نسخه چاپی

حكم حبس فعال حقوق بشر در عربستان سعودی

دادگاه ویژه كیفری ریاض "ولید ابو الخیر"، رئیس دیده بان حقوق بشر عربستان، را به 15سال حبس- با حذف قید قبلی 5 سال عدم اجرا – محكوم كرد.

به گزارش نما به نقل از العالم پیش از این ابو الخیر به 15 سال حبس با قید 5 سال عدم اجرا محکوم شده بود؛ اما دادگاه مزبور روز گذشته قید مذکوررا از حکم وی حذف کرد.

پایگاه اینترنتی ولید ابو الخیر، که توسط برخی از دوستانش اداره می شود، در این باره نوشت: دادگاه ویژه کیفری، مجازات ابو الخیر را مادامی که ایشان عذرخواهی یا عقب نشینی [از مواضعش ] نکرده است به 15 سال کامل بدون قید عدم اجرا افزایش داد.

در این پایگاه آمده است: قاضی پافشاری کرد که ولید ابو الخیر با دادگاه همکاری کند وبه اتهام ها پاسخ دهد، اما ولید با رد مبادرت به هرگونه اقدام تروریستی از پاسخ به اتهامات خودداری کرد.

بر پایه این گزارش شماری از دیپلمات های اتحادیه اروپا وآمریکا نیز در این دادگاه حضور داشتند اما از حضور زن ها به بهانه نبود بازرس زن در دادگاه جلوگیری شد.

دادگاه ویژه کیفری ریاض در 6 جولای سال 2014 ابو الخیر را به 15 سال حبس با قید 5 سال عدم اجرا و پرداخت 200 هزار ریال (53 هزار دلار) محکوم کرد. دادگاه همچنین وی را 15 سال ممنوع الخروج کرد.

تلاش برای براندازی "ولایت شرعی"، توهین به نظام حاکم و مسئولان و تحریک افکار عمومی از جمله اتهام های مطرح شده علیه ابوالخیر در دادگاه است.

ابو الخیر رئیس مرکز دیده بان حقوق بشرعربستان است که به عنوان یک سازمان مستقل در سال 2008 تاسیس شد. ابوالخیراما با سرکوب نهادهای حکومتی مواجه و از مارس 2012 ممنوع الخروج شد.

دادگاه ویژه کیفری ریاض در سال 2008 به بهانه محاکمه افراد مظنون به اقدامات تروریستی ایجاد شد.

برخی تشکل های حقوقی دولت عربستان را به سوء استفاده از طرح مبارزه با تندروها برای بازداشت مخالفان سیاسی متهم می کنند. مقام های عربستان اما آن را تکذیب می کنند.

۱۳۹۳/۱۰/۲۳

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...