نسخه چاپی

برنامه دولت برای كاهش مصرف گاز

افزایش مصرف گاز در داخل كشور موجب شده است دولت با وجود كاهش قیمت جهانی گاز به دنبال افزایش قیمت گاز در داخل كشور برای سال 94 باشد تا از این طریق مصرف این حامل انرژی را كنترل كند.

به گزارش نما به نقل از فارس در حالی مصرف گاز کشور روز گذشته به رکورد ٦٠٢ میلیون مترمکعب رسید که از این میزان ٤١٣ میلیون مترمکعب گاز در بخشهای خانگی و تجاری مصرف شده است.

همچنین این گزارش اضافه می کند ١١٤ میلیون مترمکعب گاز در بخش نیروگاهی و ٧٥ میلیون مترمکعب گاز در بخش صنایع عمده مصرف شده است.
35 میلیون متر مکعب تا نقطه سر به سر

این گزارش اضافه می کند براساس گفته های مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران روز گذشته 666 میلیون متر مکعب گاز در کشور تولید شده است که به طور میانگین می توان گفت در طول سال 93 تولید گاز کشور به 637 میلیون متر مکعب رسیده است براین اساس تنها بامصرف 35 میلیون متر مکعب میزان مصرف و تولید گاز به نقطه سربه سر می رسد که این موضوع برای صنعت نفت و کشور خوشایند نیست زیرا با صرفه جویی بیشتر می توان از گاز محصولات باارزش افزوده بیشتر تولید و به پاکی هوا کمک کرد.

افزایش قیمت برنامه دولت برای کاهش مصرف گاز

با وجود سقوط آزاد قیمت نفت خام در بازار جهانی، قیمت گاز طبیعی نیز دستخوش تغییر شد و در بازار جهانی کاهش یافت اما به گواه آنچه در ابتدای این گزارش آمد شرایط مصرف گاز با قیمت های فعلی در داخل کشور روند فزاینده ای دارد به همین دلیل دولت حاضر به کاهش قیمت این حامل انرژی در داخل کشور نیست و حتی مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران در نشست خبری خود اعلام کرد هم اکنون گاز با سوبسید در داخل به فروش می رسد.

با نگاهی به قیمت فروش گاز در داخل کشور می‌توان گفت که به طور میانگین هرمتر مکعب گاز در بخش خانگی و تجاری 100 تومان معادل 4 سنت، در بخش سوخت صنایع و پتروشیمی ها 132 تومان معادل 5 سنت و خوراک پتروشیمی ها 13 سنت به فروش می رسد.

با این شرایط وزارت نفت در قالب لایحه قانون بودجه سال 1394 پیشنهادها و سناریوهای خود برای افزایش 20 درصدی قیمت فروش گاز در داخل کشور را تقدیم مجلس شورای اسلامی کرده است که با این شرایط باید گفت اگر این لایحه به تصویب نمایندگان مجلس شورای اسلامی برسد از ابتدای سال 94 شاهد افزایش قیمت گاز در کشور خواهیم بود.

۱۳۹۳/۱۰/۲۹

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...