نسخه چاپی

اوباما: شكست مذاكرات به رویارویی نظامی منجر خواهد شد

رئیس‌جمهور آمریكا در كنفرانس خبری مشترك با نخست‌وزیر بریتانیا اعلام كرد كه بر اساس توافق موقت ایران برنامه هسته‌ای خود را متوقف كرده و در بسیاری حوزه‌ها عقب رانده است.

به گزارش نما به نقل از تسنیم، باراک اوباما، رئیس‌جمهور آمریکا، در کنفرانس خبری مشترک با دیوید کامرون، نخست‌وزیر بریتانیا، در پاسخ به سؤالی درباره احتمال وتوی تحریم‌های احتمالی کنگره علیه ایران گفت: "زمانی که رئیس‌جمهور شدم تعهد داردم که ایران به هسته‌ای دست ننخواهدیافت و هر چه می‌توانیم انجام خواهیم داد. اگر ایران به سلاح هسته‌ای دست یابد با یک مسابقه تسلیحاتی در منطقه مواجه خواهیم شد."
وی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: "ما به صورت سیستماتیک با کمک کنگره تأثیرگذارتین رژیم تحریم‌ها را علیه ایران اعمال کردیم با استفاده از یک فعالیت دیپلماتیک وسیع دنیا را متحد کرده و ایران را منزوی کردیم."

رئیس‌جمهور آمریکا در اداکه گفت: "توافق موقت برنامه هسته‌ای آنها را متوقف کرده و در بخش‌هایی برای مثال در حوزه ذخایر مواد هسته‌ای این برنامه را به عقب رانده است."

وی بار دیگر تأکید کرد که شانس دستیابی به یک توافق دیپلماتیک هسته‌ای کمتر 50-50 است اما در ادامه تأکید کرد که عدم دستیابی به توافق هسته‌ای از طرق دیپلماتیک به رویارویی نظامی منجر خواهد شد.

اوباما گفت که اگر ایران نتواند تضمین‌های لازم را درباره ماهیت صلح‌آمیز برنامه هسته‌‌ای خود بدهد اولین کسی خواهد بود که به کنگره رجوع خواهد کرد. وی افزود: "بارها گفته‌ام که تمام گزینه‌ها بر روی میز است."

رئیس‌جمهور آمریکا ضمن اینکه از کنگره خواست تا درباره تصویب تحریم‌های جدید علیه ایران دست نگه دارد بار دیگر تأکید کرد که در صورت تصویب چنین طرحی آن را وتو خواهد کرد.

۱۳۹۳/۱۰/۲۶

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...