به نام سربازی

بخریم یا برویم؟

عکس خبري -بخريم يا برويم؟

من واقعاً با این طرح مخالفم. این طرح حق ماهایی را كه دو سال از عمرمان را گذاشتیم و سختی كشیدیم تضییع می‌كند. /این طرح، خیلی خوب است … خیلی‌ها كه به هر دلیلی به سربازی نرفته‌اند و در تمام این مدت نمی‌توانستند به خارج از كشور بروند یا كاری برای خود دست و پا كنند.

علی مرادی-به گزارش نما ،سربازی، برای خیلی از جوان‌های ایرانی، دغدغه‌ای بزرگ به حساب می‌آید که کاسه چکنم چکنمش را از مدت‌ها قبل، به دست می‌گیرند. خیلی‌هاشان از سال‌ها قبل از آنکه بخواهند به سربازی بروند، به دنبالی راهی برای نرفتن می‌گردند و خیلی‌ها هم مشقت‌های تحصیل را به جان می‌خرند تا شاید دیرتر به سربازی بروند یا مثلا فرجی شود بلکه اصلاً نروند. در این بین البته نباید از گروه نه چندان اندکی که خدمت به وطن را از افتخارات خود می‌دانند و برای رسیدن به دوره شیرین سربازی روزشماری می‌کنند هم به راحتی گذشت. آن‌هایی که در این دوره بهترین دوستانشان را پیدا می‌کنند، از تجربیات آن برای زندگی آینده‌شان بهره می‌گیرند و در نهایت هم در دفتر خاطراتشان، دوران سربازی را یکی از پررنگ‌ترین دوران‌های زندگی خود می‌پندارند. اما در کنار تمام این اقشار هستند عده‌ای که در چالش انتخاب بین رفتن یا نرفتن به سربازی، نرفتن را انتخاب کرده‌اند. افرادی که اخیراً و با قانونی که اعلام شده، در صورت گذشت هشت سال از غیبتشان می‌توانند با ۲۰ تا ۵۰ میلیون تومان هزینه، از خدمت سربازی معاف شوند. این اتفاق، بهانه‌ای شد تا به جمع مردم کوچه و بازار برویم و نظرشان را درباره این طرح جویا شویم. آن‌ها نظرات متفاوتی دادند که در بعضی موارد می‌تواند حتی مسئولان را هم به فکر فرو ببرد.

محمد – ۲۳ ساله – سربازی رفته: این طرح، خیلی خوب است … خیلی‌ها که به هر دلیلی به سربازی نرفته‌اند و در تمام این مدت نمی‌توانستند به خارج از کشور بروند یا کاری برای خود دست و پا کنند، با این طرح می‌توانند برای زندگیشان برنامه بریزند.

علی - ۳۱ ساله – سربازی نرفته: من خودم سربازی نرفته‌ام. الان هم ۵۰ میلیون تومان ندارم که بدهم و معاف شوم. اگر هم داشتم نمی‌دادم. اصلاً چرا باید برای دورانی که دو سال از زندگیم را تلف می‌کند، پول بدهم. می‌مانم تا روزی برسد که بگویند دیگر لازم نیست به سربازی بروی.

حسین - ۲۷ ساله – مشغول خدمت سربازی: من قبل از آنکه به سربازی بروم، برای خودم بروبیایی داشتم. دو جا کار می‌کردم و شرایطم خوب بود. اما به محض اینکه به سربازی رفتم، تمام این موقعیت‌ها را از دست دادم. نمی‌دانم که کار درستی کردم یا نه. اما هر چه بود، حس می‌کنم که دو سال از عمرم دارد در شرایطی می‌گذرد که می‌توانستم در آن دو سال کارهای بهتر و پرثمرتری را بکنم. از این جهت شاید این قانون جدید، طرح خوبی باشد. چرا که آن‌هایی که به هر دلیلی سربازی نرفته‌اند می‌توانند بدون دغدغه کارهای مفیدی را انجام دهند.

سامان - ۲۴ ساله – سربازی رفته: من واقعاً با این طرح مخالفم. این طرح حق ماهایی را که دو سال از عمرمان را گذاشتیم و سختی کشیدیم تضییع می‌کند. مگر خون آن‌ها که کار خلافی کردند و به سربازی نرفته‌اند، رنگین‌تر از ماست؟ من فکر می‌کنم این طرح را دادند تا فوتبالیست‌هایی که از سربازی فرار کرده‌اند و برایشان ۵۰ میلیون تومان پولی نیست، سربازی‌شان بخرند و خلاص.

آرش – ۲۵ ساله – معاف از سربازی: این هم مثل خیلی از طرح‌های دیگر است که یک روز می‌دهند و یک روز برمی‌دارند. آخر سر هم یک عده منتفع می‌شوند و یک عده هم متضرر. ای کاش سرانجام طرحی ارائه شود که بتواند راهکاری برای سربازی باشد. این که نمی‌شود که هر وقت سرباز کم باشد، بیایند و بگویند همه باید به سربازی بروند  و هر وفت هم سرباز زیاد شود بگویند می‌شود، سربازی را خرید.

حمید – ۱۹ ساله – دارای معافیت تحصیلی: ای کاش این طرح تا سال‌های آینده هم ادامه داشته باشد. اگر اینطوری باشد، من به سربازی نمی‌روم و می‌گذارم چند سال بعد، آن را می‌خرم. اینطوری هم به کارم می‌رسم، هم به زندگیم و هم به سربازی. اما می‌ترسم از اینکه این طرح را زود تغییر دهند. آن موقع فکر کنم که بدبخت می‌شوم.

رسول – ۲۹ ساله – مشغول خدمت: من دیر به سربازی رفتم و حالا دارم دوران دیرکردم را می‌گذرانم. نمی‌دانم که این طرح خوب است یا بد. اما هر چه هست به نظرم باید طوری برنامه‌ریزی می‌شد که حتی این افرادی هم که هم‌اکنون مشغول خدمت هستند، می‌توانستند از آن بهره‌مند شوند. بدون شک در این صورت خیلی‌ها از آن استفاده می‌کردند.

۱۳۹۳/۱۰/۲۴

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...