نسخه چاپی

عقب نشینی كنگره آمریكا در برابر ایران

در حالی كه جنگ طلبان كنگره آمریكا از چند هفته قبل بر طبل تشدید تحریم ها علیه ایران می كوبیدند؛ در نشست امروز (سه شنبه) طرحی را بررسی می كنند كه اعمال هر نوع تحریمی را تا پایان زمان (30 ژوئن/20 تیر 1394) مذاكرات به تعویق می اندازد.

به گزارش نما به نقل از ایرنا منابع خبری اعلام کردند کمیسیون بانکداری مجلس سنا آمریکا روز سه شنبه طرح بازنگری شده 'مارک کرک' سناتور جمهوری خواه ایالت ایلینوی و 'باب منندز' سناتور دمکرات ایالت نیوجرسی را بررسی می کند و طرح یادشده روز پنج شنبه این هفته در این کمیسیون به رای گذاشته می شود.

افزون بر این 'باراک اوباما' رییس جمهوری آمریکا نیز روز جمعه گذشته (26 دی) در نشست مشترک خبری با 'دیوید کامرون' نخست وزیر انگلیس گفت که تحریم های جدید علیه ایران می تواند باعث شکست مذاکرات شود و در نهایت، ایران با کنار کشیدن از گفت و گوهای هسته ای، می تواند آمریکا را مسوول این وضعیت معرفی کند.

وی از کنگره آمریکا خواست تا با خویشتنداری بیشتری روند مذاکرات را دنبال کند و تهدید کرد در صورت تصویب قانون تحریمی جدید علیه ایران این قانون را با استفاده از اختیارات ریاست جمهوری وتو خواهد کرد.

در همین حال 'لیندسی گراهام' سناتور جمهوری خواه از ایالت کارولینا جنوبی نیز روز یکشنبه گفت که اگر اوباما اجازه دهد توافق نهایی با ایران به تصویب کنگره برسد تلاش ها برای تشدید تحریم ها علیه ایران را متوقف خواهد کرد.

یکی از مشاوران اوباما این طرح را مضحک و موجب کاهش اختیارات ریاست جمهوری آمریکا دانست.

وی این طرح را گزینه ای جایگزین برای تحریم های ایران دانست و گفت که 'اگر اوباما تصور کند تحریم ها مخرب است و نتیجه را نقض می کند، من آماده ام تا رای به این طرح را نادیده بگیرم اما اوباما بپذیرد هر توافقی با ایران به شرط تایید یا عدم تایید کنگره نهایی شده یا کنار گذاشته می شود'.

'دن پفیفر' مشاور کاخ سفید نیز با اظهارات گراهام در مورد اعمال تحریم های بیشتر علیه ایران مخالفت کرد و گفت: 'در حیطه اختیارات کنگره نیست که بر این توافق تاثیر گذارد، زیرا این اقدام آمریکا را در موضع بدی قرار خواهد داد؛ نه تنها در مورد ایران بلکه در مورد کل جهان. اما کاخ سفید به مشاوره با کنگره ادامه می دهد'.

از سوی دیگر براساس این طرح ؛درصورت عدم توافق نهایی در مذاکرات جاری بین تهران و گروه 1+5 تا 30 ژوئن به تدریج تحریم هایی علیه ایران وضع خواهد شد.

به گفته مشاوران نمایندگان در کنگره این تحریم ها تنها در صورتی اجرایی می شود که مذاکرات 30 ژوئن (20 تیر 1394) به نتیجه نرسد و بخش هایی مانند نفت، بانکداری را شامل می شود.

همچنین در صورت توافق نهایی با ایران ،رییس جمهوری آمریکا باید پس از 30 روز نشست مداوم کنگره که احتمالا زودترین زمان آن سپتامبر یا اکتبر (شهریور/مهر 1394) خواهد بود، به نمایندگان اطلاع دهد که تحریم ها در چه مقطع زمانی باید لغو شود.

این اقدامات در حالی صورت می گیرد که ایران و گروه 1+5 شامگاه روز یکشنبه هفته جاری ،پنج روز مذاکرات فشرده برای دست یافتن به توافق نهایی را در ژنو پایان دادند.

در این دور از مذاکرات علاوه بر گفت وگوهای چندجانبه معاونان سیاسی اعضای این گروه با مذاکره کنندگان ارشد ایرانی، 'محمد جواد ظریف' با 'جان کری' همتای آمریکایی خود در مجموع چهار بار در ژنو و پاریس دیدار و گفت و گو کرد.

۱۳۹۳/۱۰/۳۰

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...