نسخه چاپی

ولی‌عهد جدید سعودی كیست؟+تصاویر

امیر سلمان بن عبد العزیز آل سعود بیست و پنجمین فرزند از فرزندان "عبد العزیز آل سعود"، بنیانگذار پادشاهی عربستان سعودی است كه سه دوره حاكم ریاض بوده و پیش از انتخاب ولی‌عهدی مقام وزیر دفاع عربستان را بر عهده داشت.

به گزارش فارس، امیر سلمان بن عبد العزیز آل سعود در 31 دسامبر 1935 در ریاض به دنیا آمد و بیست و پنجمین فرزند از فرزندان "عبد العزیز آل سعود"، بنیانگذار پادشاهی عربستان سعودی به شمار می‌آید و مادر وی "حصه بنت احمد السدیری است.

175588_364.jpg


امیر سلمان در کودکی در کنار ملک عبد العزیز




سلمان بن عبد العزیز را باید یکی از مهمترین ارکان خاندان سلطنتی عربستان سعودی برشمرد و شخص سلمان مشاور شخصی پادشاهان سعودی و یکی از افرادی است که به آنها "هفت سدیری" گفته می‌شود و منظور همان فرزندان ذکور ملک عبد العزیز از حصه هستند.

سلمان تحصیلات مقدماتی خود را در مدرسه امرا و شاهزادگان در ریاض سپری کرد.

در 16 مارس 1954 هنگامی‌که به نیابت برادر تنی خود "نایف بن عبد العزیز" به امیری ریاض، پایتخت عربستان رسید وارد دنیای سیاست شد.

در 18 آوریل 1955 حاکم ریاض شد و تا 25 دسامبر 1960 در این سمت باقی بود تا این‌که در این تاریخ از سمت خود استفعا داد.

175589_879.jpg


سلمان بن عبد العزیز در جوانی





در 4 فوریه 1963 بار دیگر حاکم ریاض شد.

در 5 نوامبر 2011 نیز به وزیری دفاع عربستان سعودی رسید و همچنان این سمت را در اختیار داشت.

سلمان بن عبد العزیز مالک 10 درصد سهام مجموعه سعودی بازاریابی و تحقیقات است که روزنامه فرامنطقه‌ای "الشرق الاوسط" نیز جزو تملک این مجموعه است و سلمان با اینکه سهامی اندکی از این روزنامه را در اختیار دارد، اما از طریق پسرش "فیصل" بر گرایش‌های فکری و سیاسی این روزنامه حاکم است.

175590_259.jpg



سلمان بن عبد العزیز در جوانی


سلمان تاکنون سه بار ازدواج کرده است. اولین همسر وی "سلطانة بنت ترکی بن أحمد السدیری" بود که فوت کرده و از او دارای شش فرزند به نام‌های امیر فهد، امیر سلطان، امیر أحمد، امیر عبد العزیز، امیر فیصل، و شاهزاده حصة است.

همسر دوم سلمان "فهدة بنت فلاح بن سلطان" از خاندان "آل حثلین" است که از او نیز دارای شش فرزند به نام‌های امیر محمد، امیر ترکی، امیر خالد، امیر نایف، امیر بندر، وامیر راکان است.

اما همسر سوم سلمان "سارة بنت فیصل بن ضیدان أبو اثنین السبیعی" است که وی را طلاق داده و امیر سعود تنها فرزند وی از این ازدواج است.

شاهزاده سلطان بسان دیگر شخصیت‌های خاندان سعودی شخصیتی محافظه‌کار و مخالف هرگونه اصلاحات و تغییر و تحول است. تلگراف دیپلماتیک ارسال شده از سفارت آمریکا در ریاض که در سال 2007 توسط سایت ویکی‌لیکس منتشر شد، درباره شاهزاده سلمان چنین می‌گوید: سلمان مخالف دمکراسی و آزادی است و معتقد است که این‌دو برای عربستان سعودی به هیچ‌وجه مناسب نیستند و براین اساس وی خط‌مشی محافظه‌کارانه شدیدی را در قبال اصلاحات اجتماعی و فرهنگی دنبال می‌کند، با این حال از جمله شخصیت‌های مورد قبول کاخ سفید است که واشنگتن در تعامل با آن احساس راحتی بسیاری می‌کند.

175591_815.jpg




رقص شمشیر شاهزاده سلمان و جرج بوش، رئیس جمهور سابق آمریکا


"رابرت جردن"، سفیر آمریکا در ریاض طی سال‌های 2001 تا 2003 در این‌باره می‌گوید که سلمان از جمله شخصیت‌های خاندان سعودی است که می‌تواند هدایت کشور را به دست گیرد و در عین حال به عادات و آداب و رسوم محافظه‌کارانه احترام بسیار می‌گذارد.

وی در ادامه افزود: اگرچه سلمان هرچیزی را که آمریکا بگوید بدون بحث و مناقشه نمی‌پذیرد، اما در عین حال به اهمیت روابط دو کشور بسیار آگاه است.

امیر سلمان پس از اینکه بیش از 50 سال حاکم شهر ریاض پایتخت عربستان سعودی بود، سال گذشته و پس از انتصاب "نایف بن عبد العزیز" به ولی‌عهدی این کشور مسئولیت وزارت نفت عربستان سعودی را برعهده گرفت؛ این وزارتخانه از مدت‌ها پیش خریدهای تسلیحاتی عربستان را از کشورهای هم‌پیمان خود مانند آمریکا و انگلیس و فرانسه برعهده دارد تا به اصطلاح صاحب بزرگ‌ترین و قدرتمندترین ارتش در خاورمیانه و خلیج فارس باشد.

175592_465.jpg


شاهزاده سلمان و عبد الله بن عبد العزیز، پادشاه عربستان



سلمان پس از انتصاب به وزیری نفت عربستان از لندن و واشنگتن دیدن و با "دیوید کامرون"، نخست وزیر انگلیس و "باراک اوباما"، رئیس جمهوری آمریکا دیدار و گفت‌وگو کرد.

سلمان را باید از جمله افزاد بسیار با نفوذ خاندان آل سعود برشمرد، وی هنگامی‌که ملک عبد الله، پادشاه عربستان دست به اصلاحاتی صوری در کشور زد، هشدار داد که این اصلاحات باید روند بسیار آهسته و کندی داشته باشد تا مبادا خشم و غضب محافطه‌کاران سعودی را برانگیزد.

سلمان معتقد به حفظ اختلاف طبقاتی و اختلاف طایفه‌ای و قبیله‌ای است.

۱۳۹۱/۳/۲۹

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...