نسخه چاپی

پیش بینی درآمدهای نفتی در بودجه 94

سخنگوی كمیسیون تلفیق به تشریح درآمدهای نفتی در بودجه 94 با توجه به عوامل سیاسی، اقتصادی و مدیریتی پرداخت.

به گزارش نما به نقل از مهر، محمد مهدی مفتح، سخنگوی کمیسیون تلفیق بودجه 94 در حاشیه جلسه علنی روز چهارشنبه مجلس شورای اسلامی در نشست خبری به تشریح برنامه‌های این کمیسیون پرداخت و با اشاره به بررسی بخش‌های درآمدی بودجه سال آینده، گفت: در بررسی بخش درآمدی بودجه، میزان درآمد از نفت باید مورد بررسی قرار گیرد که برای این کار توان تولید و صادرات نفت و نیز قیمت نفت و همچنین قیمت ارز برای تبدیل ارز حاصل از نفت به ریال باید تعیین شود.

وی با اشاره به اینکه سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی، گزارشی را درباره بازار نفت ارائه کرد که در خصوص قیمت نفت در سال آینده، پیش‌بینی‌هایی را مطرح کرده است، افزود: بر اساس این گزارش، یکی از عوامل موثر در قیمت نفت، عوامل سیاسی و مدیریتی است.

نماینده مردم تویسرکان ادامه داد: بر اساس این عامل، در حوزه کشورهای صادرکننده نفت، درگیری در لیبی همچنان ادامه دارد که این امر تولید نفت این کشور را از ظرفیت یک میلیون به 300 هزار بشکه تقلیل داده است. از سوی دیگر تحولات در عربستان نیز می‌تواند بر قیمت نفت تاثیر بگذارد و همچنین در روسیه که یکی از مهم‌ترین کشورهای تولیدکننده نفت است، بحران اوکراین بر قیمت نفت تاثیر می‌گذارد.

وی عوامل اقتصادی و فنی را از دیگر عوامل موثر در قیمت نفت در سال آینده خواند و گفت: جداول مختلفی که در اختیار داریم نشان می‌دهد آمریکا توان تولید نفت خود را از پنج میلیون به 9 میلیون بشکه در روز بالا برده است، روسیه 10 میلیون بشکه در روز، عراق 3.5 میلیون بشکه، عربستان 10 میلیون بشکه و ایران حدود 3.5 بشکه توان تولید نفت دارد که این عوامل می‌تواند بازار نفت را روشن کند.

مفتح خاطر نشان کرد: البته در آمریکا تولید نفت شیل از لایه‌های غیرمتعارف انجام می‌شود که هزینه سنگین آن موجب شده این امر توجیه اقتصادی نداشته باشد.

سخنگوی کمیسیون تلفیق با بیان اینکه در بخش تقاضا توجه به رشد اقتصادی دنیا تعیین‌کننده است، گفت: پیش‌بینی رشد اقتصادی در سال آینده نشان می‌دهد، کشورهای خریدار نفت کشورمان از جمله چین، هند و کُره رشد اقتصادی بالایی را برای سال 2015 در پیش‌رو دارند.

نماینده مردم تویسرکان همچنین به پیش‌بینی موسسات معتبر دنیا از قیمت نفت در سال آینده پرداخت و گفت: منابعی که در اختیار داریم نشان می‌دهد که قیمت نفت از 72 دلار تا 85 دلار پیش‌بینی شده است. البته در بدبینانه‌ترین حالت، بانک مورگان استنلی این قیمت را 43 دلار پیش‌بینی کرده است.

مفتح خاطر نشان کرد: باید این را در نظر گرفت که دولت با 72 دلار لایحه بودجه 94 را تنظیم کرده اما به هر حال وظیفه ما این است که در زمان تصمیم‌گیری با دقت بالاتری قیمت نفت را پیش‌بینی کنیم.

وی با اشاره به اینکه صندوق توسعه ملی گزارشی از 9 ماه سال 93 در حوزه پرداخت‌ها ارائه کرده است، گفت: صندوق توسعه ملی در حوزه پرداخت‌های ریالی به 18 بانک دولتی و غیردولتی در 9 ماه در رشته‌های صنعت و معدن و گردشگری به میزان 2950 میلیارد تومان و در حوزه کشاورزی، آب و صنایع تکمیلی به میزان 3020 میلیارد تومان پرداخت کرده که در مجموع 5970 میلیارد تومان تسهیلات ریالی را شامل می‌شود.

نماینده مردم تویسرکان افزود: همچنین در حوزه پرداخت‌های ارزی، صندوق توسعه ملی با 19 بانک و موسسه مالی، عملیات پرداخت داشته که 24.4 میلیارد دلار بابت آن پرداخت نموده است که با در دست داشتن این اطلاعات، می‌توان در کمیسیون تلفیق، میزان درآمدی بودجه را تعیین و برای آن تصمیم‌گیری کرد.

مفتح خاطر نشان کرد: بعد از پایان بررسی درآمدهای نفتی، به حوزه درآمدهای مالیاتی خواهیم پرداخت تا پس از آن وارد بخش هزینه‌ها شویم، پیش‌بینی می‌کنیم در هفته آینده بخش درآمدها، تمام و سپس وارد بخش‌های هزینه‌ای شویم.

سخنگوی کمیسیون تلفیق از تشکیل پنج کمیته تخصصی در امور دفاعی، اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی و کمیته رسیدگی به شرکت‌ها خبر داد که به طور تخصصی‌تر مسائل موجود را بررسی و گزارش آن را به کمیسیون تلفیق ارائه می‌دهند.

۱۳۹۳/۱۰/۲۴

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...